Tässä ovat karkkihyllyjen syksyn uutuudet – Fazerilta uusi suklaalevy pikkukoossa, ruotsalaisten suosikkipussi tulee Suomeen - Ajankohtaista - Ilta-Sanomat

Tässä ovat karkkihyllyjen syksyn uutuudet – Fazerilta uusi suklaalevy pikkukoossa, ruotsalaisten suosikkipussi tulee Suomeen

Markettien hyllyiltä voi bongata syyskuussa useita uusia tuotteita.

Syksyllä kauppoihin tulee useita karkkiuutuuksia.­

11.8. 11:52

Syksyn tullen kauppojen makeishyllyillä voi huomata uusia värejä, kokoja ja ennen kaikkea uusia makuja.

Uutuuksia on tulossa niin karkkipusseihin, patukoihin kuin suklaalevyihinkin. Koostuimme Fazerin, Cloettan ja Orklan uusia tuotteita.

Lisää pienempiä suklaalevyjä

Fazer tuo markkinoille uutuuksia muun muassa suklaapuolelle.

Valikoima täydentyy esimerkiksi Karl Fazer Valkoinen suklaa 131 g -levyllä. Uutuustuote myydään Fazerin kenties tunnetuinta suklaalevykokoa eli 200 grammaa, pienemmässä koossa.

­

Samaan, pienempään kokoon muuttuu myös jo markkinoilla oleva Karl Fazer Valkoinen & Maitosuklaa -levy, yhtiön tiedotteessa kerrotaan.

Onko Fazer siis siirtymässä pienempiin suklaalevykokoihin tuotannossaan?

– Levyuutuudet eivät tule korvaamaan perinteisiä 200 gramman levyjä, vaan ne säilyvät ennallaan. Pienemmässä kokoluokassa meillä on jo valmistuksessa muun muassa Fazerina- ja Pätkis-levyjä, ja syksyn uutuudet tulevat tähän sarjaan, kertoo Liisa Eerola Fazerin viestinnästä.

Klassiseen sarjaan on tulossa syksyllä appelsiinikrokantti-uutuusmaku.­

Uutuuksia niin lakritsan, suklaan kuin kirpeiden makujenkin ystäville

Fazer lanseeraa uuden maun myös suurempikokoiseen levysarjaan, joka täydentyy Karl Fazer Appelsiinikrokantti 200 g-levyllä.

­

Tulossa on myös muun muassa avaruusteemainen Remix Galaxy -pussi, toffeinen Karl Fazer Crunchy 55 g -patukka sekä suklaan ja salmiakkilakritsin yhdistelmäpussi Fazer Lakritsi Chocolate Tyrkisk Peber 135 g.

­

Muun muassa Malaco-, Sisu- ja Jenkki -brändeistään tunnettu tuotemerkki Cloetta lanseeraa syksyllä uutuuksia esimerkiksi lakritsahyllyille.

Tulossa on myös kaksi uutta lakupussituotetta.

­

Toinen uutuus on SukuLaku-, PusPus- ja BisBis-täytelakupaloista koottu Lakusekoitus-pussi.

Lisäksi kauppoihin tulee perinteinen AllSorts-englanninlakritsisekoitus, joka on saanut uuden, mattapintaisen ilmeen pakkaukseensa.

Uudet Sisu Potku -pastillit ovat sokerittomia puristepastilleja, joissa on salmiakkipäällyste.

­

Cloetta tuo myyntiin lisäksi kolme uutta Malaco-brändin Gott & Blandat -pussia: kirpeän Fizzypop & co:n sekä viinikumipussit Originalin ja Familie Gufin. Gott & Blandat -sekoitepussien kerrotaan olevan Ruotsissa suosittuja.

Ruotsissa suositut Gott & Blandat -sekoitepussit saapuvat syksyllä Suomeen.­

Panda tuo myös oman panoksensa syksyn herkkuvalikoimaan.

– Syksyn uutuustuotteitamme ovat Valkosuklaa mustikkacrisp -levy ja Hukkapussi suklaa -makeispussi, kertoo Anna Willberg Panda-brändin omistavan Orklan viestinnästä.

­

– Valikoimissamme jatkaa loppuvuoden myös juhlavuoden tuotteemme Hukkapussi Lakritsi & rae -pussi sekä Juhlalakritsi -lakritsipurkki.

Hukkapusseissa on makeisia, joiden maussa ja koostumuksessa ei ole mitään vikaa tai virhettä, mutta ne ovat poikenneet hieman kooltaan tai väriltään. Aiemmin ne olisivat menneet hävikkiin.

­

”Karkkitehtaalla ja hammaslääkärillä on käytännössä sama tavoite”

Suomalaisille maistuu makeinen. Jokainen suomalainen kuluttaa makeisiin noin 120 euroa vuodessa, kun vuonna 1990 summa oli noin 58 euroa, kerrotaan Source & Kitchenin tiedotteessa.

Ilmiötä voidaan selittää esimerkiksi tulojen yleisellä nousulla.

– Enää raha ei rajoita kulutusta edes nuoremmilla kuluttajilla, sillä myös lapsilla on maksusovelluksia kännykässään ja omat maksukortit, sanoo makeisten maahantuonnista vastaava Jarmo Kalliomäki Lunapark Scandinavia Oy:sta.

Makeispusseja on nykyisin myytävillä jopa puhelinliikkeissä – makeisten ostaminen on helppoa.­

Karkkipäivä-konsepti vaikuttaa olevan jäämässä vähitellen menneisyyteen – karkkia on kohtuuden rajoissa lupa syödä myös arkisin, osana monipuolista ruokavaliota.

– Karkkitehtaalla ja hammaslääkärillä on käytännössä sama tavoite. Karkkia ei pidä syödä jatkuvasti eikä kerralla valtavia määriä. Ruokavalioon ja hampaiden hoitoon liittyvät suositukset voi myös makeisten valmistaja allekirjoittaa, Jarmo Kalliomäki toteaa tiedotteessa.

Myös kuluttajilla on vaatimuksia – nykyisin vegaanisten ja gluteenittomien tuotteiden kysyntä on kasvussa ja esimerkiksi palmuöljyn käyttöön suhtaudutaan kriittisesti.

Lisäksi uusiutuvan energian käyttö kiinnostaa karkkipussin ostajia.

– Turvallisuuteen, ekologisuuteen ja eettisyyteen liittyvät vaatimukset tulevat varmasti kiristymään, mutta lopulta ratkaisevinta on herkullinen maku.

Lähteet: Fazer, Cloetta ja Orkla

Mikä on suosikkikarkkisi tai suklaasi? Kaipaatko jotakin markkinoilta poistunutta tuotetta? Keskustele aiheesta alla.

­

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?

Luetuimmat Reseptit

Tuoreimmat Reseptit