Kaupan kassan avautuminen paljasti monen asiakkaan ikävän asenteen: ”Mikä meitä vaivaa täällä Suomessa?”

Julkaistu:

Ruokakaupat
Onko niin, ettei myyjän pidä ”valittaa” mistään?
Pelisäännöt ruokakaupassa puhuttavat. Kerroimme viime viikolla kaupan kassalla pitkän uran tehneen Leenan vinkeistä asiakkaille.
Myyjä nosti jutussa esiin asiakkaiden hyväntahtoisen tavan latoa tavarat hihnalle niin, että tuotteiden viivakoodit olisivat myyjälle edullisessa kulmassa.

– Älkää hyvät asiakkaat yrittäkö etsiä ja käännellä viivakoodeja esiin kassalla helpottaaksenne kassan työtä! Siitä on vain haittaa, ja se hidastaa kassan työtä hitosti, Leena paukautti.

Juttu nostatti vilkkaan keskustelun, jossa oli keskiviikkoiltapäivään mennessä lähes 600 kommenttia.

”Sinua ei ole olemassa...”

Keskustelusta ei välttämättä tullut vilkas vain yllä kuvattuun viivakoodiasiaan liittyen, vaan kenties siksi, että kaupan kassa ”uskalsi” antaa hieman palautetta.

Osa kommenteista kertoo tietynlaisesta asenteesta.

Joidenkin kommenttien perusteella myyjä on aivan kuin jonkinlaisen palvelijan asemassa, jonka olisi parempi olla hiljaa. Kaupan kassahenkilö ei ilmeisesti saisi sanoa mitään työstään, eikä varsinkaan asiakkaista.

– Sinua ei ole olemassa muuna kuin kassakoneen osana, yksi tätä asennetta kuvaava viesti kassahenkilöille kuuluu.

– Olkaa hyvillänne, että on vielä maksavia asiakkaita, joiden kukkarosta teidänkin palkkanne tulee, toinen kirjoittaa.

– Ei kannata mennä kauppaan töihin, jos alkaa töissä hermostuttamaan. Asiakas on aina oikeassa. Asiakas äänestää jaloillaan. Asiakasta ei tarvitse kiinnostaa pätkän vertaa miten päin enarit kassaan luetaan, nimimerkki Pihtiputaan someraivotar halusi kertoa.

Vastaavia kommentteja oli paljon.

”Mikä meitä vaivaa?”

Kerroimme myös aiemmin viime aikoina kasvaneesta ilmiöstä, jossa kauppojen henkilökunta on joutunut kokemaan loukkauksia ja jopa fyysistä väkivaltaa.
– Mikä meitä vaivaa täällä Suomessa, niin kassahenkilöitä kuin asiakkaitakin, nimimerkki Pertti pohtii.

Yksi kommentti pyrki vastaamaan myös Pertin esittämään ja keskustelussa muutaman kerran esiin nousseeseen kysymykseen, ”miksi kassoilla on niin kova kiire?”

– Ei kai kysymys olekaan kassan kiireistä vaan siitä, ettei asiakkaiden tarvitse seistä jonossa tuntitolkulla. Kysymys on nähdäkseni asiakaspalvelusta ja sen sujuvuudesta, selventävä kommentti kuului.

Myyjätkin ottivat osaa keskusteluun. Yksi iloitsi, että viivakoodiasiasta puhuttiin.

– Jess! Vihdoin tämäkin otettiin esiin! Kyllä ärsyttää jos asiakkaat noin tekevät. Helpoin kaikille on se, että laitatte tuotteet vaan hihnalle. Kyllä myyjä osaa sitten lukee viivakoodin! Kiitos, nimimerkki Huomenna töihin kirjoittaa.

”Älä tarkoituksella pahoita kassan mieltä”

– Mä saan palkan, vaikka asiakkaalla menisi tunti siihen ostotapahtumaan. Mutta kun kaupassa on muitakin asiakkaita, joilla saattaa olla kiire. Heidätkin pitäisi palvella ja mieluusti nopeasti. Me kassalla yritämme palvella kaikkia hyvin ja nopeasti, ilman turhaa jonottelua, myyjä kuvailee.

Nimimerkki Kassalla 10 vuotta teki myös oman listansa asioista, jotka hän haluaisi asiakkaiden tietävän:
  • Ymmärrä, ettei väärä hinta/tarjouksen kirjautuminen ole kassan syy. Ne tehdään osastolla. Ole rauhallinen kassan tehdessä työnsä ja selvittäessä oikean hinnan/alennuksen suuruuden.
  • Jos teet itse virheen ja katsot alennuksen väärin, älä syytä tästä kassaa.
  • Jonojen kertyminen ei ole välttämättä kassan vika, vaan vuoropäällikön/sairastumisten ym. jolloin työntekijöitä vain yksinkertaisesti on liian vähän.
  • Jos et ole kiinnostunut tervehtimisestä, älä silti tarkoituksella pahoita kassan mieltä näyttämällä tylyin käytöksesi – olen vain töissä täällä.
– Yrittäkää kanssaihmiset muistaa, että se oma kiire ei tarkoita, että muillakin olisi kiire, ja muistakaa hengittää. Älkää äksyilkö. Kun jatkuvasti juoksee, loppuu elämäkin lyhyeen, yksi kirjoitti.

– Jos asenne on kohdallaan, ei ärsyynny pikkuasioista, sen enempää kassahenkilö kuin asiakaskaan, toinen kommentoija totesi.

Aiemmassa jutussa 9 asiaa, jotka kauppojen työntekijät haluaisivat sinun tietävän keskusteltiin vilkkaasti muun muassa kassahihnojen, ostoskorien ja pakkausten puhtaudesta.

– Voimia kassoille, saatte närkästyä ja toivottavasti älyttömyyksille hieman ärähdättekin. Kunnioitusta ammattilaisille, yksi jutun kommentti kuului.

Ota kantaa

Nauttivatko kaupan kassat tarpeeksi kunnioitusta?

Kyllä 16% Ei 84%
Ääniä yhteensä 20237

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt