Äiti piirsi ikkunaan kalan ja ilmoitti, että tähän tulee kalakauppa – asiakkaita oli jonoksi asti, kun Max avasi liikkeensä ovet

Julkaistu:

Pientuottajat
Isojen markettien yleistyessä pienet kivijalkaliikkeet alkavat olla harvinaisia. Yksi sellainen on pieni kalakauppa Espoossa.
Max Grönholm on vasta 28-vuotias, mutta hän luotsaa omaa, kannattavaa liiketoimintaa. Kaiken taustalla on kova työ ja intohimo alaa kohtaa, mutta tarina yrityksen taustalla on sympaattinen.

Tuoreessa Glorian ruoka & viini -lehdessä kerrotaan Grönholmin yrityksestä: Kun hän päätti avata oman, pienen kalakaupan Espooseen, Grönholmin äiti piirsi liiketilan ikkunaan kalan ja kirjoitti lapun, jossa ilmoitettiin kalakaupan avautumisesta.

Ihmiset kiinnostuivat heti.

– Porukka kävi kiskomassa ovenripaa jo ennen kuin toiminta alkoi, Max Grönholm kertoi lehdessä.

Avajaispäivänä kaupassa oli kunnon jono.

Grönholm kertoo Ilta-Sanomille, että kalakauppa avattiin marraskuussa 2016. Suunnittelutyötä on tavallaan ollut jo vuosia.

– Tämä on aina ollut haaveeni. Olen toiminut alalla kahdeksan vuotta. Kun isäni huomasi sopivan liiketilan vapautumisen, noin kuukaudessa kauppa voitiin avata, Grönholm kertoo.

– En ehtinyt jännittää, hän sanoo.

Intohimo syttyi jo lapsena

Supermarkettien aikakaudella kivijalkamyymälät ovat harvinaisia. Grönholmin liike on Espoossa, sata vuotta vanhassa talossa.

– Ehkä yksi kiinnostuksen syy oli se, että tein jotakin eri tavalla kuin muut. Toiset saattoivat ajatella, että kalakaupan perustaminen Espooseen ja tälle sijainnille on absurdia, Grönholm pohtii.

Sopimusten solmiminen eri toimittajien kanssa onnistui, sillä Grönholmilla oli takanaan vuosien kokemus alalta, kalatiskien takaa, sekä muista alan tehtävistä.

– Olen myös tuntenut vuosia ammattikalastajia.


Kaiken taustalla on kuitenkin oma, henkilökohtainen kiinnostus. Grönholm on aina ollut intohimoinen kalamies.

– Jo ala-asteelta, hän sanoo.

– Olen myös aina matkoillani kulkenut virveli repussa sekä tutustunut paikallisiin kalatoreihin, hän kertoo.

Yritystä perustaessaan hän pohti asioita asiakkaan näkökulmasta.

– Halusin hypätä asiakkaan saappaisiin. Itse olin kuluttajana pettynyt tuoreen kalan saatavuuteen, Max Grönholm toteaa.

– En ota vastaan yli päivän vanhaa kotimaista kalaa. Sen vuoksi tiskissä ei ole joka päivä kaikkea, vaan sitä, mitä on saatu tuoreimpana, eli mitä verkkoihin on uinut, hän sanoo.

Eettisyys ja ympäristöystävällisyys ovat hänelle yhtä tärkeitä seikkoja, kuin tuotteen laatu.

– En esimerkiksi ota vastaan jättimäisiä villikaloja. Ne ovat ekosysteemille tärkeitä.

Kalakaupassa pyritään tarjoamaan kotimaista kalaa, mutta sitä tuodaan myös muualta.

– Pohjois-Norjasta tulee upeita tuotteita, Grönholm sanoo.

Turhaan parjattu hauki

Suomalaiset rakastavat lohta, mutta sen sijaan Grönholmilla on yksi ehdoton lempikala. Hän harmittelee, että sen maine huipputuotteena ei ole kovin tunnettua.

– En voi puhua liikaa hauesta. Jos pitää valita hauen, kuhan tai ahvenen väliltä, valitsisin itse hauen. Se on myös kala, joka kestää todella hyvin maustamista.

Kotimaiset villikalat voidaan kokea hankaliksi valmistaa. Grönholm myöntää tämän.

– Asiantuntevista paikoista, kuten hallien tiskeiltä saa kyllä hyviä neuvoja, Grönholm sanoo.

Jokainen voi oppia, jos kiinnostusta riittää.

– Esimerkiksi hauki kestää hyvin grillausta. Teimme esimerkiksi kesällä sitä valmiiksi marinoituna, hän kertoo.

– Silakkaa ostavat myös nuoret perheet, kun silakkaa on saatavilla. Aina sitä ei ole, hän kertoo myös toisesta kaupassaan suosituksi nousseesta kalasta.

Lohen osalta Grönholm painottaa sen tuoreuden merkitystä.

Yritysten perustamista kuvaillaan usein riskiksi ja monin tavoin rankaksikin valinnaksi. Max Grönholm ei ole katunut omaa päätöstään.

– Ehkä asiakkaat voivat luottaa minuun siksi, että ei voi olla huono, jos lähtee peliin omana itsenään ja omalla naamallaan, Grönholm toteaa.

Tämä on osa sarjaa, jossa kerrotaan kotimaisista pientuottajista ja ruoka-alan yrityksistä.

Lue myös: Kalastaja paljastaa pomminvarman salaisuuden, jolla kala nappaa taatusti - vesissä on aliarvostettuja herkkuja

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt