Suomalaiset baarimikot paljastavat nyt, millainen on painajaismainen asiakas – ja kenelle tarjoillaan mieluiten

Julkaistu:

Me Naiset
Selvitimme, millaista käytöstä baarityöntekijät toivovat asiakkailtaan. Älä pelkää: ei ole mitään rakettitiedettä!
Baarimikon työ on asiakaspalvelutyötä, ja asiakashan on aina oikeassa – noin teoriassa ainakin.

Me Naisten kyselyssä tiskin takana työskentelevät paljastivat, millaisia ovat heidän mielestään parhaat asiakkaat – ja pahimmat. He avautuivat myös drinkeistä, joita eivät haluaisi tehdä.

Paras asiakas: kohtelias ja osaa jonottaa

Kyselyn vastauksista erottui selkeästi se, että kohteliasta ja ystävällistä asiakasta arvostetaan. Juomatilaus kannattaa myös miettiä jo etukäteen ja kaivaa rahapussi valmiiksi esille:

”Yleisesti parhaat asiakkaat muistavat tervehtiä, tietävät, mitä haluavat, ja kiittävät tilatessaan.”

”Hyväkäytöksiset ja jonottamisen perusajatuksen sisäistäneet kansalaiset ovat parhaita.”

”Peruskohteliaat asiakkaat ovat lemppareita: Moi, selkeä tilaus, kortti tai rahat valmiina, kiitos.”

”Ystävälliset ja hyväntuuliset asiakkaat, joilla on raha ja tilaus heti valmiina. Ja jos baarimikko hymyilee, ei oleta heti, että jotain muutakin olisi tarjolla.”

”Parhaita ovat rennot, moikkaavat ja kiittävät asiakkaat. Olen huomannut, että mukavien asiakkaiden eteen teen melkein mitä vain, jotta heillä olisi hyvä olla.”

Vakioasiakkaat parhautta

Ravintolan vakiasiakkaat tulevat baarimikolle myös nopeasti tutuiksi. Yhden vastaajan mukaan vakkarit voivat olla sekä parhaita että pahimpia asiakkaita.

– Parhaimmillaan vakkareiden kanssa heitetään läppää ja saatetaan pelata korttia tai biljardia, jos ei ole kiire. Pahimmillaan vakkarit luulevat olevansa etuoikeutettuja vaatimaan palvelua heti ja maksamaan juomistaan vähemmän. Tai olettavat saavansa vapauksia olla enemmän humalassa kuin muut, koska kyllähän baarimikko heidät tuntee, kirjoittaa Beibiviinuri, 26.

Vastaajien mukaan vakkareissa oli kuitenkin enemmän hyviä kuin huonoja puolia:

”Vakioasiakkaat ovat parhautta! Niiden kanssa on kiva höpistä työn ohessa.”

”Ne, jotka käyvät ravintolassa paljon, tietävät valmiiksi, mitä tilaavat.”

”Kanta-asiakkaat ovat parhaita, koska he haluavat myös pitää ”toisesta kodistaan” eli ravintolasta huolta.”

Baarimikon painainen: öykkäri ja seteleitään heiluttava

No entä sitten ne pahimmat asiakkaat? Kyselyn perusteella yön työmyyriä sapettaa ainakin asiakkaan moukkamaisuus. Ärsyttävimmät asiakkaat käyttäytyvät vihamielisesti, töykeästi tai humaltuvat liikaa.

”Pahimpia ovat ihmiset, jotka ovat juuri tulleet tiskille ja alkavat huutaa ”mikä täällä kestää!” tai haukkuvat syyttä suotta. Näitä saa kuulla jatkuvasti.”

”Asiakkaissa ärsyttää moukat, jotka eivät pyydä, kiitä tai moikkaa. Kenen mielestä ”Iso tuoppi” on tervehdys?”

”Ikävimmät ovat ne, jotka tulevat omaa pahaa oloa purkamaan painamalla muita alas, jotta voivat tuntea itsensä paremmaksi.”

”Yleisesti pahimmat asiakkaat ovat niitä, jotka eivät osaa käyttäytyä. He änkeävät itsensä tiskille palveltavan asiakkaan viereen ja alkavat huutaa omaa tilaustaan, vaikka selvästi toista asiakasta jo palvellaan.”

Härskit vitsit inhottavat

Baarityöntekijä kohtaa työssään myös esimerkiksi esineellistämistä ja epäasiallista kommentointia. Yhden vastaajan mukaan seksuaalinen ahdistelu on baareissa lähes päivittäistä.

Sanomattakin on selvää, että sillä pääsee baarityöntekijän mustalle listalle.

”Ärsyttävimmät ovat ne, jotka kommentoivat ulkonäköä tai jotain mikä ei töihin liity.”

”Iäkkäät miehet, jotka heittävät hyvin härskiä vitsiä.”

”Ne asiakkaat ahdistavat, jotka tulkitsevat baarimikon ystävällisyyden flirttailuksi ja jäävät tiskille notkumaan koko illaksi ja häiritsemään työskentelyä.”

Asiakkaan ei ainakaan kannata hoputtaa tilaustaan tiskillä tai muuten yrittää elehtimällä saada baarimikon huomiota. Kaikki tämänkaltaiset tavat asiakkailla harmittivat monia kyselyyn vastanneita.

”Kortilla huitojat tai naputtelevat sekä pöytää hakkaavat ovat rasittavimpia.”

”Ärsyttäviä asiakkaita ovat ne, jotka heiluttavat seteleitä tai korttia ja huutelevat ”Hei, hei, hei!” saadakseen palvelua nopeammin.”

Myös betonivettä tilaavat mumisijat saavat baarityöntekijät ärsyyntymään. Lue heistä ja muista tyypeistä alkuperäisestä artikkelista, joka on julkaistu Me Naisissa.

Lue myös:

Näitä drinkkejä baarimikot eivät haluaisi tehdä − ”Sen keksijä saisi astua legon päälle”

Yksi asiakkaiden tapa saa kaupan kassan huokaamaan salaa: ”He yrittävät olla avuliaita, mutta...”

Taksikuski Pasi, 33, listaa kolme asiakasryhmää, joita on kaikkein raskainta kuskata

Kaupan kassa Inka, 20, ja ravintolatyöntekijä Ramona, 43, paljastavat asiakkaiden kuluneimmat sutkautukset: ”Ehkä voisi jo jättää välistä”

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt