Miksi järvenpääläinen Citymarket on nyt maailman paras ruokakauppa? Kauppias on ylpeä hittituotteesta ja turistiryhmiä kaartaa pihaan

Julkaistu:

Ruokakaupat
Maailman parhaaksi nimetyn ruokakaupan kauppias Markku Hautala kertoo, mitkä asiat Järvenpäässä sijaitsevassa marketissa tekivät vaikutuksen tuomaristoon.
Järvenpään K-Citymarket on valittu maailman parhaaksi ruokakaupaksi, K-ryhmä tiedotti perjantaina.
Palkinnot jaettiin eilen illalla. Lontoosta perjantaiaamuna tavoitettu kauppias Markku Hautala iloitsi voitosta.

– Viime vuonna voiton vei Alibaba. Aika kovassa sarjassa ollaan, Hautala kommentoi.

Kysyimme kauppiaalta, mistä kilpailussa oli kyse ja mikä Järvenpään kaupasta tekee niin poikkeuksellisen.

Kyseessä on kansainvälinen IGD Awardsin Store of the Year 2019 -palkinto, jossa on parikymmentä eri kategoriaa. IGD on kaupan alan tutkimus- ja asiantuntijaorganisaatio Isosta-Britanniasta, joka vierailee vuosittain noin tuhannessa kaupassa ympäri maailmaa.


Konsultit kävivät Järvenpäässä

Markku Hautala kertoo, että osaan kategorioista voi ilmoittautua, mutta parhaan ruokakaupan kilpailuun kutsutaan. Se on yksi kilpailun pääkategorioista, eikä siihen osallistumisesta makseta. Kilpailuun kutsuttiin noin 750 ruokakauppaa ympäri maailmaa. Kaupoista valittiin seitsemän finalistia.

Suomalainen ruokakauppa ei ole aiemmin yltänyt finaaliin. Muut finaalissa olleet kaupat olivat Yhdysvalloista, Isosta-Britanniasta, Brasiliasta, Irlannista ja Sveitsistä. Lopullisen päätöksen teki noin viiden hengen tuomaristo.

– Kilpailun tuomariston konsultit kävivät vierailulla meidän kaupassa ja heille tuli esittää erilaisia raportteja ja tehdä esitelmä siitä, miksi me olisimme maailman paras ruokakauppa, Hautala kertoo kilpailun etenemisestä.

”Kauppa pienessä suomalaisessa kaupungissa...”

Mutta mikä tekee järvenpääläisestä Citymarketista muista poikkeavan? Tuomariston perusteluissa mainittiin sanat laatu, uudet ideat ja asiakkaiden kokemukset.

Kilpailun tuomariston perusteluissa kerrotaan muun muassa seuraava:

– Itsenäinen kauppa pienessä suomalaisessa kaupungissa on onnistunut menestyksekkäästi luomaan itsestään sushikohteen sekä luonut nautinnollisen kokemuksen, joka saa ihmiset tulemaan takaisin uudelleen ja uudelleen. Kauppa laittaa asiakkaat etusijalle, Steve Wynne-Jones sanoo kilpailun tiedotteessa.

Markku Hautalan mukaan ainakin yksi tuote on selkeästi muista erottuva.

– Kaikki on monen asian summa. Jos lähdetään yksityiskohtia katsomaan, niin se tapa ja taso, millä teemme asioita. Yksittäisistä hittituotteista se on sushi, jonka valmistamisen aloitimme noin reilu kolme vuotta sitten.

Kauppiaan mukaan he ovat yksi eniten sushia myyvistä ruokakaupoista koko Euroopassa.

– On se ihan kohtuullinen saavutus, Hautala sanoo.


Kauppa on ylpeä sushiriisistään.

– Oppeja sushin valmistamiseen on saatu Japanista. Olemme muodostaneet hyvät suhteet japanilaisten kanssa, Hautala kuvailee.

Sushivalikoimissa on noin 70 erilaista tuotetta. Niitä valmistaa yhteensä 15 työntekijää. Sushin hinnoittelu on myös muihin paikkoihin verrattuna poikkeuksellista. Sushia myydään kilohinnalla.

– Halusimme, että kaikilla olisi varaa hyvään sushiin, Hautala sanoo.


Markku Hautala kertoo, että hän on suvussaan kolmannen polven kauppias. Pitkä historia sai arvostusta japanilaisten keskuudessa.

– Japanilaiset arvostavat jatkuvuutta. Teemme jatkuvasti yhteistyötä heidän kanssaan, Hautala toteaa.

– Toinen asia on, että keittiömestari Matti Jämsén pyörittää meidän kaupan ravintolaa. Meillä on hyvä tiimi, Hautala sanoo myös.

Kerroimme Jämsénin ravintolasta vuonna 2017 julkaistussa jutussa. Ravintolan raaka-aineet tulevat Citymarketin valikoimista, minkä vuoksi tuotteille ei ole tukkuria, eikä ravintola tarvitse erikseen isoja varastoja.

– Keski-Euroopassa on yleisempää, että markettien yhteydessä on laadukkaita ravintoloita, Jämsén kertoi tuolloin.

Turistiryhmiä tulee katselemaan

Hautala kertoo, että kaupassa halutaan panosta laatuun ja yksityiskohtiin. Hevi-osastolla tehdään paljon käsityötä, jota asiakkaat eivät välttämättä huomaa.

Kaupassa käy välillä ulkomaalaisia ja kotimaisia turistiryhmiä.

– Ulkomaisia turistiryhmiä ilmestyy katselemaan viikossa viidestä kymmeneen ryhmää, suomalaisia ryhmiä käy viikossa noin 15. He ovat kaupan alan ja yritysten edustajia ja niitä, joita nämä asiat kiinnostavat.

Vaikka Citymarket edustaa isoja kauppoja, kyläkauppojakin tarvitaan. Ruokavirasto tiedotti maanantaina, että maaseudun kyläkaupat jättivät ennakoitua enemmän kyläkauppatuen hakemuksia lokakuussa päättyneessä haussa. Tukea tarjottiin Suomessa nyt ensimmäistä kertaa. Hakemuksia tuli yli 200, vaikka virastossa niitä odotettiin tulevan puolet vähemmän. Millaisia terveisiä palkittu kauppias kertoisi pienten kyläkauppojen kauppiaille?

– Tee kauppa aidosti asiakkaalle. Menestyvä kauppa ei menesty sillä, että se vain kuuntelee asiakkaita. Sen pitää tehdä enemmän, myös yllättää asiakkaita. Laatu ja ystävällisyys ovat tärkeitä asioita. Pitää muistaa, että kun työtä tehdään asiakkaille, asiakkaista pitää olla kiitollinen. He ovat syy kaikelle työlle.

– Tiistaina juodaan asiakkaiden kanssa kakkukahvit, Markku Hautala lupaa.

Järvenpään K-Citymarketin lisäksi finaalissa olivat seuraavat kaupat:

Giant Heirloom, Philadelphia, Yhdysvallat

Sainsbury's, Selly Oak, Iso-Britannia

Sam's Club Now, Dallas, Yhdysvallat

Pão de Açúcar, São Paulo, Brasilia

SuperValu, Clonakilty, Irlanti

Fooby, Lausanne, Sveitsi

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt