Katariina kehitti paistopistetuotteen, johon Jyrki Sukula rakastui jo ”ensipuraisulla” – tässä on Suomalainen Menestysresepti -kisan voittaja - Ajankohtaista - Ilta-Sanomat

Katariina kehitti paistopistetuotteen, johon Jyrki Sukula rakastui jo ”ensipuraisulla” – tässä on Suomalainen Menestysresepti -kisan voittaja

Nelosella nähty Suomalainen Menestysresepti -kilpailu on saatu päätökseen. Voittajaksi nousi karjalanpiirakan ja pasteijan risteytys.

Kisan voittanut tuote sisältää ruista, riisipuuroa ja munavoita.­

24.8. 21:00

Suomalainen Menestysresepti -kilpailussa on nähty jälleen kotimaisia ruokainnovaatioita. Nelosella pyörineessä ohjelmassa etsittiin ”suomalaisen ruokakulttuurin uutta supertähteä”. Voittaja saa kehittämänsä tuotteen S-ryhmän ruokakauppojen hyllyille.

Viime vuonna kilpailun tavoite löytää jonkinlainen ”supertähti” onnistui, sillä vuoden 2019 voittajasta, Leivon leipomon Boltsi-pyörykästä tulikin nopeasti todellinen hitti, joka yllätti tehtaan sekä kauppiaat. Se nousi S-ryhmässä myydyimmäksi uutuustuotteeksi vuonna 2019.

Jyrki Sukulan luotsaaman kilpailun tuomaristo koostuu ruoka-alan ja markkinoinnin ammattilaisista.

Maanantaina tv:ssä nähdyssä finaalissa julkistettiin tämän vuoden ja koko kilpailun historian toinen voittaja: uudenlainen paistopistetuote, Rostenin leipomon Rostis.

Uusi versio karjalanpiirakasta

Tuotetta kuvaillaan karjalanpiirakan uudeksi versioksi. Se on kuin karjalanpiirakan ja pasteijan yhdistelmä. ”Karjalan, muttei piirakka. Riisipuuroa, munaa ja voita rapeassa ruiskuoressa”, leipomo kuvailee sitä Instagramissa.

Tuotteen on luonut 34-vuotias tuotekehittäjä Katariina Vesterinen. Hän sai alun perin tehtäväkseen kehittää kotimaisen version espanjalaisesta empanadas-pasteijasta. Tehtävänannossa tuotteessa tuli käyttää ruista.

Tarkoitus oli kehittää paistopistetuote, jollaista ei ollut aiemmin ollut. Vesterinen ryhtyi kehittämään sitä omassa keittiössään.

Kisan voittanut tuote kehitettiin, sillä rukiista valmistettuja paistopistetuotteita ei ole ollut juurikaan tarjolla.­

– Lähdin kokeileman erilaisia taikinoista ja täytteitä, kuten jauhelihaa, kaalia ja mustapapua. En tiedä mistä ajatus tuli, mutta aloin pohtia, miksi käyttäisin tällaisia raaka-aineita. Pohdin, että ihmiset rakastavat karjalanpiirakoita sekä munavoita ja mietin, voisiko tutut makuparit yhdistää ruiskuoren sisään, Vesterinen kertoo Ilta-Sanomille maanantaina.

– Hain ainekset kaupasta, tein riisipuuron ja munavoin ja täytin ne ohutkuorisen ruistaikinan sisään. Mausta tuli todella hyvä, hän kuvailee.

Alkuperäistä nimeä inhottiin

Kun tuotetta esiteltiin kilpailussa, tuomaristo ylisti sen makua, mutta ei pitänyt sen nimestä, Finpanadasta.

– Itse rakastuin Rostikseen ensipuraisulla, vaikkakin suorastaan inhosin tuotteen työnimeä ”Finpanada”. Onneksi siitä luovuttiin, myös Jyrki Sukula toteaa tiedotteessa.

– Sain palautetta, että eiväthän suomalaiset edes tiedä, mikä empanadas on. Markkinointijohtaja Veera Meltovaara keksi nimen Rostis, joka kuvaa paistettua tuotetta paremmin ja on helpompi lausua.

Katariina Vesterinen on iloinen voitosta ja siitä, että vastaavat kilpailut tuovat suomalaista osaamista näytille.

– On hienoa, että pienten ja keskisuurten yritysten osaamista tuodaan esille. Sitä meillä on täällä paljon. Niistä pitäisi pitää enemmän meteliä. Monet kilpailun muista tuotteista ovat lähteneet ihan kotikeittiöistä ja ovat tosi hyviä.

– Finaalissa me kaikki jännitimme ja olimme vähän tippa linssissä. Fiilistelimme tätä koko matkaa. Kaikki olivat tehneet hyvää työtä.

Nähtäväksi jää, tuleeko siitä hitti

Aika näyttää, onko tuotteesta seuraavaksi ruokahitiksi.

– Nyt on jännä paikka: voiko uutuustuote haastaa karjalanpiirakan suosiossa, myös Sukula pohtii.

Kilpailun voittanut tuote on S-ryhmän paistopisteillä tällä viikolla.

Finaalissa kisasivat Rostiksen lisäksi Huonon äidin valmisruoka, Kuusamon kalan Kalalastu, Lapin Marian Villipesto sekä Elite Fitnessin Äidin patukka.

Kilpailun tuomareina toimivat ruokakirjailija ja radiojuontaja Anni Hautala, johtaja Ilkka Alarotu S-ryhmästä, Finlaysonin Jukka Kurttila sekä Foodwestin tutkimusjohtaja Suvi Luoma.

Villipeston takaa löytyy lappilaislähtöinen yrittäjä Saska Tuomasjukka. Hän perusti elintarvikekemian tohtoriksi valmistuttuaan oman elintarvikeyrityksen, Lapin Marian. Tuotteissa käytetään kotimaisia raaka-aineita.­

Äidin patukka ylsi kilpailun finaaliin. Välipalapatukan takana ovat Tommi Juhala ja hänen äitinsä Eija Juhala.­

Huonon Äidin valmisruokien takana on Huono Äiti -nettiyhteisöä luotsaava Sari Helin. Sari kysyi nettiyhteisönsä jäseniltä eli suomalaisilta äideiltä, mitä tuotteita nämä kaipaisivat Huonolta Äidiltä, ja vastaus oli selkeä: suklaata, viiniä ja valmisruokaa, tiedotteessa kuvaillaan. Valmisruoka-annosten luvataan sisältävän puolet päivän kasviksista.­

Kala-alan yrittäjä ja kalastaja Juha Korhonen kehitti finaalissa nähdyt kalalastut. Ne valmistetaan kotimaisesta järvikalasta, eli säyneestä, särjestä, lahnasta ja hauesta. Niitä voi käyttää esimerkiksi pizzassa, pitaleivässä tai lisukkeena pastan ja riisin kanssa.­

Ohjelmaa esittänyt Nelonen ja Ilta-Sanomat kuuluvat samaan Sanoma-konserniin.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?

Luetuimmat Reseptit

Tuoreimmat Reseptit