Asiakkaiden hyväntahtoinen tapa saa kaupan kassan huokaamaan salaa: ”Hidastaa työtä hitosti”

Julkaistu:

Me Naiset
– Älkää hyvät ihmiset tehkö tätä juttua. Siitä on vain haittaa, ja se hidastaa kassan työtä hitosti, pyytää kassan takana yli 30 vuotta istunut Leena.
Käännänpä nuudelipakkauksen viivakoodin valmiiksi myyjään päin, niin hän saa luettua sen nopeammin ja ilahtuu.

Kas, tämän karkkipussin viivakoodi on hankalassa paikassa pakkauksen taitteessa. Etsinpä senkin valmiiksi, niin olen avuksi.

Väärin ja väärin.

Eteläsuomalaisella Leenalla on asiaa:

– Älkää hyvät asiakkaat yrittäkö etsiä ja käännellä viivakoodeja esiin kassalla helpottaaksenne kassan työtä! Siitä on vain haittaa, ja se hidastaa kassan työtä hitosti.

– Kyllä me kassalla tiedämme viivakoodien paikat suhteellisen tarkkaan, ei meitä tarvitse auttaa.

Leena on työskennellyt kassalla yli kolmekymmentä vuotta. Suurin ongelma on hänen mukaansa se, että monet hyväntahtoiset asiakkaat eivät ymmärrä, missä viivakoodin lukija yleensä on. He kääntävät koodin kassalla työskentelevään henkilöön päin, vaikka lukija on yleensä myyjää vastapäätä.

– Eli ensin istun ja odotan. Sitten käytännössä käännän uudelleen ympäri ne ostokset, jotka asiakas on suurella vaivalla kääntänyt auttaakseen minua.

– Ei siinä mitään, jos ostoksiaan kääntelee jonottaessa ja osaa tehdä sen oikein päin. Mutta usein asiaa aletaan touhuta vasta omalla vuorolla, kun kärry on täynnä tavaraa.

Kuka se siinä hidastelee?

Kun kassajono etenee hitaasti, kassatyöntekijä on se, joka saa yleensä syyt niskoilleen, Leena sanoo.

– Kääntelyä enemmän kassalle on apua siitä, että pidät maksuvälineet valmiina käsissä etkä ala laskea kolikoita kassalla, taas minun avukseni.

– Anna ennemmin kolikot kasana kassalle, niin homma hoituu.

– Pahimmassa tapauksessa sählätään ensin viivakoodien ja kolikoiden kanssa. Vasta sitten siirrytään pakkaamaan, vaikka sitä olisi voinut tehdä jo sillä aikaa, kun luen kun tuotteet.

Sitten taas odotetaan, että seuraavan asiakkaan ostokset voi laittaa eteenpäin.

Hidasta hommaa, vaikka tarkoitus olisi hyvä.

Ystävälliset neuvot ymmärretään väärin

Leenasta tuntuu vaikealta ohjeistaa asiakkaita suoraan. Hän on yrittänyt:

Ei tarvitse kääntää tuotteita. Lasken kyllä rahat, rouva.

Jos haluat laittaa ostokset valmiiksi, niin pistä viivakoodi itseesi päin. Enemmän kyllä auttaisi, jos vain asettelisit tuotteet hihnalle jonoksi rykelmän sijaan.

– Monet tuntuvat loukkaantuvan, vaikka heitä neuvoisi ystävällisesti. Olen muuttunut varovaiseksi.

Kassakohtaamisen päätteeksi Leena hymyilee ja sanoo jokaiselle asiakkaalle: kiitos.

Tämä Kodin Kuvalehden artikkeli on julkaistu alun perin menaiset.fi-sivustolla.

Lue myös:

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt