Sarjahuijari jäi kiinni itse teossa – ravintolat kertovat, kuinka usein asiakkaat lähtevät maksamatta

Julkaistu:

Ravintolat
Jos joku päättää pyyhältää ravintolasta ulos maksamatta laskua, on tapausta hyvin vaikea selvittää.
Lähdetäänkö suomalaisista ravintoloista useinkin kotiin niin, että lasku jätetään maksamatta?

Harvemmin, mutta aivan tavatonta tällainen ei ole, arvioi Tampereella sijaitsevien Finlaysonin Palatsin ja ravintola Astorin ravintoloitsija Henry Olander.

– Palatsissa ongelma on olematon. Lähinnä voi käydä niin, että yritysasiakkaat lähtevät epähuomiossa ja olettavat, että kaikki laskutukseen liittyvä olisi jo sovittu, vaikka todellisuudessa näin ei olekaan, Olander kuvailee.

– Sen sijaan Astorissa on sattunut niinkin, että on tahallaan jätetty maksamatta. Näiden selvittely on meille tosi vaikeaa. Rikosilmoituskaan ei kovin usein johda mihinkään, varsinkaan jos asiakas ei ole edes tehnyt pöytävarausta, hän harmittelee.

”Asiakas on pirun tunnollinen”

Turkulaisen ravintola Smörin toimitusjohtaja Janne Juvonen korostaa, että suurin osa tilanteista liittyy puhtaasti huolimattomuuteen.

– Toisin sanoen on unohdettu vahingossa maksaa. Sitten jälkeenpäin muistetaan tämä ja soitetaan takaisin ravintolaan jo tunnin päästä tai seuraavana päivänä. Yleensä asiakas on niin pirun tunnollinen, Juvonen kertoo.

Henry Olander toteaa, että kun ei laskuteta etukäteen, on vain yksinkertaisesti luotettava asiakkaisiin. Hänelle on jäänyt mieleen, että kerran ravintola järjesti häät, joiden jälkeen ilmoitettiin, että pari on varaton eikä pysty maksamaan kuluja.

– Yksi hankala asia on myös se, että kun ravintoloissa kiellettiin tupakointi, käyvät asiakkaat nyt ulkona tupakalla. Sitä on vaikea kontrolloida, ja varsinkin kun kesällä ollaan ilman päällystakkeja, voi olla helppo vain lähteä maksamatta.

Sarjahuijari kiinni itse teossa

Varsinaisia ”ohijuoksuja” tapahtuu sen sijaan Juvosen mukaan todella vähän. Tosin viime kesänä Smörissä saatiin napatuksi sarjaravintolahuijari.

– Kyseessä on tyyppi, joka oli käynyt vähän joka ravintolassa Turussa ja jättänyt maksamatta. Hän kävi myös meillä syömässä, mutta lopulta saatiin hänet kiinni, kun hän tuli syömään meidän toiseen pisteeseen.

Töissä sattui tällöin olemaan juuri sama henkilö, joka oli nähnyt hänet myös edellisellä kerralla toisessa ravintolassa. Ravintola hälytti poliisit paikalle, ja rikosilmoitus saatiin tehtyä.

– Onneksi varsinaiset ryövärit ovat kuitenkin harvinaisia.

”Tiedetään jo entuudestaan paljon asiakkaista”

Ravintola Grönistä kerrotaan, että toistaiseksi maksamatta jättäneet asiakkaat eivät ole olleet heillä ongelmana. Myöskin ravintola Nuden ravintolapäällikkö Jussi Lehtonen sanoo, että heillä tällaista ei ole tapahtunut lainkaan viimeisen kuuden vuoden aikana.

– Sillä lailla ollaan siis onnellisessa asemassa. Paljon on kuullut juttua muilta, että näin on sattunut, mutta onneksi meillä on näin päin, Lehtonen kiittelee.

Palacen ravintolatoimen johtaja Essi Koivulahti on samoilla linjoilla. Koska Palaceen tulevasta asiakkaasta tiedetään jo paljon entuudestaan hänen varatessaan pöytää, ei maksamattomuutta juuri esiinny.

– Asiakaspalvelu on meillä sen verran hereillä, että tällaista ei meilläkään ole tullut vastaan. Oman urani aikana on muutenkin aika harvoin tullut vastaan näitä tapauksia. Jos kuitenkin näin on ollut, niin ainahan voi rikosilmoituksen tehdä. Kyse on kuitenkin niin pienistä summista, että sen pidemmälle ei selvittelyissä mennä, ravintola Nokan ravintolapäällikkö Terhi Viitikka summaa.

Oletko koskaan lähtenyt ravintolasta maksamatta laskua? Kommentoi alle!

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt