Maistelimme miedot markettiviinit – voittaja oli selvä, mutta muuten tuomio oli harvinaisen tyly - Ajankohtaista - Ilta-Sanomat

Maistelimme miedot markettiviinit – voittaja oli selvä, mutta muuten tuomio oli harvinaisen tyly

5,5 prosentin viinit tulivat kauppoihin keväällä.

5,5 prosentin viinit tulivat kauppoihin keväällä.

Julkaistu: 1.6.2018 16:07

Maistelijat eivät vakuuttuneet markettien miedoista viineistä.

Alkoholilain uudistamisen jälkeen ruokakauppoihin ilmestyneet 5,5 prosentin viinit ovat käyneet hyvin kaupaksi.

Niiden valikoimaa on laajennettu ja kesäksi hyllyille nostellaan entistä enemmän mietoja kuohu-, rose-, valko- ja punaviinejä.

IS:n pikniktestiryhmä maisteli kymmentä päivittäistavarakaupan hyllyiltä saatavaa mietoa, 5,5 prosentin viiniä Oulun Ainolanpuistossa. Joukossa oli yksi punaviini, yksi kuohuviini, kolme roseeta ja kuusi valkoviiniä.

Testin lopputulos oli tyrmäävä: yksikään maistelluista tuotteista ei päätyisi raatilaisten ostoskoriin kaupassa.

– Kaikissa oli liikaa sokeria ja osa oli jopa siirappimaisen makeita. Pari viinimerkkiä antoi odottaa hyvää tuotetta, mutta pettymyshän niiden maku kuitenkin oli, kuvaili maistelun lopputulosta Lauri Ahtinen.

– Suurin osa oli mitäänsanomattomia. En tarjoaisi näitä kuin vieraalle, josta haluan päästä pikaisesti eroon, totesi Sari Holappa puistopiknikin päätteeksi.

– Kaikissa oli liikaa sokeria ja osa oli jopa siirappimaisen makeita, Lauri Ahtinen totesi.

– Kaikissa oli liikaa sokeria ja osa oli jopa siirappimaisen makeita, Lauri Ahtinen totesi.

Paras oli Fresita

Valtaosa tuotteista maistui raadin mielestä vedellä laimennetulta viiniltä. Testin ainoa punaviini maistui enemmän mummolan marjamehulta kuin punaviiniltä.

– Se näyttää ja tuoksuu punaviiniltä, mutta ei maistu. Ihan järkyttävä kokemus, kommentoi Atte Isola espanjalaista Sangre de Toron punaviiniä.

Testin parhaimmaksi viiniksi ryhmä pisteytti chileläisen Fresita-kuohuviinin.

– Herkullisen värinen, tuttu Fresitan tuoksu. Maku on ohennetun oloinen, mutta sopisi loistavasti vaikka yhdeksi tervetulodrinkiksi, kommentoi Ulla Anttila.

– Ihana väri, fresitamaisen sakea. Alkuperäiseen verrattuna maku on ohuempi, mutta mansikkainen silti, kuvaili Katri Pintamo-Kenttälä voittajaviiniä.

Mietoja punaviinejä vaikea valmistaa

S-ryhmän päivittäistavarakaupan valikoimapäällikkö Kari Häsä kertoo, että ketjun kaupoissa 5,5 prosentin viinien valikoimaan kuuluu parisenkymmentä tuotetta.

Ne tulivat myyntiin kaikkiin myymälöihin maaliskuun loppupuolella.

– Viiniryhmän volyymi on litroissa mitattuna tuplaantunut alkuvuodesta verrattuna viime vuoteen. Viinien valikoimaa aiotaan laajentaa nyt kun niihin on saatu runsaammin tarjontaa, Häsä toteaa.

Valko- ja kuohuviinit olivat hyvin edustettuina kauppojen valikoimassa, mutta sen sijaan punaviinejä oli vaikeaa löytää.

Ulla Anttila (vas.), Atte Isola,  Lauri Ahtinen, Sari Holappa ja  Katri Pintamo-Kenttälä eivät vakuuttuneet markettiviinien mausta.

Ulla Anttila (vas.), Atte Isola, Lauri Ahtinen, Sari Holappa ja Katri Pintamo-Kenttälä eivät vakuuttuneet markettiviinien mausta.

En tarjoaisi näitä kuin vieraalle, josta haluan päästä pikaisesti eroon.

Häsän mukaan tilanteeseen vaikuttaa se, että valkoviinejä on helpompi valmistaa matalalla prosentilla. Punaviinien maku kärsii enemmän alkoholipitoisuuden alentamisesta.

– Matala-alkoholipitoisen maittavan punaviinin valmistaminen on erittäin vaikeaa nykyisillä menetelmillä. Valkoviineistä saa enemmän ”oikean” viinin makuisia ja vielä helpompaa se on, kun juomaan lisätään hiilihappoa. Siksi kuohuvia viinejä tarjotaan eniten, hän selvittä.

Keskossa mietojen viinien myynti on ollut kevään aikana maltillista. Tavarakaupan johtaja Harri Hovin mukaan valikoimaa rakennetaan hiljalleen.

Tilattavissa on nyt 15 tuotetta ja kesän aikana mietojen viinien valikoima yli kaksinkertaistuu. Valikoima on kehittymässä vielä tavarantoimittajienkin osalta.

– Pitkään myynnissä olleet alkoholittomat viinit ovat olleet alkuvaiheessa myynniltään näitä viinejä suurempia. Se, mihin kysyntä asettuu, selviää vasta pidemmällä aikavälillä, hän arvioi.

Alkoholittomat myyvät hyvin

Hovin mukaan keskeistä on se, että tuttuja makuja on tarjolla myös miedompina vaihtoehtoina ja kuluttajat ovat valmiita kokeilemaan niitä.

Suomalaisten juomakulttuuri on hänen mielestään selkeästi muuttunut, ja se näkyy myös päivittäistavarakaupan juomavalikoimissa.

– Sama ilmiö ja maun korostuminen on ollut havaittavissa myös esimerkiksi alkoholittoman oluen suosion kasvussa: se kasvatti vuoden ensimmäisen kvartaalin (tammi–maaliskuu) aikana myyntiään K-ryhmässä jopa 36 prosenttia.

Kuluttajien halu suosia laatua sekä kokeilla eri makuja onkin yksi keskeinen tekijä Suomessa tapahtuvassa juomakulttuurin muutoksessa, Hovi sanoo.

Ison siivun Suomen päivittäistavarakaupasta napannut Lidl Suomi Ky (9,3% vuonna 2017) myy ainoastaan yhtä 5,5 prosentin kuohuviiniä eikä ketjulla ole aikomusta lisätä valikoimaa.

Jos grafiikka ei näy, voit katsoa sen täältä.

Luetuimmat Reseptit

Tuoreimmat Reseptit