IS:n testiryhmä maisteli ja pisteytti markettien siiderit – yksi voitti kirkkaasti!

Julkaistu:

Siideritesti
Nykykuluttajia kiinnostaa aidon makuinen ja kuiva siideri. Parhaaksi IS:n testissä valittua luonnehdittiin juuri kuivaksi.
Kun lasista huokuu omenan, tammen, hunajan tai jopa tallin tuoksu, saatat pidellä kädessäsi ihka aitoa siideriä. Suomalaiset ovat suuria siiderin ystäviä, ja omenainen tai päärynäinen juoma on Suomessa selvästi suositumpaa kuin useimmissa Euroopan maissa.

Siideri on suosittua varsinkin suvena, vaikka varsinaisesti esimerkiksi omenasiideri on syksyn juoma. Alkoholia ylipäänsä myydään kesäkaudella muutenkin enemmän kuin muulloin, kertoo S-ryhmän valikoimajohtaja Antti Oksa.

– Lonkeron ja siiderin myynnissä kesän vaikutus on hieman suurempi kuin esimerkiksi oluessa, eli lonkeron ja siiderin osuus alkoholimyynnistä kasvaa hieman kesäkaudella.

Siiderin myynti on kuitenkin ollut vähittäiskaupoissa viime aikoina laskussa. Makutrendit ovat siirtymässä makeammista juomista raikkaampiin, Oksa kertoo.

– Siiderin myynnin laskuun vaikuttaa myös kuohuviinityyppisten juomien suosion ja tarjonnan kasvu.

”Kylmänä erinomainen”

IS pyysi kesäjuhlaa viettämässä ollutta ystäväporukkaa testaamaan markettien omenasiiderit. Maisteltavana oli kauppaketjujen omien tuotemerkkien siidereitä ja kansainvälisiä suosikkeja.

Keskon osto- ja myyntijohtaja Aki Erkkilän tiedon valossa maistajaraadin suosikki ei yllätä. Ykkössijalle sijoittui Crowmoorin kuiva omenasiideri, jota yksi raatilaisista kuvaili niin maultaan kuin tuoksultaan aidoksi siideriksi.

– Kylmänä erinomainen, voittajatuotetta kehuttiin myös.

– Kepeä kesäjuoma, toiseksi parhaiten pisteitä saanutta Laitilan Oivaa kuvailtiin.

Testissä kolmanneksi parhaaksi noussut Pirkka parhaat siideri sai myös kehuja raatilaisilta.

– Oikein hyvä, kuului yksi kommenteista.

Katso oheisesta grafiikasta, mikä siideri oli raadin suosikki ja mikä jäi lasin pohjalle.



Jos taulukko ei näy, katso se tästä.

Aidot ja kuivemmat maut kiinnostavat

Alkoholittomien vaihtoehtojen myynti on sen sijaan kasvussa, mikä näkyy myös siidereissä. Valikoimajohtaja Antti Oksan mukaan alkoholittomien siidereiden osuus on noin 5 prosenttia kaikkien siidereiden myynnistä, kun taas lonkeroissa vain reilun prosentin.

Myös osto- ja myyntijohtaja Aki Erkkilä Keskosta kertoo, että siiderin kysyntä on siirtynyt muihin juomaryhmiin. Viime vuoden alkoholilakimuutoksen myötä siidereiden myynti lähti laskuun, mutta tänä vuonna juoman kulutus on pysynyt sillä tasolla, jolle se asettui viime vuonna.

– Siidereissä kuluttajat ovat siirtyneet yhä enemmän aitoihin makuihin ja kuivempiin siidereihin.
Lähteet: Panimoliitto ja The European Cider & Fruit Wine Association, Alko.

Näin testi tehtiin

Siidereitä maisteli kymmenen hengen ryhmä.

Testaajat ovat tavallisia kuluttajia.

Makutesti tehtiin sokkona.

Raatilaiset kuvailivat juotavia ja antoivat niille pisteitä. Ylin pistemäärä oli 5 pistettä, alin 0 pistettä.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt