Helsinkiläisravintolassa ei voitu käsittää, miksi kiinalaisturisteja alkoi virrata paikalle jonoksi asti – ja he kaikki tilaavat saman annoksen

Julkaistu:

Ravintolat
Helsingissä sijaitseva ravintola sai yllättäen uuden ja innokkaan asiakasryhmän. Tarjoilijat ovat löytäneet luovia ratkaisuja palvelemiseen, jos yhteistä kieltä ei ole.
Noin puolitoista vuotta sitten aivan Kansallisteatterin kupeessa sijaitsevassa Maya-ravintolassa alkoi näkyä pienimuotoinen ilmiö. Tai siltä se ainakin ravintolan henkilökunnan näkökulmasta tuntui, sillä aivan yhtäkkiä ravintolaan alkoi virrata kasvavassa määrin kiinalaisturisteja.

Ravintolan tarjonta keskittyy latinalaisamerikkalaiseen makumaailmaan, ei esimerkiksi turisteille kaupattavaan Suomi-teemaan. Aivan ravintolaa vastapäätä on hotelli, mutta niin on ollut vuosia. Hotellin läheinen sijainti ei siis voinut selittää asiaa täysin.

– Henkilökunta ei muista nähneensä vastaavaa aiemmin. Kyllä me ihmeteltiin, että mistä tämä johtuu, ravintolapäällikkö Marju Miikkulainen kertoo hymyillen.

Joinakin päivinä ravintola saattaa hetkeksi täyttyä niin, että osan asiakkaista on odotettava pöytää baarin puolella. Ravintolassa on paljon muitakin asiakkaita kuin kiinalaisia matkailijoita, mutta uusi asiakasryhmä oli silti pieni yllätys.

– Kiinalaisryhmien henkilömäärät vaihtelevat. Joskus he tulevat isoina ryhminä, joinakin viikkoina heitä käy keskimäärin kaksikymmentä.

Kiinalaisturistien lempiannos

Toinen erikoisuus kiinalaisturistien virtaan liittyen on sekin, että he kaikki tilaavat usein yhden ja saman annoksen.

– He kaikki tilaavat yleensä paellan. He tilaavat kyllä paljon muutakin, mutta meille selvisi, että paella on ruoka, joka kiinnostaa heitä, sillä siinä on mereneläviä, kanaa, lihaa ja riisiä. Ruoka muistuttaa ilmeisesti jotakin heille tuttua, Miikkulainen kuvailee.

Koska englanti ei ole useinkaan asiakkaiden ja henkilökunnan yhteinen kieli, eikä muitakaan yhteisiä kieliä ole, kiinalaisturistit tilaavat näyttämällä tarjoilijalle kännykästä kuvaa ravintolan paella-annoksesta.

Myös tarjoilijat ovat löytäneet luovia tapoja, jotta kiinalaisturistit saavat toiveidensa mukaista ruokaa.

– Esimerkiksi lihan suhteen tarjoilija näyttää eleillä, joskus oman kroppansa kautta, mitä kohtaa lihasta jokin ruoka sisältää, Miikkulainen sanoo huvittuneena.

– Meillä on ihan mahtava henkilökunta, täytyy sanoa, hän kehuu tarjoilijoiden heittäytymistä.

Tarjoilijaa odotetaan viittaamalla

Lopulta CMB ravintoloiden ravintolatoimenjohtaja Maarit Karjalainen löysi syyn sille, miksi kiinalaisturistit löysivät Mayaan. Ravintolasta oli luotu sivu kiinalaisille matkustajille suunnattuun sovellukseen, jossa kiinalaiset suosittelevat eri matkakohteiden ravintoloita. Kyseessä ei ole mikään pieni palvelu, sillä sovellusta käyttää palvelun mukaan 260 miljoonaa ihmistä kuukaudessa.

– Meidän ei ole tarvinnut tehdä heille suunnattua markkinointityötä, sillä sivu meistä oli jo tehty.

Palvelussa on se samainen paella-annoksen kuva, jota kiinalaisasiakkaat näyttävät Mayan tarjoilijoille. Marju Miikkulainen kertoo, että kiinalaisturistit ovat kiitollisia ja hyväntuulisia asiakkaita.

– He ovat innoissaan aivan kaikesta. Pienetkin koristeet ruoassa tekevät heihin vaikutuksen. He myös juovat alkoholia hyvin vähän ja mocktaileista on tullutkin heidän keskuudessaan suosittuja. Kaikesta otetaan valokuvia ja paljon.

Kulttuurierot näkyvät myös tavassa tilata ruokaa.

– Kun he kaipaavat tarjoilijaa pöytään, he nostavat yhden käden ylös ja viittaavat. He pitävät kättä ylhäällä niin kauan, kunnes tarjoilija saapuu.

Margaritoja amerikkalaisille

Joskus kiinalaisturistit kyselevät perinteisen suomalaisen ruoan perään. Yleensä he tiedustelevat poroa.

Viereinen hotelli tuo ravintolaan myös amerikkalaisia turisteja.

– Heitä näkyy myös enemmän kesällä, kun suuret risteilyalukset saapuvat. He tietävät mitä haluavat. Ja tilaavat paljon margaritoja.

Kerroimme kesäkuussa, että myös TallinkSiljalla ja Viking Linella on huomattu muutaman vuoden aikana aasialaismatkaajien määrän kasvua. Laivoilla se näkyy aamiaisbuffeteissakin. Aasialaisturisteja varten buffeteissa saattaa näkyä esimerkiksi riisivelliä, jota ei muutama vuosi sitten ollut.

Kiinalaisturistit käyttävät muita enemmän rahaa

Visit Finlandin tutkimuksen mukaan kiinalaiset matkailijat käyttävät rahaa Suomessa enemmän kuin mikään muu kansalaisuus.

Tutkimuksessa kerrotaan, että matkailijat käyttivät vuonna 2018 keskimäärin 358 euroa matkaa kohden Suomessa, kun ennakkokulut lasketaan mukaan. Kiinalaisilla vastaava summa oli 910 euroa.

Vuoden 2018 tutkimuksen mukaan kiinalaisten matkat Suomeen lisääntyivät viisi prosenttia vuonna 2018. Kiinalaiset tekivät 45 4000 matkaa Suomeen vuonna 2018.

Lähde: Visit Finland

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt