Kaksi tuotetta, joiden takia Prismassa pyöritään ympyrää eniten – näitä voi olla vaikea löytää

Julkaistu:

Ruokakaupat
Asiat ovat hyvin, jos ruokakauppakiukku on päivän suurin ongelma. Kaupat ovat kuitenkin pyrkineet opastamaan sellaisten tuotteiden löytämisessä, jotka eivät kuulu isoihin tuoteryhmiin.
Monet menevät isoihin marketteihin niiden tarjonnan ja mahdollisten tarjousten vuoksi. Usein käytetyt perustuotteet löytyvät yleensä nopeasti, mutta pinta-alaltaan isoissa kaupoissa voi joutua kuitenkin ravaamaan, jos tarvittavat tuotteet eivät löydy heti.

Tämä voi tuntua ensimmäisen maailman pieneltä ongelmalta ja sitä se periaatteessa onkin. Mutta hieman ärsyyntyneenä jättimarketin hyllyjen välissä tuotteiden etsiminen voi kuitenkin olla hetkellinen kiukuttelun aihe, jos esimerkiksi myyjiä ei näy mailla halmeilla.

Kerroimme aiemmin, kuinka ihmisten tunteet saattavat kuohua kaupoissa eri syistä:
Kysyimme S-ryhmältä ja Keskolta, mitä tuotteita isoista marketeista etsitään eniten ja millä tavoin ne löytyvät helpommin. Molemmista ketjuista mainitaan kaksi tuotetta, joiden paikat vaihtelevat.

Ne ovat kananmunat ja hiiva.

– Hiivaa etsitään usein, sillä se ei kuulu varsinaisesti mihinkään muuhun tuotekokonaisuuteen, mutta vaatii kylmäsäilytyksen. Hiivan paikka osoitetaan opastekylteillä kylmäpuolella, tilanhallintajohtaja Veera Vuorinen SOK Vähittäiskaupan ketjuohjauksesta kertoo.

Ei kuulu muihin tuoteryhmiin

Myös kananmunien takia kaupoissa saatetaan pyöriä enemmän kuin monien muiden tuotteiden vuoksi.

– Kananmunat ovat sellainen klassikko, oma juttunsa. Niissä on sama tilanne kuin hiivassa, eli ne ovat oma kokonaisuutensa, eli ne eivät lukeudu mihinkään muuhun tuoteperheeseen, Vuorinen kertoo.

– Kananmunien sijainti ei ole aina välttämättä ihan yhtä looginen kuin muissa tuotteissa. Myymälän suunnittelussa joudutaan joskus tekemään pieniä kompromisseja ja kananmunat ovat sellaisessa paikassa myymälöissä, joissa niille on hyvä tila, Vuorinen sanoo myös.

Myös Citymarketeissa samat tuotteet ovat niitä, joita esimerkiksi myyjiltä kysytään usein.

– Perinteisesti eniten etsittävät tuotteet ovat kananmunat ja hiiva. Näiden löydettävyyttä ”haittaa” se, että ne eivät suoraan kuulu mihinkään isompaan kokonaisuuteen, vaan ovat erillisiä pieniä kokonaisuuksia, myös konseptijohtaja Ari Viljakainen Keskolta kertoo.

– Näihin tuoteryhmiin on tehty erillisiä opasteita ja korostuksia, joilla löydettävyyttä on pyritty parantamaan, Viljakainen sanoo.

Esimerkiksi Prismoissa voi löytää tuotteita nettipalvelun avulla.


Kaikki eivät välttämättä tiedä karttapalvelusta. Palvelu ei ole kuitenkaan uusi.

– Tuotteen sijaintipalvelu Foodie-sovelluksessa on ollut tarjolla muutaman vuoden ja siitä on tullut hyvää palautetta. Se näyttää kaikkien myymälöiden pohjakartat ja tuotteiden sijainnin myymälässä. Osa asiakkaista käyttää palvelua siihen, että he tarkastavat, onko jokin tuote sen myymälän valikoimissa, jonne he ovat menossa, Veera Vuorinen kertoo.

Keskolta kerrotaan, että tuotteiden reaaliaikaista paikkatietoa ei ole tällä hetkellä yleisesti käytössä K-ruokakaupoissa. Yksittäisissä myymälöissä on älykärryjä, joissa on tekniikkaa tuotteiden löytämisen tueksi.


Vege- ja gluteenittomat tuotteet

Vegetuotteiden ja gluteenittomien tuotteiden kysyntä on viime vuosina kasvanut. Ne voivat olla myös sellaisia tuotteita, joiden sijaintia ei välttämättä tiedä heti markettiin tullessaan. Prismoissa ei ole rakennettu niille omia hyllyjä, kuten esimerkiksi joissakin K-supermarketeissa on.

– Olemme huomanneet, että monet asiakkaat ostavat erikoistuotteiden lisäksi muutakin ja samasta hyllystä ostetaan tuotteita koko perheen tarpeisiin. Saman käyttötarkoituksen tuotteet ovat siksi samassa hyllyssä ja ne on korostettu hyllynreunaetiketissä v- ja g-symboleilla sekä lähiopasteilla. Hyllyssä erikoistuotteet erottaa lähiopasteista hyllyissä, Veera Vuorinen kertoo.

Vegejuustoista on annettu palautetta.

– Vegetuotteista kysyntä on kasvanut, esimerkiksi vegejuustoissa. Saimme palautetta, jonka mukaan niitä on hankala löytää. Teimme niiden osalta jokin aika sitten muutoksen, jossa vegejuustot ryhmiteltiin juustohyllyyn omaksi kokonaisuudekseen. Ne löytyvät saman käyttötarkoituksen hyllystä, Vuorinen kuvailee.

Vaikka isoissa marketeissa tuoteryhmät ovat usein samoin tavoin sijoitettuja, kaikissa myymälöissä ei voi olla identtinen pohja tuotteiden sijainnille.

– Kaikissa myymälöissämme tavoitteena on tarjota asiakkaalle helppo ostosreitti. Meillä on ajatus siitä, missä suhteessa tuoteryhmät ja tuotteet toisiinsa sijaitsevat ja tietyissä määrin ne toteutuvat kaikissa myymälöissä. Mutta myymäläkiinteistön pohjapiirros, muoto ja rakennustekniset asiat vaikuttavat pieniin vaihteluihin eri myymälöissä, Veera Vuorinen sanoo.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt