Lotta Viitaniemi kertoo, mitä kaappiin kannattaa aina varata, jotta kunnon salaatin saa tehtyä helposti: ”Salaatista ei saa jäädä nälkä” - Ajankohtaista - Ilta-Sanomat

Lotta Viitaniemi kertoo, mitä kaappiin kannattaa aina varata, jotta kunnon salaatin saa tehtyä helposti: ”Salaatista ei saa jäädä nälkä”

Lotta Viitaniemen lempiruokaa ovat salaatit ja niiden pitää olla ruokaisia.

Salaatista ei saa jäädä nälkä. Annos kurkkua, tomaattia ja vihersalaattia ei ole pääruoka.

15.5.2018 19:00

Salaatti voi olla paljon enemmän kuin muutaman höttöaineksen yhdistelmä.

Ilta-Sanomat kertoi huhtikuussa ruokakirjailija Jonna Vormalan Jäävuoren huippu -salaattikirjasta, jossa hän esittelee ravinteikkaita, herkullisia ja täyttäviä salaatteja. Vormalan kirjan yksi kantava ajatus onkin, että jäävuorisalaatin, tomaatin ja kurkun voi unohtaa.

Jos lähtee tutkimaan tarkemmin kauppojen tarjontaa, voi löytää paljon ravinteikkaampia, mielenkiintoisempia ja herkullisempia vaihtoehtoja.

Mikä tärkeintä, salaatti voi olla yhtä täyttävä kuin pääruoka.

Bloggaaja ja ruokakirjailija Lotta Viitaniemi on samoilla linjoilla.

– Salaatista ei saa jäädä nälkä, Viitaniemi toteaa.

Lotta Viitaniemi on kirjoittanut Syötävän hyvä -ruokablogia viisi vuotta. Tuore ruokakirja, Syötävän hyvät 38 salaattia ja kulhoa (Atena 2018) on hänen ensimmäinen kirjansa.

Viitaniemen lempiruokaa ovat salaatit, mutta niiden suhteen hän ei ole jämähtänyt vain omiin lempimakuihinsa.

– Teen harvoin samaa salaattia uudelleen, hän sanoo.

Lotta Viitaniemi julkaisee blogissaan sekä uudessa kirjassaan kasvispainotteisia ruokaohjeita, joissa ei tingitä ruokaisuudesta.

Näillä onnistut

Kunnon salaatti on yksi sellaisista ruoista, joista tulee yksinkertaisesti hyvä olo. Ne voivat olla hyvin monipuolista ruokaa.

Tuoreessa kirjassa Viitaniemi tarjoaa salaatti-ideoita arkeen ja juhliin. Kirjassa todetaan, että salaatit ovat rennointa mahdollista ruoanlaittoa: pilko, palastele, mausta, sekoita ja nauti, kirjassa kannustetaan.

Vain kastikkeiden osalta kannattaa olla tarkempi, mutta pienellä lisäyksellä suolaa, makeutta tai happamuutta kastikkeeseen voi tehdä isoja muutoksia, Viitaniemi kirjoittaa.

Viitaniemi kertoo kirjassaan, että seuraavilla mausteilla ja tuotteilla saa aina onnistuneen, ruokaisan salaatin. Näiden tuotteiden lisäksi käytetään sesongin kasviksia:

  1. Tuoreet yrtit kuten korianteri, minttu ja timjami

  2. Erilaiset kaalit kuten varhais-, puna-, kukka-, parsa- ja lehtikaali

  3. Avokado (tuo ruokaisuutta)

  4. Granaattiomenan siemenet (yhdestä granaattiomenasta saa aineksia useampaan salaattiin)

  5. Feta on monipuolinen juusto, jonka suolaisuus toimii salaateissa

  6. Kastikkeiden raaka-aineiksi sopivat oliiviöljy, seesamöljy, tahini, dijonsinappi, omenaviinietikka, hunaja, sitruunamehu, chilikastike ja turkkilainen jugurtti

  7. Mausta kastikkeita rohkeasti esimerkiksi näillä: chili, paprika, savupaprika, jeera eli juustokumina, kurkuma, valkosipuli ja harissatahna

  8. Ripottele salaatin päälle esimerkiksi seesaminsiemeniä ja kuorittuja hampunsiemeniä

Talvikuukausina Lotta Viitaniemi käyttää enemmän kypsennettyjä vihanneksia, mutta kesän koittaessa sesonkiin tulee runsaasti valinnanvaraa.

– Kesällä kasviksia ei kannatakaan kypsentää, jotta niistä saa kaikki mahdolliset ravinteet, Lotta Viitaniemi toteaa.

Ilta-Sanomien ruokatoimittaja Prisca Leclerc teki huhtikuussa ruokaisia salaatteja Ruokalaan. Katso ohjeet täältä.

Kirja sisältää arkiruokien lisäksi ideoita juhlien kattauksiin.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?

Luetuimmat Reseptit

Tuoreimmat Reseptit