Kotipizzan kasvispizzoissa on yksi selkeä nousija, joka maistuu Pohjois-Suomessakin paremmin kuin edeltäjänsä - Ajankohtaista - Ilta-Sanomat

Kotipizzan kasvispizzoissa on yksi selkeä nousija, joka maistuu Pohjois-Suomessakin paremmin kuin edeltäjänsä

Antti Isokankaan mukaan suomalaiset ovat konservatiivisia pizzatäytteiden suhteen ja muutokset tapahtuvat hitaasti.

Antti Isokankaan mukaan suomalaiset ovat konservatiivisia pizzatäytteiden suhteen ja muutokset tapahtuvat hitaasti.

Julkaistu: 18.11. 14:53

Kasvispizzat myyvät selvästi paremmin isoissa kaupungeissa.

Suomalaiset ovat muita pohjoismaalaisia valmiimpia tekemään ympäristöystävällisempiä valintoja arjessa ja suomalaisten asenteet kasvisruokaa kohtaan ovat muita maita myönteisemmät”, Orkla Suomi kertoo tiedotteessaan.

Sitaatti liittyy Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa sekä Baltian maissa toteutettuun kuluttajatutkimukseen, jossa tarkasteltiin ympäristöön ja vastuulliseen kuluttamiseen liittyviä asenteita sekä arkipäivän valintoja.

Tutkijoiden kanta on pitkään ollut se, että yksi tärkeä ilmastonmuutosta hillitsevä toimi maailmanlaajuisesti on lihansyönnin vähentäminen. Kasvisruoan suosio on noussut Suomessa tasaisesti erityisesti vuoden 2016 jälkeen, mutta näkyykö ilmiö pizzatilauksissa? Niitä jos jotain tehdään jatkuvasti.

Esimerkiksi Kotipizzan tilausmäärät eivät ole pieniä lukuja, sillä pizzoja tilattiin verkon kautta vuoden 2019 ensimmäisten kymmenen kuukauden aikana 1,6 miljoonaa kappaletta. Kerroimme aiemmin marraskuussa, että viimeisimmän listauksen mukaan ananas, kinkku ja pepperoni ovat Kotipizzan kaikkein tilatuimmat täytteet.

Isoissa kaupungeissa näkyy jo muutos

Orkla omistaa Kotipizzan. Omistajayhtiön tekemän tutkimuksen mukaan suomalaiset ovat kuitenkin selkeästi kiinnostuneita myös kasvisvaihtoehdoista.

Orklan selvityksen mukaan suomalaiset ovat kokeilleet kasvis- ja vegaaniruokia laajemmin kuin muut pohjoismaiset ja balttilaiset kuluttajat. 36 prosenttia suomalaisista vastaajista ei ole koskaan kokeillut kyselyssä esille tuotuja kasvipohjaisia vaihtoehtoja. Yhtiön mukaan vain pieni, neljän prosentin joukko kertoi kyselyssä, että he eivät koskaan syö kasvipohjaista päivällistä.

Kotipizzan vastuullisuusjohtaja Antti Isokangas kertoo, millä tavoin kasvisruoan suosio näkyy pizzatilauksissa. Hän toteaa, että pizzatäytteiden osalta suomalaisten makumieltymykset ovat suhteellisen konservatiivisia ja asiat muuttuvat hitaasti – mutta silti pieniä muutoksia on näkyvissä muutaman vuoden takaiseen tilanteeseen.

– Kasvisten määrä tilauksissa on lisääntynyt. Olemme nähneet, että enää ei niin usein valita pelkkää lihaa. Lihan rinnalle halutaan kasvisvaihtoehtoja, Isokangas kertoo.

– Isoissa kaupungeissa kasvissyönti yleistyy muuta Suomea enemmän. Koko valtakunnan tasolla se ei ole yhtä yleistä kuin esimerkiksi pääkaupunkiseudulla.

Suosituin kasvispizza ja yksi nousija

Isokangas kertoo, että suosituin kasvispizza on mozzarellapizza. Valtakunnallisesti kaikista pizzoista se on 13. suosituin, mutta Helsingissä se on jo sijalla 7.

Puhtaasti kasvispizzojen kategoriassa on yksi nousija.

– Selkeä nousija on seitanpizza (Superseitan). Se tuli loppukesästä, sitä edeltävä oli härkispizza. Seitanpizza myy kaikkialla Suomessa paremmin kuin edeltäjänsä.

– Se on ollut Etelä-Suomessa suurempi menestys kuin vaikka Pohjois-Suomessa, mutta sielläkin se maistuu paremmin kuin aikaisemmat kasvispizzat.

Isoissa kaupungeissa ja erityisesti pääkaupunkiseudulla pizzoihin tilataan puhtaasti kasvistäytteitä selkeästi muuta maata enemmän. Vaikka suomalaisilla on vastuullisuuteen myönteinen asenne, Orklan selvityksen mukaan ostopäätöksien tueksi tarvitaan lisää tietoa.

– Tutkimus osoittaa selvästi, että suomalaiset ovat ilmastotietoista kansaa ja kiinnostuneita siitä, miten tehdä arjesta vastuullisempaa. Vastuullisia tuotteita on kuitenkin vaikea tunnistaa, ja kuluttajat tarvitsevat tukea vastuullisten valintojen tekemisessä, Nina Olin, Suomen Orklan viestintäjohtaja sanoo tiedotteessa.

Asiakkaat tiedostavia

Isokankaan mukaan asiakkaat ovat nykyään paljon tiedostavampia kuin vaikka esimerkiksi kymmenen vuotta sitten.

– Asiakkaat haluavat tietää tuotteiden alkuperän. Kotipizza-ketjun kotimaisuusasteessa on sitouduttu vähintään 60 prosenttiin, mutta nyt se on jo noin 80.

Orklan tutkimukseen vastanneista suomalaisista vain viisi prosenttia oli ”ilmastoskeptikkoja”. 13 prosenttia vastasi, etteivät he olisi valmiita tekemään ympäristöystävällisempiä valintoja. Tiedotteen mukaan suomalaisten keskuudessa ikä tai asuinpaikka eivät juurikaan vaikuta asenteisiin. Naiset ovat yleisesti ottaen miehiä huolestuneempia ympäristöasioista, tiedotteessa kerrotaan.

Sustainable Life Barometer -tutkimuksessa haastateltiin 1000 yli 18-vuotiasta kansalaista Suomesta, Ruotsista, Norjasta, Tanskasta sekä Baltian maista. Yhteensä haastateltavia oli 7000. Jokaisesta maasta haastateltiin tuhatta vastaajaa

Luetuimmat Reseptit

Tuoreimmat Reseptit