Oletko huomannut pienet muutokset laivojen buffeteissa?

rac

Julkaistu:

Laivaruoka
Laivojen buffetruokailuissa voi ajautua helposti tilanteeseen, jossa lautasille hamstrataan aivan liikaa ruokaa. Yhtiöissä on ryhdytty toimiin ruokahävikin vähentämiseksi.
Moni tunnistaa tavan, jolla runsaissa ruokabuffeteissa hamstrataan lautasille liikaa ruokaa. Kun on kerran maksanut muutaman kympin könttäsumman illallisesta alku-, pää- ja jälkiruokineen, lautasen saattaa ahtaa turhankin täyteen. Harvemmin kaikki tulee täysin syödyksi.

Myös Ilta-Sanomien lukijat kertoivat elokuussa havainnoistaan buffetravintoloissa.

– Ruokaa kasataan lautaselle järkyttäviä määriä, ja puolet jätetään syömättä. Ruokahävikki on vakava ympäristöongelma. Jokaisen pitäisi buffetissakin kantaa vastuunsa ja ottaa vain sen verran kuin tarvitsee, nimimerkki Kotikokki kommentoi juttua.

– Mies otti puurolautasen täyteen mätiä ja smetanaa. Jätti syömättä ja lähti hakemaan muuta ruokaa. Istutin hänet alas ja kysyin, jos jätkä tietää kuinka paljon tuo lautanen maksaa. Hän hiljentyi ja käyttäytyi kunnolla loppuajan, toinen lukija kertoo laivan aamiaisbuffetissa todistamastaan tilanteesta.
  • Katso yllä olevalta videolta, millaisia annoksia suomalaiset kasasivat laivan buffetissa lautaselleen vuonna 2016.

Kommenteissa oli niitäkin, joiden mielestä maksava asiakas voi toimia kuten haluaa.

Laivoilla kulutettavien ruokatuotteiden volyymi on valtava. Jo pelkästään Tallink Siljan laivojen aamiaisiin käytetään vuodessa 1,4 miljoonaa kananmunaa, josta osa menee väistämättä hävikkiin. Sekin on esimerkki vain yhdestä tuotteesta.

Ruokahävikin vähentämiseen onkin laivayhtiöille ryhdytty erilaisin keinoin. Kysyimme Tallink Siljalta, Viking Linelta ja Eckerö Linelta, mitä asioita esimerkiksi buffeteissa on muutettu. Mitä muutoksia asiakkaat voivat nähdä konkreettisesti? Ja onko toimilla saavutettu tuloksia?

Ei enää kauhomista isoilta vadeilta

Kaikilta kolmelta yhtiöltä vastataan, että muutos näkyy esimerkiksi annoskokojen muutoksissa. Muutos näkyy konkreettisesti buffettien tarjoilussa. Jos aiemmin lohta tai lihaa oli tarjolla isoilla vadeilla, joista asiakas leikkasi haluamansa kokoisia paloja, nyt tarjolla saattaa olla enemmän pienempiä annoskokoja.

Asiakas voi koota niistä itselleen sopivan kokonaisuuden. Joillakin laivoilla voi tosin olla edelleen isojakin tarjoiluvateja.


Viking Line tiedotti syyskuussa, että esimerkiksi Mariellalla tänä vuonna toteutetussa pilottihankkeessa tehdyt toimenpiteet johtivat siihen, että neljässä kuukaudessa laivalla pystyttiin pienentämään ruokajätteen määrää lähes 70 000 annoksen edestä. Myös siinä yksi keinoista oli pienempien annoskokojen tarjoaminen.

– Olemme pyrkineet tarjoilemaan ruoat helposti otettavina pieninä annoskokoina, muun muassa graavilohi tarjoillaan haarukkapaloina, jolloin tarjoilulautanenkin säilyy siistinä ja houkuttelevana ja ruokahävikki vähenee, Viking Linen viestinnästä kerrotaan Ilta-Sanomille.

Pienemmät kakkupalat

– Annoskoot ovat yksi keino ruokahävikin vähentämiseen. Annoskokojen suosimisessa ei kuitenkaan ole kyse ainoastaan ruokahävikin vähentämisestä, vaan myös asiakasystävällisyydestä: pienemmät annokset antavat mahdollisuuden kokeilla uusia ruokalajeja ja syödä monipuolisemmin. Samalla ruuan hävikki pienenee, Tallink Siljan ravintolatoimen päällikkö Jouni Pihkakorpi vastaa.

