Yhä useampi suomalainen kieppaa kauppareissullaan paistopisteen kautta, josta ostoskoreihin lapataan sekä suolaisia että makeita lämpimäisiä, kuten riisipiirakoita, pasteijoita, munkkeja ja donitseja.
S-ryhmän valikoimajohtaja Antti Oksan mukaan paistopistetuotteiden myynnit ovat olleet S-kaupoissa kymmenien prosenttien kasvussa jo useita vuosia, mutta myynnin kasvu alkaa hiljalleen hieman tasaantua. Paistotuotteiden menestys on havaittu myös Keskolla.
– Myynti kehittyy jatkuvasti. Paistotuotteiden osuus leivän myynnistä on kasvanut jo pidemmän aikaa, toteaa Keskon osto- ja myyntijohtaja Janne Vuorinen.
S-ryhmän kaupoissa myytävä Rainbown riisipiirakka on testivoittaja.
Paistopisteiden tuotteista kovin menekki on riisipiirakoilla ja croissanteilla. Oksan mukaan Rainbow’n riisipiirakkaa myytiin vuonna 2018 peräti 25 miljoonaa kappaletta.
– Viime vuonna myyntiään kasvattivat erilaiset välipalatuotteet ja makeat herkuttelutuotteet, kuten erilaiset donitsit ja munkit, Oksa kertoo.
Kaupoissa on myös huomattu, että suomalaiset syövät nykyään entistä laadukkaampaa leipää. Myös luomua arvostetaan entistä enemmän.
– Artesaanityyppiset ja juureen leivotut leivät, eli laadukkaat rapeakuoriset kokonaiset leivät ja patongit ovat nyt kasvussa, Oksa sanoo.
Lihapasteijoista Lidlin versio oli heittämällä paras.
Paistotuotteita löytyy S-ryhmän ja Keskon kauppojen lisäksi myös muista pienistä ja suurista marketeista. Helsingin kaupungin toimitusyhteisö Signaalimedian raati istahti kesäpäivän kunniaksi piknikille maistelemaan erilaisia paistopisteiden tuotteita.
Katso alla olevasta taulukosta, miten pikkupurtavat pärjäsivät testissä!
Jos grafiikka ei näy, katso se tästä.
Jos grafiikka ei näy, katso se tästä.
Jos grafiikka ei näy, katso se tästä.
Jos grafiikka ei näy, katso se tästä.
Mikä on oma suosikkisi kaupan paistopisteen tuotteista? Keskustele kommenteissa.