Somehurmos toi jo valikoimasta poistuneet sipsit takaisin – tässä ovat tämän hetken hittituotteet ruokakaupoissa

Julkaistu:

Kaupat
Kulunut vuosi on tuonut mukanaan monia uusia hittituotteita, joita suomalaiset hamstraavat kaupasta. Kuuluuko joku oma suosikkisi listoille?
Suomalaisten ostoskorien sisältö ei ole enää entisensä, ja ruoka- ja juomatottumuksissamme on tapahtunut merkittäviä muutoksia viime vuosien aikana.

Mutta millaisista muutoksissa puhutaan? Kysyimme asiasta K- ja S-ryhmistä sekä Lidlistä.

Kasvisruokaa ja vastuullisuutta

Yksi näkyvimmistä trendeistä on tällä hetkellä kasvisruuan nousu, päivittäistavarakaupoista kerrotaan.

– Esimerkiksi lihaa korvaavien kasviproteiinien ja kasvimaitojen kulutus on kasvanut selvästi ja tarjonta monipuolistunut. Uskomme, että kasvistuotteiden kysyntä tulee jatkamaan kasvuaan, Lidlin viestintäassistentti Marjo Alste mainitsee.

– Ylipäätänsä vastuullisuus ruokavalinnoissa kiinnostaa selvästi enemmän, samaten terveellisyys ja hyvinvointi, S-ryhmän valikoimajohtaja Antti Oksa arvioi.

– Terveellisempi elämäntyyli on monelle yhä tärkeämpi asia, ja sitä osoittaa kanan, marjojen, vitamiinien ja kasvisten myynnin kasvu. Samalla kuluttajien tietoisuus ja vastuulliset valinnat ovat lisääntyneet, mikä näkyy esimerkiksi muovia korvaavien kartonkipakkausten suosiona vaikkapa jugurteissa, K-ryhmän viestintäpäällikkö Minttu Tirkkonen lisää.

Nallesipsit tekivät paluun

Toisaalta samaan aikaan myös elämyksellisyys ja helppous kiehtovat kuluttajaa. Tästä kertoo esimerkiksi take away -ruuan ja ravintolamaisen tarjonnan suosion kasvu.

– Sushia halutaan kaupoista yhä enemmän, Tirkkonen toteaa.

– Nyt kaivataan aiempaa laadukkaampaa, ravintolamaista valmisruokaa. Tämä tarkoittaa käytännössä etnisiä keittiöitä, kuten aasialaisia makumaailmoja, sushia tai laadukkaampaa pizzaa, Oksa jatkaa.

Herkuista etenkin linssisipsit maistuvat yhä useammalle suomalaiselle. Lidl nostaa esille myös kohutut nallesipsinsä.

– Herkuista tämän hetken kuumin tuote on tietenkin somehurmoksen aiheuttaneet Teddy’s hit -nallesipsit, jotka otimme pysyvään valikoimaamme tällä viikolla. Nallesipsejä on aiemmin myyty satunnaisesti yksittäisiä eriä, mutta asiakkaidemme pyynnöstä palautimme sipsit nyt vakituiseen valikoimaamme.

K-ryhmän hittituotteet vuonna 2019

  • Inkiväärijuomat
  • Kasvipohjaiset juomat kasvavat edelleen, erityisesti kahviin tarkoitetut kaurajuomat
  • Kaurapohjaiset leivät
  • Lämmitettävät leivät
  • Sushi
  • Lokakuun hitti on sesongin kala: kypsennetty silakkapihvi eri muodoissaan
  • Kana
  • Raitajuuri
  • Keltajuuri
  • Punakaali
  • Pirkka naposteluporkkana
  • Urheiluvalmisteet
  • Vitamiinit
  • Pähkinät ja kuivatut hedelmät
  • Linssipsit
  • Pienpanimotuotteet

S-ryhmän hittituotteet vuonna 2019

  • Alkoholittomat oluet
  • Pienpanimotuotteet
  • Kaurajuomat
  • Kasvisruoka, etenkin kasvispihvit ja -pyörykät
  • Take away -tuotteet
  • Broileri
  • Särkikala, kuten järvikalapuikko
  • Kaupassa puristettu tuoreappelsiinimehu
  • Laadukas valmisruoka
  • Artesaani- tai juureen leivottu leipä
– Poikkeuksellista on kalatuotteiden kysyntä, joka on toukokuun jälkeen kasvanut jopa 20 prosentilla, S-ryhmästä todetaan.

Lidlin hittituotteet vuonna 2019

  • Hummus, tuorepesto ja guacamole
  • Valmis pizzapohja tomaattikastikkeella
  • Teddy’s hit -nallesipsit
  • Lihaa jäljittelevä kasvisruoka
  • Pavut ja linssit
  • Kaurapohjaiset juomat
  • Ilona-maito
  • Saskia-kivennäisvesi
  • Luomukaurasydämet ja -ruispalat
– Erityisesti kaurapohjaisten juomien myynti on kasvanut merkittävästi, lähes 30 prosentilla, Lidlistä kerrotaan.

Lue myös:

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt