Viivakoodin ”läpimenokyttääjät” ärsyttävät lukijaa – Yrjö antaa vinkkinsä kaupan kassalla asiointiin - Ajankohtaista - Ilta-Sanomat

Viivakoodin ”läpimenokyttääjät” ärsyttävät lukijaa – Yrjö antaa vinkkinsä kaupan kassalla asiointiin

Kaupan kassalla asioiminen herättää kiivaita tunteita Ilta-Sanomien lukijoissa.

Kaupan kassalla asioiminen herättää kiivaita tunteita Ilta-Sanomien lukijoissa.

Julkaistu: 29.5.2019 13:20

Kaupassa asioidessa lukijoita eniten raivostuttavat muut asiakkaat, eivätkä niinkään myyjät.

Aiemmin toukokuussa Kodin Kuvalehti kertoi yli 30 vuotta kaupan kassalla istuneesta Leenasta, joka nosti esille asiakkaiden hyväntahtoisen tavan, joka tosiasiassa vain hidastaa palvelua.

– Älkää hyvät asiakkaat yrittäkö etsiä ja käännellä viivakoodeja esiin kassalla helpottaaksenne kassan työtä! Siitä on vain haittaa, ja se hidastaa kassan työtä hitosti, Leena painotti tuolloin.

– Kääntelyä enemmän kassalle on apua siitä, että pidät maksuvälineet valmiina käsissä etkä ala laskea kolikoita kassalla, taas minun avukseni.

Juttu jakoi vahvasti lukijoiden mielipiteitä. Moni kiitteli myyjiä kärsivällisyydestä hankalien asiakkaiden kanssa, kun taas osa suivaantui asiakkaiden kritisoinnista.

Kuten arvata saattoi, jatkui keskustelu tämänkin jälkeen vilkkaana.

Stoppi myyjien parjaukselle

Useat lukijat kiittelevät myyjiä siitä, että nämä jaksavat, oli kyseessä millainen asiakas tahansa.

Jos joku haukkuu asiakaspalvelutyössä olevaa, ei ilmeisesti ole koskaan itse ollut vastaavassa työssä. Ihmiset, asiakkaat, osaavat olla omanarvontuntevia pissapäitä, jos sille päälle sattuvat – ja jotkut ovat jatkuvasti sillä päällä. Älyä ei tunnu riittävän ymmärtämään, että kaikkien etu on, että jonot liikkuvat sutjakkaasti ja että kassahenkilö on siinä työpaikallaan. Ei hänelle saa tiuskia, kuten ei kenellekään työssään olevalle. Palaute annetaan sitten sille, jolle maksetaan sen vastaanottamisesta, esimerkiksi asiakaspalvelupäällikölle. Käytöstavat ja äly tuntuvat hupenevan päivä päivältä.”

Käytös kunniaan

Minusta on mukavaa asioida marketin kassalla, kassanhoitajat tekevät työnsä upeasti. Haluan palkita heidät joka kerran kiittämällä, katsomalla silmiin ja hymyilemällä. Ja jos on aihetta, vaihdan kohtaamisemme aikana pari sanaa, kuin ihminen ihmiselle. Uskon, että näin asioinnistani tulee meille molemmille miellyttävää. Olen myös kiitollinen Leenan viivakoodiohjeesta. Nyt tiedän, miten voin helpottaa minua palvelevan kassanhoitajan työtä. Miksi en soisi sitä hänelle, kun hänkin tekee parhaansa minun hyväkseni?”

Kuittia :)

Mikä meitä tosiaan vaivaa? Kassat ovat asiakkaiden roskakoreja, joihin saa sitten syytää jos minkälaista pahaa oloa, joka lopulta ei liity millään lailla kassahenkilöön. Ensin mennään jonoon ja tiirataan, kuinka monta tavaraa niillä kahdella edellisellä on, sitten aletaan huokailemaan, että kylläpä kestää.

Ne edellisten asiakkaiden 30–60 sekunnin asioimissessiot ovat nyt ihan liikaa. Sen jälkeen alamme huudella kassalle, että eikö täällä ole muita kassoja. Kylläpä on hidas kassa, eikö vaan? Ihmettelen, että miten muutaman minuutin jonossa seisominen saa asiakkaan ihan raivon valtaan. Vuorokaudessa on 24 tuntia kuitenkin. Tilatkaa sitten ruoat kotiinne, niin ei tarvitse seisoa yhtään missään. Itse en jaksaisi kassana päivääkään, koska huonon palkan lisäksi saa vielä kestää ihmisten aggressioita päivästä toiseen. Rispektiä, kassat!”

Kiitos kärsivällisyydestä

”Jättävätkö pöntönkin seuraavan huuhdottavaksi?”

Sen sijaan lukijat painottavat, että eniten kaupassa risovat toiset asiakkaat.

Eniten kaupassa ärsyttävät asiakkaat, jotka saavat koko liukuhihnan täyteen kymmenellä tavaralla, eivätkä älyä tiivistää. Lopuksi he jättävät laittamatta seuraava asiakas -kyltin. Jättävätkö kotona pöntönkin seuraavan huuhdottavaksi? Tsemppiä kassatädeille, tyhmät asiakkaat pilaavat muittenkin päivän.”

Edelleen maksava asiakas

Mikä ihme siinä on, ettei porukka jaksa enää jonottaa? Vielä parikymmentä vuotta sitten oli ihan normaalia, että kassalla oli jono. Nyt siellä hälytetään heti lisähenkilökuntaa, kun kaksi ihmistä seisoo ”jonossa”. Ei voi olla niin kiire elämässä.”

Jonossa on tunnelmaa

Hitaat asiakkaat kismittävät

Nimimerkki Yrjö on myös sitä mieltä, että asiakkaat haukkuvat väärää puuta ottaessaan kritiikin kohteeksi myyjät.

– Ihan kaikkein eniten ärsyttävät isoja ostoksia ostavat asiakkaat, kun he katsovat kassalla kaikkien ostamiensa tuotteiden ”läpimenoa” koodilukijan kautta. Sitten kun tuo kasa on vihdoin saatu läpi, on vuorossa maksaminen ja lopulta sen kuitin tutkiminen. Ja siihen perään toinen samanlainen, kaikkien aikaa kuluttava asiakas alkaa hermo olla tiukalla, hän tilittää.

– Kun nämä edellä mainitut alkavat pakata, jono seisoo. Olen ollut jonossa, kun kassa on turhautunut, koko jono on turhautunut, ja ne kaksi edelleen pakkaavat ostoksiaan. Ja se kärry on aina siinä ainoalla kulkureitillä.

– Hyvä neuvo: kun ostoksesi alkavat kulkea kassalta laariin, pakkaa ne siinä samalla. Aseta ostoksesi siihen järjestykseen hihnalle, missä aiot ne pakata. Ja pakkaa heti! Maksun koittaessa laari on tyhjä, ja seuraavan ostokset ovat jo hihnalla tulossa. Homma toimii. Itsekkyys ja ”minä itte” -meininki ei kuulu joustavaan ostamiseen. Kassa tekee työtään, antakaa hänelle mahdollisuus siihen, Yrjö ohjeistaa.

Ennakointia, pliis

Kassahenkilö, tuo arjen valo ja pyhäpäivän loiste ostoskierrokseni loppuhuipentumana. Kunhan se jono vain kulkisi ilman sitä tupakkamerkkiä muistelevaa, pullonpalautuskuittinsa kadottanutta, veikkauskuponkiensa pöyhijää... Voi miten monesti sappeni on kihissyt, kun olen seisonut jonossa, ja joku asiakas kinaa, ränää ja tytöttelee kassahenkilöä. Pääasia on jutun riittäminen, ei käsiteltävä asia.

Ja kassahenkilö, hän kuuntelee kärsivällisesti ja saa tilanteen laukeamaan aivan kuin omaisi psykiatrin ja lastenhoitajan tutkinnot. Siinä jonossa seuravana on tietysti se humalainen ihmisparka, joka ei saa sanaa suusta eikä ymmärrä, että humalikoille ei oluita myydä. Ja multimaksajat! ”Otetaan tuo käteisellä, nuo eri kuitille ja nämä sitten tulisi kortilla... Ai se onkin museokortti, odotapas kotva!” Ja sitten huudetaan rahapeliä ruokkivalle miehelle: ”Erkki, toisitko visasi kassalle...?”

Kassahenkilöt ansaitsevat lisää palkkaa. En lähde itsepalvelukassalle – periaatteesta ja kassatyöntekijöiden työnhallinnan ihailusta.

Kantakundi kannattaa

Kassalla pitkä jono. Kun vuoro tulee, asiakas laittaa tavarat hihnalle. Lopuksi kassa kertoo ostosten summan. Sitten ruvetaan hakemaan lompakkoa repun tai käsilaukun pohjalta, panttikuitteja ja bonuskorttia. Hidastaa aika paljon. Jonossa olisi ollut aikaa tehdä edellä mainitut asiat moneen kertaan. Ennakointia, pliis.”

Jäärä

Tuoreimmat osastosta

Luetuimmat Reseptit

Tuoreimmat Reseptit