Kaius sai Leijonan luolan bisneshait sulamaan yksinkertaisella tuotteella, mutta mitä tapahtui, kun kamerat sammuivat?

rac

Julkaistu:

Pientuottaja
Kaius Gestranius lähti esittelemään tuotetta, jonka myyntilukuja ei edes ollut vielä olemassa. Hän sai kuitenkin neljä viidestä bisneshaista täysin vakuuttuneiksi ja tekee nyt tomaattikastiketta hävikkitomaateista.
Suhteellinen kuumottava tilanne on, jos esittelee omaa, tärkeää ideaansa mahdollisille rahoittajille. Aikaa vakuuttaa raati on vähän ja tilanteeseen liittyy vielä se, että myyntipuhe pitää tehdä tv-ohjelmassa, kaiken kansan edessä. Mahdollinen tyrmäys omalle liikeidealle on äärettömän hermostuttava ajatus ja riski.

Kaius Gestranius koki sen. Hän asettui Leijonan luola -ohjelman 2. kauden tiukan bisnesraadin eteen ja esitteli tuotteen, jota oli kehittänyt kotonaan. Esitelty tuote oli bbq-kastike, jonka hän oli kehittänyt kotonaan.

– Haluan karsia bbq-kastikkeesta kaiken sellaisen pois, mitä siihen ei tarvita. Lisäksi tuote on täysin kotimainen, oli äärimmäisen typistetty tiivistelmä myyntipuheesta.

Lämpiössä ennen kuvauksien alkua Gestranius oli hyvin hermostunut.

– Halailin vessanpönttöä, hän kertoo naurahtaen.
  • Katso artikkelin yllä olevalta videolta jakso, jossa Gestranius esitteli tuotteensa.

”Hemmetin purkit”

Idea syntyi, kun Gestranius tutki bbq-kastikkeiden tuoteselosteita. Säilöntäainemäärät ihmetyttivät ja hän pohti, voisiko asian tehdä toisin.

Nimi Jävla tuli siitä, että vaimo alkoi hermostua kotona kasaantuviin tomaattikastikepurkkeihin.

– Voisiko noilla hiton purkeilla olla parempi paikka, Gestranius kertoo huvittuneena vaimon kommentista.

Siitä syntyikin yrityksen nimi, Jävla Sås Bolag.


Kaius kertoo olleensa aina innokas Leijonan luola -ohjelman katsoja ja päätti rohkaistua hakemaan siihen. Kastikekokeilut olivat olleet hittejä tuttavapiirissä. Niitä annettiin välillä lahjaksikin, kunnes vaimo vinkkasi, että tuotteella voisi myös tienata, edes niiden raaka-aineisiin kuluneen rahan verran.

– Kun vaimo tuli kotiin, hän ihmetteli mitä hykertelin. Kerroin ilmoittautuneeni ohjelmaan.

– Tuottaja soitti jo parin päivän päästä. Haukoin vähän henkeäni.

Töitä oli tehtävä salaa

Tilanne kuvauksissa oli todella hermostuttava, mutta tuote vetosi bisnesasiantuntijoihin. Siltikin, vaikka Gestraniuksella ei ollut antaa myyntilukuja, sillä hän teki tuotteita vielä pienellä volyymillä. Yritys erottui kuitenkin nimensä ja ideansa vuoksi.


Syntyi jopa pieni kiista, kuka saa lähteä mukaan bisnekseen. Lopulta neljä bisneshaita viidestä, Saga Forss, Ari Lahti, Miika Toivonen ja Kim Väisänen löivät hynttyyt yhteen ja lähtivät yhdessä Gestraniuksen yritykseen yhteensä puolet isommalla summalla, mitä Gestranius oli alunperin hakemassa, 40 prosentin omistusoikeudella.

– Kun istuin autossa kuvausten jälkeen, oli pakko vetää vähän happea.

Mitä tapahtui, kun kamerat sammuivat?

Se ainakin oli selvää, että mukaan lähteneet asiantuntijat olivat täysin tosissaan.

– Asiat etenivät nopeasti. Meillä oli palaveri kuukauden päästä kuvauksista.

– Moni onkin kysynyt, toteutuvatko ohjelmassa nähdyt lupaukset oikeasti. Kyllä minun kohdallani ainakin.

Tv-ohjelmassa suhteellisen kovina esiintyneet bisneshait olivat kameroiden ulkopuolella rentoja ja mukavia.

– Olen saanut heiltä myös itsevarmuutta.

Asiaan liittyi kuitenkin kiusallinen asia.

Koska ohjelman esittämiseen tv:ssä oli vielä pitkä aika, Gestraniuksen piti pitää ehdottomana salaisuutena saamansa tuki. Silti töihin oli ryhdyttävä heti.

Vain vaimo ja pari läheisintä tiesivät, muille hän ei voinut hiiskua sanakaan. Töitä oli tehtävä kaikessa hiljaisuudessa, vaikka työ muuttui täysin.

Hävikkitomaatit käyttöön

Ohjelma esitettiin tv:ssä alkuvuodesta 2018. Nyt Gestranius on kehittänyt tuotteita lisää. Uusin tuote on tomaattikastike, jossa hyödynnetään muuten hävikkiin meneviä tomaatteja. Kaius oli havainnut, että kotimaisesta tomaatista tulee vuosittain satoja tuhansia kiloa hävikkiä.

– Itse tomaateissa ei ole mitään vikaa, mutta ne ovat vain kypsyneet liian nopeasti, liian isoiksi, jääneet pieniksi tai muuten poikkeavasti. Vaikka olemme pieni tekijä, voimme kuitenkin toimia suuresti ja herättää yhteiskunnallista keskustelua tärkeistä aiheista, Gestranius kirjoitti hävikkiviikolla julkaistussa tiedotteessa.

Gestranius haluaa vaalia sitä, että tuotteen raaka-aineet ovat kotimaisia. Hän suosittelee kastiketta esimerkiksi pastakastikkeeseen. Pizzaan käytettäessä se kannattaa keittää kasaan.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt