Baarimestarit nimeävät yksimielisesti yhden ison muutoksen siinä, mitä terasseilla tilataan

Julkaistu:

Terassikausi
Hanabisse ei kiinnosta enää terassikansaa samalla tapaa kuin ennen. Nyt halutaan laatua.
Terassikausi on ollut jo hyvän aikaa käynnissä. Yksi suuntaa kotikatunsa varrelle, toinen rynnistää mieluummin laivalle, ja kolmas kaipaa korkeita näkymiä suoraan kattoterassilta.

Oli kyseessä mikä tahansa Suomen kaupunki, on selvää, että näin kesällä ihmiset suuntaavat terasseille. Ja mikä olisikaan klassisempi tapa aloittaa lomansa kuin istahtaa ystävien kesken siemailemaan kylmää juomaa kesäiltana.

Moni yhdistää terassien juomakulttuurin edelleen perinteisiin hanajuomiin: keskikaljaan, siideriin ja lonkeroon. Onko asia kuitenkaan näin? Kysyimme asiaa baarimikoilta.

Erikoisoluet kiinnostavat yhä enemmän

Tamperelaisen ravintola Periscopen baarimestari Juho Tuppurainen näkee suuren muutoksen juomatilauksissa terasseilla.

– Ihmiset tietävät vähän enemmän, mitä tilailevat. Nykyään osataan vaatia tiettyjä tuotteita, kuten vaikkapa erikoisoluita, Tuppurainen kuvailee.

Saman ilmiön on huomannut myös Aurajoen varressa sijaitsevan laivaravintola Cindyn ravintolapäällikkö Tomi Turunen, joka kertoo olleensa alalla jo 13 vuotta.

– Yhä enemmän mennään kohti keskieurooppalaista kulttuuria, eivätkä suomalaiset enää halua juoda yhtä humalahakuisesti kuin joskus. Nyt keskitytään laadukkaisiin ja uusiin tuotteisiin, ja niistä ollaan valmiita maksamaan, Turunen kiteyttää.

– Kotimaisuus on myös isossa roolissa tänä päivänä, kun suomalainen panimoteollisuus on ottanut niin ison harppauksen. Suomalaiset käsityöläisoluet, kuten meillä täällä naantalilaisten Mallasseppien juomat, myyvät vuodesta toiseen hyvin, hän jatkaa.

Aperol Spritzia menee edelleen ja paljon

Toisin sanoen tavallinen hanabisse ei enää houkuta niin monia kuin ennen, toteaa myös Helsingin Löylyn ravintolapäällikkö Mari-Prinsessa Luhtavaara.

– Viinejä ja cocktaileja halutaan jatkuvasti enemmän. Suomi tulee usein vähän jäljessä näissä juomatrendeissä, ja nyt eritoten roseeviinin kysyntä on noussut huomattavasti, Luhtavaara arvioi.

Enää ei ole yhtä tyypillistä sekään, että tultaisiin terassille, hörpättäisiin yhdet hanajuomat ja lähdettäisiin pois.

– Meillä on mahdollisuus myös ruokailla, ja nykyään onkin niin, että terassilla voi helposti viettää jopa useita tunteja, Luhtavaara sanoo.

Tästä huolimatta perinteiset suosikit kiinnostavat yhä, ja Turusen mukaan oluttuoppi on edelleen myydyin juoma. Myös viime kesän hittituote pysyy sinnikkäästi suomalaisten tilauslistalla – nimittäin Aperol Spritz.

– Aperol Spritzia menee erittäin paljon, ainakin täällä Tampereella ihmiset ovat ottaneet sen omakseen. Päivässä niitä voidaan tilata useita satoja, Tuppurainen miettii.

– Lisäksi mojito ja pitkät, kylmät juovat ovat monen ostolistalla.

Mitä sinä tilaat terassilla? Kerro alla kommenttikentässä!

Ota kantaa

Oletko jo käynyt tänä kesänä terassilla?

Kyllä 34% Ei 66%
Ääniä yhteensä 6002

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt