Pekka Terävä kertoo podcastissa, mitä Michelin-tähdistä ei aina ymmärretä – vaikuttavat ulkomaisiin matkailijoihin

Uudessa Menestysresepti-podcastsarjassa haastatellaan tunnettuja kokkeja. Ensimmäisen jakson vieraana on Pekka Terävä.

Vaikka Suomi on pärjännyt hyvin arvostetuissa, kansainvälisissä kokkikisoissa, Suomessa valtio ei näe asiaa vielä matkailun edistämisen näkökulmasta. Pekka Terävä puhui aiheesta tuoreessa podcastissa.

10.2.2020 16:38

Kun Ilta-Sanomat kertoi viime vuonna Suomeen myönnetyistä Michelin-tähdistä, asiaa käsittelevässä jutussa oli kommentteja, joissa ihmeteltiin tähtipaikkojen hintoja ja merkitystä.

Muutamat kommentit ovat toki vain yksittäisiä esimerkkejä, mutta kertovat hieman siitä, ettei monipuolisen ravintolatarjonnan tärkeää, laajempaa merkitystä aina ymmärretä. Ravintolat palvelevat ja työllistävät paikallisia ihmisiä, mutta ovat myös merkittävässä roolissa siinä, kuinka houkuttelevia matkakohteita suomalaiset kaupungit ovat.

Keittiömestari ja ravintoloitsija Pekka Terävä puhuu asiasta uudessa Menestysresepti-podcastsarjassa, jossa haastatellaan tunnettuja kokkeja. Sarjan ensimmäisessä osassa haastateltava Terävä kertoo, mitä esimerkiksi Michelin-tähdistä ei aina ymmärretä: Ne eivät ole pelkästään lätkiä ravintolan ovessa ja hienoja meriittejä.

Ne tuovat myös matkailijoita.

Esimerkiksi Michelin-tähden paikat voivat tuoda kaupunkiin turisteja, jotka saattaisivat olla tulematta, jos tähtipaikkoja ei olisi lainkaan.

Hyödyttävät myös muita ravintoloita

Terävä kertoo haastattelussa, että esimerkiksi tietyt matkailijaryhmät tulevat Helsinkiin nimenomaan tutustumaan tähden saaneisiin ravintoloihin ja jatkavat siitä muihin Pohjoismaiden vastaaviin kohteisiin. Helsingissä on tällä hetkellä kuusi Michelin-tähden ravintolaa.

– Pohjoismaat ovat hyvin verkostoituneita. Esimerkiksi Olossa käyvistä 50 prosenttia on aasialaisia, jotka tulevat ensin Helsinkiin ja lähtevät täältä Ruotsiin tai Tanskaan. Niillä on merkitystä, Terävä sanoo podcastissa Michelin-tähtiin liittyen.

Kyse ei ole kuitenkaan vain rajatun asiakaskunnan palvelemisesta.

Kaupungin ravintolatarjonnalla on merkittävä vaikutus matkakohteita valitessa, niin ulkomaisten kuin kotimaan matkailijoiden keskuudessa, Leena Karppinen Helsinki Marketingilta toteaa Ilta-Sanomille.

– Michelin-tähdet kertovat kaupungin yleisestä ravintolatasosta. Tähdet palvelevat ja hyödyttävät myös muita kaupungin ravintoloita, hän sanoo.

Karppinen toteaa, että ruokamatkailu on lisääntynyt. Vaikka matkailija ei itse kävisi tähtipaikoissa, niiden olemassaolo kertoo siitä, että kaupungin tarjonta on laadukasta.

Michelin-oppaassa yksi tähti tarkoittaa, että arvostelijoiden mielestä ravintola on erittäin hyvä omassa luokassaan, Aromi-lehti avaa käsitettä.

Muissa Pohjoismaissa valtion tuki

Pekka Terävä puhuu podcastjatkossa myös kansainvälisten kokkikilpailujen merkityksestä suomalaisen ruokakulttuurin tunnetuksi tekemisessä.

Terävä toteaa, että muissa Pohjoismaissa kansainväliset kokkikilpailut ja valtiolta niihin tarjottava tuki nähdään kuuluvan osana matkailun edistämistä. Suomessa tässä asiassa ollaan valtion tasolla vielä jäljessä, Terävä toteaa.

Suomi tuli neljänneksi viime vuonna järjestetyssä, arvostetussa Bocuse d'Or -kilpailussa voittamalla muun muassa Ranskan ja Italian joukkueet.

Menestysresepti-podcast esittelee kymmenen suomalaista huippukokkia, jotka kertovat urastaan ja ruoanlaittoon liittyvistä ajatuksistaan omasta näkökulmastaan. Sarjan toimittaa ja tuottaa Juha Kakkuri. Kuuntele jakso alla olevasta soittimesta. Jos soitin ei näy oikein, voit kuunnella sen Suplasta täältä.

Ilta-Sanomat ja Supla kuuluvat samaan Sanoma-konserniin.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?

Luetuimmat Reseptit

Tuoreimmat Reseptit