Pakasteissa trendaa nyt yllättävä tuoteryhmä – näitä suomalaiset kahmivat kaupan pakastealtaasta - Ajankohtaista - Ilta-Sanomat

Pakasteissa trendaa nyt yllättävä tuoteryhmä – näitä suomalaiset kahmivat kaupan pakastealtaasta

Pakastepizzat kiinnostavat suomalaisia kuluttajia vuodesta toiseen.

Julkaistu: 20.2. 11:34

Jäätelöitä ostetaan nyt huomattavasti enemmän kuin aiempina vuosina tähän aikaan.

Ruokakauppojen pakastealtaista löytyy tänä päivänä jos jonkinmoista tuotetta, kuten pizzaa, korvapuusteja, kalapuikkoja ja kasvissosekeittoa. Moni kotikokki hyödyntääkin arjen ruuanlaitossa valmispakasteita mielellään.

Mutta mitkä pakastealtaan tuotteet kiinnostavat suomalaisia juuri nyt? Kysyimme asiasta kauppaketjuilta.

Jätskikelit talvella

K-ryhmän kauppojen myyntiluvuissa erottuvat edukseen juuri jäätelöt, kertoo osto- ja myyntipäällikkö Timo Kirjavainen.

– Jäätelöiden myynti on tällä hetkellä vuodenaikaan nähden tavanomaista myyntiä vilkkaampaa. Joulukuun 2019 ja tammikuun 2020 myynti on näet ollut runsaan kymmenyksen edellisvuotta korkeammalla tasolla, Kirjavainen mainitsee.

Erityisen vahvasti menee kerta-annosjäätelöillä, joiden myynti on kehittynyt jopa runsaan viidenneksen.

– Jäätelöiden osalta myös superpremium-tuotteet sekä kasvipohjaiset jäätelöt kehittyvät hyvin. Arviomme mukaan ajankohdalle epätyypillisen vahvan kasvun taustalla on osaltaan myös osassa Suomea vallitseva poikkeuksellisen leuto sää, Kirjavainen pohtii.

Premiumeista etenkin Ainon, Creamyn ja Pirkan jäätelöt sekä superpremiumeista Ben&Jerryn, Fazerin, Kolmen Kaverin ja Pirkan Parhaiden jäätelöt ovat kasvattaneet suosiotaan. Myös kasvipohjaiset jäätelöt kiinnostavat.

– Tavanomainen jäätelöiden ydinsesonki huhti-elokuun ajanjaksolla on edelleen jäätelöiden myynnin merkittävin ajankohta. Tätä vauhdittamaan ovat tulossa myös kevään jäätelöuutuudet, jotka rantautuvat pakastealtaisiin maaliskuusta alkaen.

Myös S-ryhmän valikoimapäällikkö Juhani Haaran mukaan pakasteissa jäätelöt ovat ympäri vuoden myydyin tuoteryhmä.

– Jäätelön suhteen myyntiin ja myynnin kehitykseen vaikuttaa vuosittain merkittävästi kesän sää. Kesän uutuusjäätelöt ovat jälleen tulossa valikoimiin maaliskuussa, jolloin jäätelön myynti lähtee kasvamaan kesää kohti, Haarakin sanoo.

Mikropizzaa ja vegetuotteita

Toiseksi eniten suomalaiset ostavat ruokapakasteita, todetaan S-ryhmästä.

Viimeisen kolmen vuoden aikana eniten suosiotaan ovat valikoimapäällikön mukaan kasvattaneet marjapakasteet, joiden myyntivolyymi on kasvanut jopa 40 prosenttia.

– Myös lemmikkieläinten ruokapakasteiden suosio on noussut 25 prosenttia, ruokapakasteiden puolestaan 13 prosenttia, Haara kuvailee.

Ruokatuotteiden ykkösiä ovat pakastepitsat, mikroannosateriat ja vegetuotteet.

– Myös paneroiduissa kalapakasteissa, kuten kalapuikoissa, on ollut merkittävää, jopa 14 prosentin kasvua viimeisen kolmen vuoden sisällä.

Kasvavissa tuoteryhmissä yhteistä on vallalla olevien kulutustrendien vaikutus, kuten helppous ja nopeus sekä tietysti kasvisruokabuumi.

Muutokset kulutustottumuksissa näkyvät

K-ryhmän osto- ja myyntipäällikkö Taina Ellimäen mukaan samat trendit korostuvat heilläkin.

– Vetävimmät tuoteryhmät ruokapakasteiden osalta ovat marja- ja hedelmäpakasteet, aterianosat, kuten paneroidut kala- ja kanatuotteet, fingerfood-tuotteet ja lihaa korvaavat kasvistuotteet sekä pizzapakasteet. Ne ovat kasvaneet jo pitkään, Ellimäki luettelee.

Kehitys kuvastaa myös kulutustottumuksia ja niiden muutosta.

– Marjojen kerääminen kotipakkaseen vähenee. Kalaa halutaan syödä, mutta mahdollisimman helposti. Myös lihaa korvataan enenevissä määrin kasvispohjaisilla tuotteilla, minkä vuoksi kaupat tarjoavat niitä yhä paremmin.

Pakastepizza on perinteinen suosikki, joka kiinnostaa vuodesta toiseen.

– Perunapakasteissa sen sijaan pitkään kypsennettävien vuokaperunoiden ja gratiinien myynti laskee. Helppojen, nopeasti valmistuvien tuotteiden, kuten mikrovalmiiden ranskanperunoiden ja valmiin perunamuusin myynti vastaavasti kasvaa.

Yhtä lailla vihannespakasteissa wokit ja valmiit aterianlisukkeet ovat suosioltaan kasvussa. Vastaavat perinteiset pakastevihannekset kiinnostavat kuluttajia aiempaa vähemmän.