Fazerin suklaakonvehtirasiat pienenivät, mutta hinta ei – näin Fazer selittää - Ajankohtaista - Ilta-Sanomat

Fazerin suklaakonvehtirasiat pienenivät, mutta hinta ei – näin Fazer selittää

Kuluttajat huomaavat heti, jos suositut tuotteet muuttuvat.

Konvehtirasioissa on nyt hiukan vähemmän suklaata kuin aiemmin.

25.10.2018 15:13

Suomalainen syö tilastollisesti noin 14 kiloa makeisia vuodessa, THL:n tilastot kertovat. Makeisista suklaa on yksi suosituimmista, mikä ilmeni myös vastauksissa, kun Ilta-Sanomien tiedusteli S-ryhmältä ja Keskolta myydyimpien maikeisten listaa.

Loppuvuodesta 2017 myydyimpien makeistuotteiden listoilla olivat molemmilla Fazerin sininen, Kinder-yllätysmuna ja Tupla-patukka. Sekä Keskon että S-ryhmän antamissa myydyimpien makeisten listoilla oli kymmenen kärjessä pääosin vain suklaata sisältäviä tuotteita, lukuun ottamatta muumitikkaria.

Ei ole siis ihme, että kuluttajat huomaavat heti, jos suosikkituotetta muutetaan. Erityisesti siinä tapauksessa, jos pakkauskoot pienenevät, mutta se ei näy hinnassa.

Konvehtirasiagate

Näin kävi esimerkiksi vuonna 2015, kun Fazer Present -suklaakonvehtirasian ulkoasua sekä sisältöä muutettiin. Rasia pieneni 40 grammaa ja aiheutti reaktioita kuluttajissa, sillä vähittäiskaupoissa hinta pysyi ennallaan sisällön kutistumisesta huolimatta.

Samankaltainen muutos tapahtui äskettäin Fazerin reilun 300 gramman suklaakonvehtirasioille. Esimerkiksi aiemmin 320 grammaa painanut Fazerin Karl Fazer maitosuklaa -konvehtirasia pienennettiin nyt 270 gramman painoiseksi. Pakkauksessa oli ennen 44 konvehtia, nyt niitä on 37 kappaletta.

Vastaava muutos tehtiin myös samanlaiselle Geisha-rasialle.

Hinnan pysyminen ennallaan on ihmetyttänyt kuluttajia.

– Uudistakaa pakkauksia minkä haluatte, mutta älkää koskeko pakkauksen sisältöön. En meinaa syödä sitä pakkausta, vaan ne sisällöt, yksi Fazerin Facebook-sivulla asiasta palautetta antanut totesi.

– On tämä kyllä niin ärsyttävää, toinen toteaa.

– Tätä tulee nykyään eteen ihan kaikkialla, yksi kommentti kuuluu.

Fazerin makeisliiketoiminnan viestintäjohtaja Liisa Eerola vastasi Ilta-Sanomille aihetta koskeviin kysymyksiin.

Miksi muutos tehtiin? Onko pakkausten pienentämisellä esimerkiksi jokin ekologinen syy?

– Kuluttajatutkimusten ja saamamme palautteen perusteella meiltä toivotaan enemmän lahjaksi soveltuvia konvehtipakkauksia, tämä tarkoittaa erityisesti laadukkaamman tuntuista pakkausta, Eerola vastaa.

– Suomessa suklaan antaminen lahjaksi on keskittynyt vain jouluun, mutta haluamme olla kehittämässä toisten huomioimisen tapaa ympärivuotiseksi. Tähän meiltä on myös toivottu uusia pakkauksia. Lahja koetaan arvokkaammaksi, kun sen pakkaus on laadukkaampi.

Pakkauksen laadukkuutta lisääviksi seikoiksi Eerola mainitsee esimerkiksi rakenteen ja kartongin paksuuden.

– Makuvalikoimaa on myös monipuolistettu, Liisa Eerola kertoo.

Muuttuiko uusien pakkausten hinta ja millä tavoin?

– Tuotteen kuluttajahinta on samalla tasolla kuin aikaisemmissa pakkauksissa. Tuotteen hinta muodostuu eri tekijöistä, itse konvehtien määrä on vain yksi niistä. Tässä tapauksessa merkittävin muutos tuotteen kustannukseen tulee uudesta pakkauksesta, Eerola sanoo.

Kuinka vastaatte kuluttajille, jotka ihmettelevät sitä, että suklaata on pakkauksessa hieman aiempaa vähemmän?

– Tavoitteemme on tarjota kuluttajille erilaisia vaihtoehtoja ja erikokoisia pakkauksia, joista voi valita tilanteeseen sopivan. Geishaa ja Fazerin Sininen -suklaata voi ostaa monessa eri muodossa, esimerkiksi konvehteja löytyy irtomyynnistä isoissa myymälöissä ja tietenkin patukka- ja levymuodossa.

Pakkausten muutoksista kertoi aiemmin Iltalehti.

Oletko huomannut muissa tuotteissa vastaavia muutoksia? Keskustele aiheesta alla.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?

Luetuimmat Reseptit

Tuoreimmat Reseptit