Edullinen ja suomalainen c-vitamiinipommi on lähes täysin unohtunut käytöstä – muistatko edes miltä se maistuu?

Julkaistu:

Suomalaisen ruoan päivä
Suomalaisen ruoan päivää vietetään ensimmäistä kertaa 4. syyskuuta.
Suomessa vietetään keskiviikkona 4. syyskuuta suomalaisen ruoan päivää, ensimmäistä kertaa. Kyseessä on Hyvää Suomesta -merkin lanseeraama päivä, jonka tarkoitus on muistuttaa kotimaisen ruoan merkityksestä ja arvosta.

Useat yritykset ovat lähteneet mukaan kampanjaan. Myös Suomen Keittiömestarit ry julkaisi kannanoton juhlapäivään liittyen.

– Olemme hyvillämme siitä, että suomalainen ruoka saa ansaitsemansa huomion ja oman päivänsä. Toivomme, että juhlapäivänä keittiömestarit, kokit ja kaikki ruokaa tekevät niin ammattilaiset, harrastajat kuin kotikokkaajatkin, osallistuvat tämän päivän viettoon, yhdistyksen julkilausumassa kerrotaan.

Yhdistys muistuttaa, että juuri nyt satokausi on täynnä kotimaisia herkkuja, kuten sieniä, kasviksia ja marjoja.

– Tuottajat, maanviljelijät, kalastajat ja metsien antimia poimivat ovat keränneet jälleen satoa talteen, nautitaan niistä niin suomalaisen ruoan päivänä kuin vuoden jokaisena päivänä. Ollaan ylpeitä omista puhtaista ja terveellisistä raaka-aineistamme. Keittiömestarit, jakakaa juhlapäivän ruokakuvia somessa, näin näytämme miten me olemme sydämellämme mukana tämän vietossa eri puolilla Suomea, yhdistys haastaa ruoka-alan ammattilaisia.

Merkkipäivänä toivotaan, että kuluttajat valitsivat kaupoissa suomalaisia ruokatuotteita.

Suomen vanhin unohtunut

Päivän teemaan sopiikin nostaa esille aivan erityisen suomalainen juureskasvi, joka ansaitsisi enemmän käyttöä, mutta on lähes unohtunut arkikäytöstä.

Suomen museoiden, kirjastojen ja arkistojen aineistoja kokoava Finna muistutti siitä keväällä Facebook-julkaisussaan. Kyse on Hyötykasviyhdistyksen mukaan luultavasti Suomen vanhimmasta viljelykasvista, edullisesta ja ravintoarvoiltaan runsaasta nauriista. Nauris-sanaa ei ole esimerkiksi lainattu muista kielistä.

– Vielä 1800-luvun loppuun asti suomalaiset mättivät ruokapöydässä naurista, tuota kylmissäkin oloissa pärjäävää c-vitamiinipommia, Finnan julkaisussa kerrottiin.

Nauris sisältää runsaan c-vitamiinin lisäksi myös muun muassa kalsiumia, magnesiumia, seleeniä, sinkkiä ja rautaa. Sitä voi viljellä Lappia myöden.

Peruna syrjäytti sen kuitenkin kotien ruokapöydistä 1900-luvun aikana.


– Sitten nauris vaihtui perunaan ja nyt pastaan, riisiin ja nuudeleihin. 50-luvulla syötiin vain kolmasosa nykyisestä lihamäärästä, ja sushit, erikoiskahvit, tofut ja avokadot olivat tuntemattomia käsitteitä. Ruokakulttuurimme on kokenut lyhyen ajan sisällä isoja muutoksia, ja nyt syömisessä pitäisi ottaa huomioon myös ruuan ilmastovaikutukset, Finnan Facebook-julkaisussa kerrotaan.


Nauris olisikin varsin ilmastokiltti ruoka-aine, mutta muistaako kovinkaan moni miltä se edes maistuu?

Vaikka nauris onkin osin unohtunut suomalaisista ruokapöydistä, se kuuluu vielä joidenkin perinneruokien resepteihin. Martat kertovat sivuillaan, että nauris sopii lantun tavoin keittoihin, patoihin ja kasvispihveihin. Siitä saa myös mainion retkievään hauduttamalla sitä nuotiossa tuhkassa, sivuilla mainitaan.

Ruokalan reseptiarkistosta löytyy useita naurisreseptejä. Yksi niistä on esimerkiksi nauris-punajuuripaistos. Nauriit ja punajuuret maistuvat makeilta, kun ne paistaa voissa, reseptiä on alustettu.

Jos nauris ei ole juttusi, suomalaisen ruoan päivänä voi tehdä herkkuja muista kotimaisista kasviksista, sienistä tai vaikka marjoista. Myös kotimaisesta kalasta tehdyt herkut sopivat uuteen juhlapäivään.


Nauris-punajuuripaistos

4 naurista kuorittuna ja viipaloituna

2 isoa punajuurta kuorittuna ja viipaloituna

2 rkl voita

1 rkl hunajaa

suolaa

vastajauhettua mustapippuria

2 tl tuoretta timjamia hienonnettuna

rapeaa salaattia

rucolanlehtiä

Valmistusohjeet

  1. Ruskista punajuuret ja nauriit voissa. Mausta hunajalla, suolalla ja pippurilla.
  2. Hauduta kannen alla miedolla lämmöllä melkein kypsiksi.
  3. Sekoita joukkoon timjami. Revi lautasille salaatinlehtiä ja annostele paistos lautasille.
  4. Ripottele pinnalle rucolanlehdet ja nauti tuoreen leivän kera.
  5. Sopii mainiosti lisäkkeeksi kala-, liha- ja linturuoille.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt