Ajankohtaista

Ravitsemusterapeutti Leena Putkonen kertoo, mitä hänellä on aina ruokakaapissa – ja miksi suklaakakkua ei pidä unohtaa

Julkaistu:

Uusi kirja
Ravitsemusterapeutti ja tietokirjailija Leena Putkonen kannustaa tuoreessa kirjassaan oppimaan ja kokeilemaan kotikeittiössä.
Kun loppuvuoden pitkä juhlakausi on loppunut, moni kokee tarvetta keventää ruokavaliotaan.

Toiset aloittavat tammikuussa alkoholittoman kauden, keventävät ruokavaliota tai lisäävät liikuntaa, mutta monta kertaa vanhat tavat palautuvat, kun kevät etenee.

Pumppaa rautaa, juokse verenmaku suussa aamukuudelta julmettu lenkki, punnitse itseäsi ja ruokaasi jatkuvasti, älä kurki sokerisia ruokia päinkään, kuuluu muun muassa monissa tv:n laihdutusohjelmissa toistuva mantra. ”Vain hien, tuskan ja puntarin pienenevän lukeman kautta voit olla itsestäsi ylpeä”, on vääristynyt käsitys hyvinvoinnin lisäämisen keinoista.

Ruoka voi olla avainasemassa positiivisissa muutoksissa, mutta asiantuntijat eivät kannata sen suhteen tiukkoja kieltoja.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Ruoasta nauttiminen on elämästä nauttimista

– On päiviä, jolloin pala mutakakkua hyvässä seurassa hoitaa hyvinvointia paremmin kuin mikään terapiaistunto maailmassa, sairaanhoitaja ja 50:50-dieetin kehittäjä Nina Sarell kirjoitti kirjassaan, josta kerroimme aiemmin.

Myös useita ruokaan liittyviä kirjoja kirjoittanut Leena Putkonen kannattaa rentoa asennetta ruokaa kohtaan.

– Lupaan, että uskaltamalla nauttia ruoasta pystyt nauttimaan enemmän elämästä muutenkin. Kaikki se energia, joka menee hyvän ja huonon ruoan arvottamiseen, ruokapanikointiin, kehon arvosteluun ja epäterveisiin laihdutuskuureihin, vapautuu käyttöösi, Putkonen kirjoittaa tietoisesta syömisestä uudessa kirjassaan Superhyvää keholle (Otava 2019).

Kattava kirja tarjoaa mielenkiintoisia näkökulmia, tietoa ja pohdinnan aiheita ruokaan liittyvistä käsityksistä, sekä harjoituksia tietoisen syömisen ymmärtämiseen.

Kirjan lopussa Putkonen kannustaa tekemään ruokaa itse, kokeilemaan ja oppimaan uutta kotikeittiössä. Kuten Sarell, myös Putkonen mainitsee kirjassaan suklaakakun.


Opettele tekemään lempiruokiasi

– Kunnon suklaakakku. Täydellistä nautintoa jo leipomisesta huumaaviin tuoksuihin asti, joita kypsyvästä kakusta leijailee ympäri asuntoa, hän kuvailee mielihyväruokaa.

Mielihyväruokien kohdalla kirjassa painotetaan kohtuullisuutta, ei täydellistä kieltämistä. Putkonen kirjoittaa, että mielihyväruokia syödään terveellisen ruoan lisäksi kohtuullisina annoksina. Niiden tehtävä on tuottaa iloa ja mielihyvää.

Kohtuullinen herkuttelu esimerkiksi suklaakakulla on siis tärkeää, sillä se voi estää järkyttävät himot, jotka syntyvät väistämättä, jos itseltään kieltää kaiken.

– Kunhan muistaa, että toimiakseen keho tarvitsee enimmäkseen ravitsevaa perusruokaa, Leena Putkonen kirjoittaa herkkuihin liittyen.

Leena Putkonen antaa kirjassaan hyviä neuvoja niille, jotka karttavat ruoan tekemistä itse. Hän kehottaa lukemaan erilaisia reseptejä, vaikka kyseisiä ruokia ei tekisikään. Ohjeista oppii aina jotakin ja rohkeus omaan tekemiseen voi vahvistua. Kiinnostus kokkaamiseen saattaakin herätä.

– Voit esimerkiksi miettiä viisi lempiruokaasi, etsiä niihin reseptit ja ryhtyä kokkailemaan, Putkonen kirjoittaa.

Hän suosittelee esimerkiksi pilkkomaan valmiiksi isomman satsin kasviksia, joita voi käyttää pitkin viikkoa salaatteihin tai lämpimiin ruokiin. Sama tapa toimii myös lapsiperhearjessa, josta kerroimme aiemmin.

Aina kaapissa: hyvä määrä mausteita

Leena Putkonen kertoo kirjassa myös, mitä hän itse pitää aina ruokakaapissa.

Ne liittyvät maustamiseen ja helpottavat ruoanlaiton aloittamista, kun niitä on kotona aina valmiiksi saatavilla eri ruokiin: mausteöljyjä, vähäsuolaista soijakastiketta, erilaisia mausteita. Hän mainitsee mausteiden osalta pippurit, kurkuman, kanelin, vaniljan, kardemumman, korianterin ja erilaiset yrtit.

– Pähkinöitä ja siemeniä pyrin pitämään kotona aina, sillä ne antavat ruokaisuutta niin puuroihin, salaatteihin kuin smoothieen, hän kirjoittaa lisäksi.

Iltapäiväpulla ei ole suurin synti

Tiukkojen kuurien välttämistä painotti myös laillistetun ravitsemusterapeutti ja tutkija Jaakko Mursu Ilta-Sanomien haastattelussa tammikuun ensimmäisellä viikolla.
– Ihmiselle on tyypillistä tavoitella muutosta kurjuuden kautta, mutta kannattaa mieluummin ajatella, minkälaista elämää pystyy elämään loppuikänsä. En usko ehdottomiin sääntöihin, Mursu totesi.

Pieni iltapäiväherkku ei ole välttämättä se kaikkein suurin synti isommassa kokonaiskuvassa.

– Ihmiset yleensä ajattelevat ensimmäisenä, että jättävät ruokavaliosta pois iltapäiväpullan, vaikka se voi olla eniten mielihyvää päivässä tuova syöminen. Ei sitä tarvitse lopettaa, Jaakko Mursu sanoo myös.

Säännöllinen syöminen, 5–7 ateriaa päivässä on Jaakko Mursun mukaan hyvä määrä, jotta isoja nälkäpiikkejä ja mättämisen tarvetta ei ehdi syntyä. Itselle maistuvien kasvisten määrää on hyvä lisätä ja pyrkiä siihen, että aterioilla puolet lautasesta on kasviksia. Se on yksinkertainen keino ja loistava alku terveellisempään suuntaan.

Lähde: Leena Putkonen: Superhyvää keholle! Tee rauha ruoan kanssa (Otava 2019)

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt