Nyt avautuvat kaupan kassat: ”Älä jää odottamaan tumput suorina” + 9 asiaa, jotka jokaisen asiakkaan pitäisi tietää

Julkaistu:

Me Naiset
Kaupassa käynti on yksi arkemme väistämättömistä velvoitteista. Kannattaa lukea tämä juttu ennen ostoksille menemistä.
Kassalla työskentelevät myyjät oppivat helposti tuntemaan asiakkaidensa ostoskäyttäytymisen.

Kuka jää rupattelemaan? Kuka haluaa tiettyä tupakkaa? Ruokatrendit tulevat tutuksi, ja nahka paksuuntuu asiakaspalvelutyössä, jossa saa kuulla kaikenlaista – vaikka aina ei olisi tarpeenkaan tietää kaikkea.

Me Naiset kysyi kassatyöntekijöiltä heidän työstään. Kassahihnan pyörimisen ja tuotteiden skannaamisen lisäksi tämän päivän kassatyöntekijä tuntee olevansa välillä matkaopas, terapeutti ja lentokapteeni.

Mitä muita vinkkejä näillä arjen sankareilla on meille kaupassa kävijöille?

Näin vasta-alkajat ja 40 vuotta alalla olleet kaupan konkarit kertovat:

1. ”Pakkaamisen voi aloittaa heti ensimmäisestä tuotteesta, ettei pakkauspää ruuhkaantuisi. Ei ole syytä jäädä odottamaan tumput suorina loppusummaa.”

2. ”Bonuskortti kannattaa ottaa esiin heti ja vilauttaa lukijassa jo, kun olet skannannut ensimmäisen ostoksesi. Maksukortinkin voi ottaa esiin eikä kaivella sitä vasta sitten, kun on laskun aika. Näillä pienillä toimilla nopeutat kassatapahtumaa huomattavasti.”

3. ”On kivaa vaihtaa kuulumisia asiakkaiden kanssa, mutta valitettavasti emme voi kuunnella kaikkia tarinoita – vaikka haluaisimmekin. Jotkut jäävät kuitenkin juttelemaan, vaikka toiset asiakkaat yskisivät jo takana tai kauppaa jo suljettaisiin. Jos on hiljaista, jotkut asiakkaat jäävät juttelemaan kassalle kuin terapeutille, vaikka kuinka yrittäisin ohjata heitä kohti ovea.”

4. ”Valitettavan usein osa asiakkaista ei edes tervehdi takaisin, ja silloin tuntuu kuin meitä ajateltaisiin pohjasakkana, jotka eivät ansaitse edes pientä tervehdystä.”

5. ”Suurimmassa osassa kauppoja vielä punnitaan hedelmät, makeiset ja monet muut tuotteet. Ethän tuo punnitsematonta tuotetta kassalle ja kerro, että ’tarranauha oli loppunut’? Tee palvelus jo ennen kassalle tuloa itsellesi ja muille asiakkaille ja pyydä tarranauha henkilökunnalta.”

6. ”Lukisitko tarjouskyltit ja opasteet huolella? Jos on ’2 yhden hinnalla -tarjous’, moni lukee sen ’-50 prosenttia edullisempi tuote’. Tai moni ei huomaa vaikkapa paistopisteen punnitsemiskylttejä, joita on kaupassamme viisi, ja selittää pokkana kassalla, että ei siellä ollut mitään mainintaa punnitsemisesta.”

7. ”Selvitä muutkin pakolliset asiat ennen kassalle tulemista. Jono kasvaa, ja muiden asiakkaiden ilmeet kiristyvät nopeasti, jos yksi asiakas alkaa kysellä kassalla puuttuneista tuotteista tai vaikkapa tuotteiden alkuperistä.”

8. ”Kaupan henkilökunnallakin on kahvi- ja ruokataukonsa. Meillä ne ovat lakisääteiset eli 2 x 12 minuuttia. Ja sitten meillä on myös työvuoromme, joihin emme voi itse vaikuttaa. Siksi osa kassoista on välillä kiinni.”

9. ”Moni tuttava luulee, että myyjän työ pienessä kaupassa on ruuhka-aikojen ulkopuolella leppoisaa. Että voi istua vain tuolilla ja surffata kännykällä. Todellisuus on kuitenkin ihan toista: silloin kun en ole kassalla, puran kuormaa tai olen osastolla tai takahuoneessa toisella tietokoneella. Työ kaupassa on muuttunut yhä hektisemmäksi.”

10. ”Pieni tervehdys piristää kummankin mieltä, sekä minun että asiakkaan.”

Lue yhdeksän muuta vinkkiä, jotka jokaisen asiakkaan kannattaisi tietää, Me Naisten alkuperäisestä jutusta täällä.

Lue lisää:

Marjut, 46, luopui menestyksekkäästä urastaan neuloakseen sukkia – nyt töissä kaupan kassalla

Miten valita kaupan nopein kassajono? Tällä kaavalla lasket

Nina Saurén, 56, sai tarpeekseen tylsästä asiakastyöstään ja lähti merille: ”Nyt en ehdi pitkästyä”

Satu on päivisin Lidlin kassa – vapaa-ajallaan hän hankkii lisätuloja eroottisella verkkokaupallaan

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt