Pietu muistelee painajaismaista buffet-reissuaan, toinen myöntää pokkana pakkaavansa ruokaa mukaan – lukijat kertovat buffet-käytöksestä - Ajankohtaista - Ilta-Sanomat

Pietu muistelee painajaismaista buffet-reissuaan, toinen myöntää pokkana pakkaavansa ruokaa mukaan – lukijat kertovat buffet-käytöksestä

Käytkö buffetissa?

Käytkö buffetissa?

Julkaistu: 16.8.2019 19:59

Buffet-ravintolat jakavat mielipiteitä.

Aiemmin tässä kuussa jututimme kahta suomalaista naista, jotka työskentelevät tai ovat työskennelleet buffet-ravintolassa. He nostivat esille asiakkaiden tapoja, jotka hämmentävät tai ärsyttävät.

Näitä olivat esimerkiksi astioiden huolimaton palauttelu, ruokiin aivastelu ja yskiminen, ruuan hamstraaminen ja se, että syödään maksamatta toisen lautaselta.

Juttu herätti myös vilkasta keskustelua Ilta-Sanomien lukijoiden keskuudessa.

Asiakaspalvelijoista tullut ihmisten sylkykuppeja

Nimimerkki että näin kertoo, ettei hän edes käy buffet-ravintoloissa.

– Buffetti on sellainen konsepti, että homma lähtee käsistä aina sellaisilla ihmisillä, jotka eivät osaa käyttäytyä. Parempi vaihtoehto on ruokapaikka, jossa lautaselle saa kerätä mitä haluaa, ja maksu tapahtuu kassalla painon mukaan. Ei tule mitään hävikkiä tai muita lieveimiöitä.

Amini puolestaan harmittelee asiakkaiden asenteita ja käytöstapojen puutetta.

– Tuollainen ”minä olen asiakas, siis kuningas” -ajattelu on nykyisin lähtenyt ihmisiltä täysin lapasesta. Asiakaspalveluammateissa olevista on tullut muiden ihmisten sylkykuppeja. Ihmiset kuvittelevat voivansa tehdä kaupoissa, ravintoloissa ja vastaavissa mitä ikinä huvittaa, koska he ovat asiakkaita, hän pohtii.

– Asiakkaana oleminen ei tee ihmisestä yhtään sen tärkeämpää ja arvokkaampaa yksilöä. Se ei tuo ihmiselle mitään erillisvapauksia, kuten vapautta jättää astioitaan minne sattuu. Työskentelen itse asiakaspalveluammatissa, ja totta kai asiakasta palvellaan niin kauan kuin normaalit käytöstavat ovat hallussa. Porsastelevia ja halventavasti käyttäytyviä asiakkaita kyllä kyykytän, jotta he oppisivat. Onneksi 99 prosenttia osaa käyttäytyä normaalisti.

”On tehnyt mieli ottaa pöydästä lähteviä korvasta kiinni”

Ruuan ylenmääräinen hamstraaminen herättää ärsytystä myös lukijoissa.

– Sitten on näitä tyyppejä, jotka mättävät aivan tolkuttomia määriä lautaselleen, ja puolet jää kokonaan syömättä. Eräänkin kerran olen nähnyt aamiaisbuffetissa, että otetaan kuusi klementiiniä tai omenaa. Ei kukaan semmoisia määriä syö, evääksi varastavat, Hoh-hoijaa kritisoi.

– Ruokaa kasataan lautaselle järkyttäviä määriä, ja puolet jätetään syömättä. Ruokahävikki on vakava ympäristöongelma, ja kolmasosa tuotetusta ruoasta jää syömättä. Jokaisen pitäisi buffetissakin kantaa vastuunsa ja ottaa vain sen verran kuin tarvitsee. Lisää saa aina, jos jää nälkä. Joskus on tehnyt mieli ottaa pöydästä lähteviä korvasta kiinni, taluttaa takaisin ja vahtia, että viimeinenkin murunen on syöty, Kotikokki tunnustaa.

– Itse olin kerran Suomen laivalla töissä. Ruotsalainen mies otti puurolautasen täyteen mätiä ja smetanaa. Jätti syömättä ja lähti hakemaan muuta ruokaa. Istutin hänet alas ja kysyin, tietääkö jätkä, kuinka paljon tuo lautanen maksaa. Hän hiljentyi ja käyttäytyi kunnolla loppuajan, Helena Tukholma kertoo.

Aikuisten ihmisten kokoama ”reunakeko” hämmensi

– Paras tai pahin oli nainen, joka kävi monta kertaa hakemassa lisää. Istui monta tuntia ja söi, haki vielä lisää. Tuli kukkurapäisen lautasen kanssa luokseni ja pyysi rasiaa. Ei millään jaksanutkaan syödä. Sanoin, että saa syödä paikan päällä niin paljon, kuin jaksaa, mutta loput menee bioskaan. Alkoi huutaa: ”Ei kai nyt hyvää ruokaa roskiin heitetä?!” Vaati tämän jälkeen esimiestäni paikalle. Totesin sen olevan turha pyyntö, sillä ruokaa hän ei tule saamaan mukaansa kuin vatsalaukussaan. Lähti huutaen ulos, Kaikkea nähnyt mainitsee.

– Aina olen ottanut omiin pieniin rasioihin ruokaa kotiin mukaan. En ole koskaan nähnyt kylttiä, jossa se kiellettäisiin, joten en edes jaksa rasioita piilotella, Rasiat repussa puolestaan tunnustaa.

– Kerran eräässä pizzapaikassa oli porukka, joka söi pizzoista vain täytteet. Reunat he kokosivat lautaselle. Se ”reunakeko” oli melkoisen korkea, eikä henkilökunta sitä touhua hyvällä katsonut. Syöjät olivat siis ihan aikuisia ihmisiä, Julkinen asia kauhistelee.

Nimimerkki Älä syö väärin muistaa 90-luvulta Kalliosta buffet-paikan, johon hän kerran päätyi syömään.

– Omistaja oli paikalla ja tuli viereen seuraamaan, miten syömme. Vessaan mennessäni sanoi, että siellä ei sitten saa oksentaa, jotta voisitte santsata lisää! Lisäsi myös, että kaikki lautaselle otettava on syötävä, eikä saa tuhlata ruokaa. Sainili muutakin, että ei saisi syödä liikaa ja pitäisi käyttäytyä hänen paikassaan. Ihan vaan tiedoksi: ei ollut aikeissa oksennella tai ottaa liikaa ruokaa, vaan halusimme testata uuden paikan, mutta ikävä kokemus oli. Aika pian lopetti tuo ravintola toimintansa, kas kummaa.

Hammastikkuja possukastikkeessa

– Ihmetyttää eniten se, että flunssaisten lasten annetaan itse mennä sorkkimaan ruokia ja yskimään niitä päin. Jos lapsi on sairas, voisiko hänet vain istuttaa pöytään ja hakea hänelle ruoka, kiitos! Janipetterin keuhkotauti pyytää.

– Olen nähnyt, miten ihmiset maistelevat omalla lusikallaan ruokia astioista. Kerran eräässä paikassa joku oli päättänyt heittää hammastikkuja possukastikkeeseen. En ikinä syö noissa paikoissa! Tommi vannoo.

– Buffetiin tuli kerran alakouluikäisten joukkue muutaman aikuisen kanssa. Täytettyään pöydät rynnivät hakemaan ruokaa ja kirjaimellisesti tyhjensivät tiskin kuin hait. Kun tuli lisää ruokaa, kävi sama juttu, ei saanut edes välistä napattua mitään. Pöydissä mekastivat, heittelivät ruokaa ja heiluivat niin, etteivät kalusteet pysyneet paikallaan. Siinä koittaa väistellä, ettei naamalle lennä jotain tai saa iskua päähän, Pietu muistelee.

– Mitäpä aikuiset siihen? Ei yhtään mitään: olivat täysin kuin eivät olisikaan. Mikä ärsyttävintä, olin ottanut lautaselle vasta maistiaiset. Piti mennä saman tien etsimään evästä muualta ja maksaa ruuasta toiseen kertaan. Murusille tuli hintaa ja nälissään kyrsi tosissaan. Buffetista väittivät yhteydenoton jälkeen, etteivät tienneet mikä sakki oli, mutten usko, koska ruokaa alkoi tulla lisää aika nopeasti. Täytyi olla ennakkotilaus kyseessä. Eihän se ravintolankaan vika kokonaan ollut, mutta olisivat silti saaneet heittää edes pizzan laatikkoon mukaan.