Eckerö Linelta kerrotaan samaa.

– Buffetlinjastoilla olemme kiinnittäneet erityistä huomioita ruokien tarjoiluastioihin, jotta kattaus näyttää runsaalta ja näyttävältä, mutta turhaa hävikkiä ei liian suurten tarjoiluastioiden vuoksi synny. Myös palakokoihin kiinnitetään paljon huomiota ja yritämme mahdollistaa sen, että kaikkea voisi maistaa pienenkin annoksen. Tämä näkyy erityisesti jälkiruokapöydässä kakkupalojen koossa. Sopivan pienet kakkupalat jaksaa syödä kokonaan ja jos isompi makeannälkä yllättää, voi paloja aina ottaa useamman, Johanna Hertsi kertoo.


Pihkakorpi kertoo lisäksi, että Tallink Siljalla ruokahävikki pyritään pitämään kurissa kapeiden tarjoiluvatien ja pienempien kulhojen avulla. Ruokaa lisätään vadille tarpeen mukaan, eikä sitä käytännössä koskaan heitetä pois. Keittiössä syntyvän ruokahävikin vähentämiseksi on myös tehty toimia.

Asiakkaiden lautasille jättämä ruoka punnittiin

Eckerö Line kertoo, että laivan buffetissa saattaa olla päivän aikana jopa 2000 syöjää. Yhtiö seuraa risteilyjen asiakasmääriä, mikä on tärkeää ruokahävikin vähentämisessä. Kun on vähemmän matkustajia, vain toinen buffetpöytä on käytössä.

– Tämä näkyy myös asiakkaille. Kun kattauksessa on vähemmän syöjiä, on käytössä vain yksi linjasto kahden sijaan. Tällöin viestimme tyhjillä linjoilla asiakkaille: ”Olemme mukana hävikkitalkoissa, viereisellä linjastolla tuoreita herkkuja!”

Hävikin syntyyn vaikuttavat monet muutkin seikat kuin pelkästään asiakkaiden toimet. Tallink Siljalta kerrotaan, että esimerkiksi tiedon tarjoaminen on vaikuttanut matkustajien toimintaan.

– Olemme järjestäneet matkustajille tietoiskuja ruokahävikistä sekä sähköisillä näytöillä kertoneet vinkkejä kestävämpään ruokailuun ja näin kannustaneet kaikkia osallistumaan ruokahävikin vähentämiseen, Jouni Pihkakorpi kuvailee.


Viking Linelta kerrotaan, että ruokahävikin määrä vaihtelee matkustajamäärien mukaan, mutta keskiarvo on noin 1200 kg viikossa. Huhtikuussa Mariellalla alkaneella projektilla saatiin aikaiseksi tuloksia.

– Pilottiprojektissamme, jossa käytämme ruokahävikkiin erikoistunutta teknologiaa, mittaamme myös ruokajätettä, jonka asiakas jättää lautaselleen. Voimme näin ollen kertoa asiakkaillemme kuinka monta annosta ruokaa hävitimme edellisenä päivänä. Tämä on muuttanut asiakkaiden ruokakäyttäytymistä ravintolassa ja nykyisin otetaan vähemmän täysiä lautasellisia, vaan mieluummin haetaan sen mukaan lisää kun jaksaa syödä, Christa Grönlund Viking Linelta kertoo.

Toimilla oikeita vaikutuksia

– Ruokahävikistä käydään paljon keskustelua ja ihmisten tietoisuus on lisääntynyt. Tämä näkyy positiivisesti myös meillä ja asiakkaiden lautasilla. Huomaamme, että ihmiset kiinnittävät entistä enemmän huomiota hävikkiin myös omassa käyttäytymisessään ja hävikkiä ei haluta saada aikaan ainakaan tahallisesti, Johanna Hertsi kertoo Eckerö Linen asiakkaista.

– Vuodesta 2017 vuoteen 2018 ruokajätteen määrää on saatu vähennettyä yli 25 prosenttia, mistä olemme erittäin ylpeitä, Hertsi sanoo.

– Olemme kahden vuoden aikana pystyneet vähentämään ruokahävikkiä niin paljon, että sillä on taloudellista merkitystä, Jouni Pihkakorpi kertoo.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt