Laivan buffetpöytään ilmestyi kyltti, joka vaikutti suoraan asiakkaiden käytökseen - Ajankohtaista - Ilta-Sanomat

Laivan buffetpöytään ilmestyi kyltti, joka vaikutti suoraan asiakkaiden käytökseen

Asiakkaiden omat toimet vaikuttivat laivayhtiöllä suoraan turhan buffethamstrauksen vähenemiseen.

Buffetravintolat ovat laivoilla tärkeä osa elämystä.

24.10.2019 16:25

Kerroimme viime viikolla siitä, kuinka laivayhtiöissä on puututtu ruokahävikin vähentämiseen. Jutussa kerrottiin muutoksista, jotka näkyvät asiakkaille esimerkiksi laivojen buffetpöydissä.

Tällä viikolla buffetruokailu nousi keskustelunaiheeksi, kun Ikaalisten kylpylän keittiöpäällikkö Aki Koivuniemi julkaisi Facebookissa kuvia todistamistaan tilanteista. Hän hiiltyi siitä, että näkee toistuvasti asiakkaiden jättävän isoja määriä ruokaa lautasille. Koivuniemi kuvasi esimerkkejä aamiaispöytään jätetyistä ruoista.

Hän muistutti julkaisemassaan kirjoituksessa, että ruokahävikki on vakava ympäristöongelma. Hän nosti esiin tuhlailevaa käytöstä buffetpöydissä.

– Yllätyit toki varmasti itsekin, ettet jaksanutkaan syödä puolta kiloa pekonia, 20 kpl nakkeja, 10 kpl lihapullia, 4 viipaletta leipää, kahta kulhoa jugurttia, kolmea kanamunaa, lautasellista munakokkelia, puolikasta vesimelonia, neljää pikkupullaa, kahta lasia mehua ja viittä kuppia kahvia, Koivuniemi kirjoitti.

Kerroimme tänään turkulaisravintolasta joka laskuttaa roskiin menevästä ruoasta. Ankaralta kuulostava sakottaminen ei välttämättä ole ainoa ratkaisu, vaan yksinkertaisesti tietoisuuden lisääminen ja asiakkaiden omat toimet voivat vaikuttaa merkittävästi.

Ratkaisu esillepanossa

Viime viikolla julkaistussa laivojen buffetruokailua käsittelevässä jutussa kolme laivayhtiötä kertoi samaa viestiä siitä, kuinka turhan ruokahävikin määrää on saatu buffeteissa vähennettyä.

Pienempien annoskokojen tarjoaminen on vaikuttanut siihen, että asiakkaiden lautasille jää yhä vähemmän roskiin menevää ruokaa. Kyse ei ole ruokalajien tai ruoan määrän vähentämisestä, vaan enemmänkin siitä, että isoista vadeista kauhominen tuottaa enemmän ruokahävikkiä kuin se, että ruoka laitetaan esille pienemmissä vadeissa tai sopivina annospaloina.

Kyltti, joka vaikutti valintoihin

Viking Linella tänä vuonna toteutetussa pilottiprojektissa saatiin myös hyviä tuloksia yksinkertaisella asialla. Yksi turhaa hamstrausta vähentävä teko oli se, että lautasille jäänyt ruoka punnittiin ja asiasta kerrottiin asiakkaille.

Buffetravintolaan ilmestyi kyltti, jossa kerrottiin tarkka luku edellisenä päivänä poisheitetyn ruoan määrästä. Se vaikutti asiakkaiden käytökseen.

– Kylteissä kehotettiin asiakkaita siihen, että otetaan se määrä, jonka uskoo syövänsä, Christa Grönlund Viking Linelta kertoo.

Projekti toteutettiin Viking Linen Mariellalla.

Grönlund kertoo, että lautasten lisäksi punnittiin myös keittiössä ja esillepanosta syntyneen hävikin määrä. Ruokahävikin vähentäminen onnistui siis usean eri toimenpiteen johdosta. Vaikka keittiön toimilla ja ruoan mitoituksella oli suuri merkitys, Grönlund toteaa, että asiakkaiden toimien vaikutus oli myös suuri.

Kun matkustajat näkivät poisheitetyn ruoan määrän konkreettisina lukuina, turhaa jätettä ei syntynyt enää yhtä paljon kuin aiemmin.

70 000 annoksen verran vähemmän jätettä

Mariellan pilottiprojektissa ruokahävikin määrä on vähentynyt keskimäärin niin, että jos aiemmin poisheitettävää ruokaa jäi asiakkaalta keskimäärin 200 grammaa, projektin aikana se väheni 100 grammaan matkustajaa kohden.

Luku on keskiarvo, sillä määrät vaihtelevat myös eri sesonkien mukaan. Heinäkuu on esimerkiksi vilkkaampi risteilykuukausi kuin vaikkapa huhtikuu.

– Ruokahävikin vähentämistä edistävässä kampanjassa ei vähennetty buffetin ruokalajeja. Mutta siinä suhteutettiin tarkemmin myös linjaston määriä suhteessa asiakasmäärään kullakin risteilyllä.

Ruokahävikin määrä vaihtelee matkustajamäärien mukaan, mutta Viking Linen keskiarvo on noin 1200 kg viikossa. Pilottiprojekti vaikutti niin, että neljässä kuukaudessa ruokahävikki pieneni 40 prosentilla, mikä on lähes 70 000 ruoka-annosta, yhtiön sivuilla kerrotaan.

Muissakin laivayhtiöissä on tehty muutoksia keittiöiden ja ruokalistojen suunnittelun osalta. Esimerkiksi Tallink Silja on saanut ruokahävikkiä kuriin jo niin, että sillä on taloudellista vaikutusta.

Myös Eckerö Line kertoi aiemmin, että useat erilaiset toimet ovat vaikuttaneet positiivisesti ruokahävikin vähentämiseen. Asia on esillä laivojen ravintoloissa myös kylteissä, joissa kerrotaan ruokahävikin vähentämisen toimista, esimerkiksi hiljaisemmilla lähdöillä. Jos asiakkaita on vähemmän, linjastoja on silloin katettu myös vähemmän.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?

Luetuimmat Reseptit

Tuoreimmat Reseptit