Älä tunge servettiä lasiin! 8 asiaa, jotka tarjoilija haluaisi sinun ehdottomasti tietävän

Asiakkaat tekevät tarjoilijan työstä mukavaa – tai täyttä piinaa. Kysyimme tarjoilijoilta, mitä he haluaisivat asiakkaidensa tietävän työstään.

Hyvä nyrkkisääntö: ravintolassa ei pidä tehdä mitään sellaista, mitä ei tekisi kyläillessä ystävän luona.

28.5.2018 15:49

1. Tarjoilija ei tiedä, missä sinun annoksesi on juuri nyt.

Ravintolat ovat monimutkaisia systeemejä, joissa ruoat saattavat tulla eri keittiöistä eri kokeilta. Salit on jaettu tarjoilijoiden alueisiin.

Baarimikoilla on erilainen osaaminen kuin tarjoilijoilla. Tarjoilija ei voi aina tietää juuri sinun annoksesi valmistumisesta.

Haluamasi tarjoilija ei välttämättä pysty palvelemaan sinua juuri silloin, kun haluat.

2. Hyvät käytöstavat ovat puoli ruokaa.

Vaikka tarjoilija on asiakaspalvelija, hän on myös ihminen. Kiitos ja anteeksi tuntuvat heistäkin kivoilta.

Tarjoilijalle tulee hyvä mieli, jos ojennat likaiset lautaset hänelle tai vastaanotat ruoka-annoksen käsilläsi.

3. Pidä huolta lapsistasi.

Tarjoilijat kantavat usein painavia lasteja. Jos pieni lapsi tulee yllättäen eteen, astioita saattaa tippua. Vanhempien kannattaa myös miettiä, millaisen siivon lapset jättävät jälkeensä. Ystävien luona kylässä ollessa lasten jättämää sotkua pahoitellaan, mutta ravintolassa se usein unohtuu.

4. Ota buffetissa vain sen verran kuin jaksat syödä.

Buffeteissa heitetään pois paljon ruokaa. Ruokaa saa aina käydä hakemassa lisää, joten hamstraaminen on tarpeetonta.

5. Älä tunge servettiä vesilasiin.

Varsinkaan, jos se on täynnä. Tarjoilija joutuu kaivamaan liinan lasista. Älä myöskään revi servettejä tai katko hammastikkuja ja jätä niin pöydälle. Hyvä nyrkkisääntö on: älä tee ravintolassa mitään sellaista, mitä et tekisi illallisella ystäväsi luona.

6. Aterimet kello viidessä = olen syönyt

Älä ihmettele, jos annosta ei kerätä pois, jos lautasella on vielä ruokaa ja aterimet miten sattuu.

7. Jokainen on joskus uusi työssään.

Jos sinulle käy huono tuuri ja satut saamaan juuri sen tarjoilijan, joka on uusi ja vasta opettelemassa ruokalistaa, se voi ärsyttää. Anna silti armoa. Nalkutus ei tee opettelusta yhtään helpompaa.

8. Kohtelias palaute on aina tervetullutta.

Jos ravintolassa tapahtuu virheitä, niistä saa ja kannattaa sanoa. Muista silti kohteliaisuus. Mitä ystävällisemmin annat palautteen, sitä ystävällisemmin se otetaan vastaan. Tarjoilija on harvoin henkilökohtaisesti vastuussa virheestä, joten ärjyminen on turhaa.

Lue myös:

Näin tarjoilijat kostavat töykeille asiakkaille

Tiina, 46, tienaa lähikaupan kassalla jopa yli 40 000 euroa

Lentoemäntä kertoo, mitä mieltä on sinusta ihan oikeasti – ja paljastaa kaikista ärsyttävimmän matkustajatyypin

Ravintolat huijaavat sinut käyttämään enemmän rahaa – 8 psykologista kikkaa

Huippukokki Toni, 27, puhuu suunsa puhtaaksi ravintolatyöstä: alkoholismia, ahdistelua, pelkoa…

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?

Luetuimmat Reseptit

Tuoreimmat Reseptit