Naisen käsittämättömät pyynnöt buffetissa ovat jääneet Sinin mieleen – 8 asiakkaiden tapaa, jotka ärsyttävät buffet-työntekijöitä

Julkaistu:

Buffet-ravintolat
Yksikään ruokapaikka ei ole samanlainen, mutta eritoten buffet-ravintolat ovat omaa luokkaansa.
Kun ihmiset saavat itse päättää, kuinka paljon ja mitä kahmivat lautaselleen, ongelmatilanteilta ei vältytä.

Esimerkiksi Sini ja Nella ovat työskennelleet tai työskentelevät paraikaa buffetissa. Kysyimme heiltä, mikä asiakkaiden käytöksessä ärsyttää, ja mitä nämä voisivat tehdä toisin.

1. Astioiden huolimaton palauttelu

Sini toivoisi, että jos asiakas ei tiedä, missä on mitäkin, siitä voisi kysyä rohkeasti henkilökunnalta.

– Monesti ei löydetä esimerkiksi palautuspistettä, ja astioita on viety milloin buffet-pöytään, milloin käsienpesupisteelle, jopa avokeittiön tiskille.

2. Yllättäen paikalle pamahtavat porukat

Jos buffetiin on tulossa isommalla porukalla, siitä kannattaa tehdä ilmoitus jo etukäteen, jotta töihin on osattu kutsua tarpeeksi väkeä.

– Muuten saattaa käydä niin, että paikalle pamahtaa kolme bussilastillista porukkaa, ja töissä on parhaassa tapauksessa vain yksi kokki, Sini huokaa.

3. Ruokaa jonotetaan ja tukitaan koko pöytä

Isompien porukoiden pelmahtaminen paikalle aiheuttaa myös muita ongelmia.

– Jos joku ruoka-aine, kuten lihapullat, sattuvat olemaan lopussa, ja ilmoitetaan keittiön puolelta, että niitä tulee lisää kymmenen minuutin päästä, asiakkaiden olisi hyvä mennä odottamaan pöytään, Sini mainitsee.

Sen sijaan usein on käynytkin niin, että kaikki pysähtyvät buffetiin odottamaan ja koko pöytä on kohta tukossa.

– Ja sitten kun kokki tuo ruokaa, hänelle kuuluisi antaa tilaa viedä kuumat ruuat pöytään. On kaikkien etu, että tilaa on sen verran, ettei tule haavereita tai palovammoja.

4. Sörkitään käsin ja aivastellaan

Nella toivoisi, ettei ruokaa koskaan otettaisi buffet-pöydästä käsin. Jokaisella ruualla on myös omat ottimensa, jotta lihapullia ei tarvitsisi kaivella salaatin seasta.

– Jos jotkut ottimet tippuvat lattialla, siitä olisi tärkeä sanoa henkilökunnalle, niin päästään vaihtamaan puhtaat tilalle.

– Eikä aivastella ja yskitä ruokiin, kiitos! Tätäkin tapahtuu.

5. Buffet-huijarit

Nämä kismittävät sekä Siniä että Nellaa. Vuosien saatossa he ovatkin törmänneet monenlaisiin tilanteisiin, joissa yritetään päästä syömään maksamatta.

– Semmoista näkyy paljon, että kaverukset tulevat syömään buffetin ja vain toinen ostaa sen itselleen, mutta molemmat syövät samalta lautaselta. Voi käydä niinkin, että äiti ostaa lapselleen buffetin ja syö lapsen hinnalla lapsen lautaselta ja pahimmassa tapauksessa hakee vielä lisää, Sini kertoo.

Nella taasen mainitsee, että monen asiakkaan mielestä riittää, että vain yksi joukosta maksaa jälkkäribuffan ja kaikki voivat syödä siitä.

6. Viime tingassa syömään

Olisi toivottavaa, että ravintolaan tultaisiin syömään hyvissä ajoin eikä viittä minuuttia ennen sulkemisaikaa.

– Tätäkin tapahtuu, ja siten suututaan, kun ei saada syödä rauhassa, vaikka parhaamme mukaan muistutellaan, että ruokailuaikaa on jäljellä se viitisen minuuttia, Sini sanoo.

7. Hamstraajat

Nämä lienevät jo buffetien klassikkoasiakkaita.

– Buffeteista koitetaan varastaa ruokaa pussiin tai vaikka ihan omaan rasiaan. Myös astioita katoaa, kun ihmiset vievät niitä mennessään, Sini paljastaa.

8. Uskomattomat pyynnöt

Välillä buffet-ravintoloissa kohtaa aivan käsittämättömiä tapauksia, joista Sini haluaa nostaa esille yhden.

– Meidän pizzabuffet-ravintolassa kävi aikanaan kerran viikkoon nainen, joka tuli aina noin viiden aikaan paikalle. Ensiksi hän pyysi aina ruokavälineeksi kertakäyttökahvilusikan, kuulemma hygieniasyistä.

– Lisäksi hän vaati, että hänen pitäisi saada aina ottaa ”uudesta kulhosta ruokaa”, eli jos joku oli ottanut salaattia aikaisemmin samasta astiasta, linjastolle täytyi tuoda uusi astia. Tämä päti jokaiseen ruokalajiin, jota hän halusi syödä, joten pizzatkin piti tehdä aina hänelle uusiksi, jotta hän voisi ottaa ensimmäisen palan.

Naista sai Sinin mukaan hätyytellä ravintolasta, kun oltiin laittamassa paikkaa kiinni.

– Hän olisi vielä halunnut jatkaa syömistä.

Oletko ollut töissä tai käynyt buffetissa? Mikä asiakkaiden käytöksessä ihmetytti? Keskustele alla kommenttikentässä!

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt