IS testasi 10 alkoholitonta olutta, selkeä voittaja löytyi – myös Lidlistä löytyi potentiaalinen, edullinen hitti

Julkaistu:

Testi
Alkoholittomien oluiden kirjo on laajentunut perinteisistä lagereista suosittuihin ipa- ja stout-oluisiin.
Kauppojen oluthyllyissä ja hyvissä olutravintoloissa alkoi jo viime vuonna yhtyä kaksi trendiä: toisaalta ipa, josta on tullut monen suomalaisen uusi ”pitkä”, ja toisaalta alkoholiton, jonka myynti kasvaa vuodesta toiseen kaksinumeroisin prosenttiluvuin.

Ilta-Sanomat maisteli alkoholittomia oluita ja pisteytti ne. Testiin valittiin 10 erilaista pintahiivaolutta (pl. saksalaiset ja alankomaalaiset vehnäoluet).

Testi suoritettiin sokkona helsinkiläisessä Bar & Restaurant Feltbayssa ravintolapäällikkö Sami Hirvosen johdolla.

Oluet oli jäähdytetty tarjoilulämpötilaan, ja ne anniskeltiin desin annoksina maistelulaseista. Arvioissa kiinnitettiin huomiota ulkonäköön, tuoksuun, makuun ja yleisvaikutelmaan.

Ruotsalaiselle parhaat pisteet

Arviointilomake oli Salhojankadun Olutseuran. Se on vapaasti ladattavissa internetistä. Raatilaisten pisteet skaalattiin asteikolla 0–100. Ylin ja alin piste pudotettiin aina pois.

Raadissa oli mukana olutliiton puheenjohtaja, toimittaja-kirjailija Anikó Lehtinen, tarjoilija Jonna Suojasalmi olutravintola Janoisesta Lohesta, ravintoloitsija Tommi Varli olut- ja ruokaravintola Mullikasta, olutasiantuntija ja olutseura-aktiivi Harri Ahola sekä pikän uran Sinebrychoffilla ja Carlsbergilla tehnyt emerituspanimomestari ja tutkija Esko Pajunen.

Testin parhaimmat pisteet sai ruotsalainen Easy Rider Bulldog Ipa (0,4 %).

Testaajien kommenteissa mainittiin muun muassa seuraavaa:

– Humalaa ja mallaista on. Nam!

Toiseksi parhaat pisteet testissä sai saksalainen Braxzz Porter (0,0 %) ja kolmanneksi nousi englantilainen Big Drop Stout (0,5 %).

Hintatiedot poimittiin Alkosta sekä K- ja S-ryhmän päivittäistavarakaupoista. Hinnat voivat vaihdella.



Jos taulukko ei näy, testin tulokset voi katsoa myös täältä.

Lidlin oluessa potentiaalia hitiksi

Alkoholittomien oluiden myynti kasvoi viime vuonna yli 50 prosenttia. Valviran mukaan yli 2,8-prosenttisen lager-oluiden myynti laski pari prosenttia, mutta pintahiivaoluiden myynti kasvoi yli 15 prosenttia.

Yli 50 prosentin kasvuluku kuulostaa isolta, mutta oluen kulutuksesta se on vain reilu prosentti.

Suomalaiset joivat viime vuonna noin 420 miljoonaa litraa olutta. Luvussa ei ole mukana turistituomisia eikä alkoholittomia juomia.


Oikea kokonaiskulutus on ollut yli 450 miljoonaa litraa. Alkoholittomia oluita kulutetaan noin 4–5 miljoonaa litraa.

Tähän markkinarakoon iski tuoreesti myös Lidl. Tullessaan Suomeen se rikkoi kaupan ja panimoiden hintakartellin. Nyt se iskee kiinni trendin ytimeen.

Lidl teetti Saksassa oman alkoholittoman IPA-oluen Perlenbacher-sarjaansa. Hyllyssä sille sai tehdä tilaa kalliihko BrewDogin Nanny State.

Lidl hinnoitteli uutuutensa aluksi 0,99 euroon, kun kaikki kilpailijoiden alkoholittomat ipat ovat aivan eri sarjassa: 2–3 euroa.

Ja mille se maistuu?

Kirkas ja vaalea. Maltillisesti, mutta tyypillisesti humaloitu. Mallasta on kuin menneiden vuosikymmenien ensimmäisissä alkoholittomissa. Mallas ja kaljan maku jäävätkin suuhun pyörimään, kun humala on haihtunut.

Tässä voi silti olla potentiaalia hitiksi.

Alkoholittomissa laaja valikoima

Kotimaiset kolme suurta ovat joko investoineet omiin laitteisiinsa tai teettävät alkoholittomat lagerinsa ulkomailla. Sinebrychoffilla on tuotesarjassaan myös alkoholiton vehnä.

Saksa, Hollanti, Espanja ja Sveitsi ovat maita, joissa alkoholittomien kasvulitrat vuodessa ovat samaa luokkaa tai jopa enemmän kuin meillä koko vuotuinen kulutus. Ne myös vievät alkoholitonta olutta.

Pienten ja suurten panimoiden välimaastoon kuuluva Nokian Panimo ei tee alkoholitonta olutta, koska se haluaa välttää satojen tuhansien eurojen investointeja. Nykytekniikallaan se ei ole saanut omissa makutesteissä tyydyttävää tulosta. Projekti on siis kehitysvaiheessa.

Suomessa ensimmäisen alkoholittoman pienpanimo-oluen teettivät helsinkiläiset Ravintola Mullikka ja Pub Oljenkorsi. Tiffany Unarmed -niminen ale syntyi tipattoman tammikuun 2016 kunniaksi akaalaisessa Hopping Brewstersissa. Tänä vuonna Mullikka ei saanut nimikkotipatonta pienten kiireiden takia.

Nyt markkinoille ovat tulleet myös Saimaa Brewing Company Mikkelistä ja Mustavirran Panimo Savonlinnasta.

Alkolla on valikoimissaan kahdeksan alkoholitonta pintahiivaolutta ja 11 pohjahiivaolutta – osa toki vain tilattavissa. Prismat, S-marketit, K-citymarketit ja K-supermarketit tarjoavat laajan valikoiman, jota haastaa vain harva pieni.

Usein laajan valikoiman takaa löytyy oluesta innostunut kauppias.


Ei vain sivutuote

Pien-nimisen olutkaupan hyllyiltä Helsingin keskustasta löytyy kuusi alkoholitonta pintahiivaolutta.

Tuotemerkeiltään monipuolisella tarjonnalla yllättää esimerkiksi Tietäväinen Foodsin verkkokauppa, jonka sivuilta voi tilata pulloittain tai laatikoittain noin kymmentä erilaista alkoholitonta. Painopiste on Saksassa ja luomussa. Löytyy jopa gluteeniton luomuolut tummana ja vaaleana.

Tuotehyllyn myllerryksestä antaa esimerkin Hollannissa vasta vuosi sitten perustettu Braxzz, joka ei itse pane minkään sortin olutta. Nyt se on kuitenkin jo Suomessa. Ei vielä keskusliikejakelussa, mutta yksittäisissä kaupoissa.

Hollantilainen yhtiö valmistuttaa vain alkoholittomia oluita ja siidereitä. Sen tarkoituksena onkin markkinoida aitoja makuja oluenystäville, jotka ovat joko elämäntapa- tai tilanneraittiita.

Sille alkoholiton olut ei ole pakollinen sivutuote, vaan päätuote. Iloinen sellainen.

Braxzzin oluet tehdään pääosin Saksassa, ja osa oluista on sangen epätyypillisiä saksalaisia, ääriesimerkkinä belgialaistyylinen luostariolut tripel.

Nyt ne maksavat Suomessa 2,99 euroa pullo ja ovat myös oheisen testin kalleimpia. Hintaa nostaa se, että etikettejä ei ole vielä suomeksi, vaan ohrasta varoittavat tarrat pitää liimata käsin.

Tämä on tyypillinen pienpanimoiden ongelma tiivistyy tuonnissa ja erikoisoluissa – tässä tapauksessa vielä erikoisemmalla saralla: alkoholittomissa.

Ota kantaa

Maistuuko alkoholiton olut?

Kyllä 78% Ei 22%
Ääniä yhteensä 3756

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt