Maistelimme 10 alkoholitonta olutta: Yksi oli ylitse muiden ja raatilaisten mielestä ”selkeän humalainen”

Ilta-Sanomat testasi päivittäistavarakapoissa myytäviä alkoholittomia oluita.

17.4.2018 19:00

Kymmenen alkoholitonta olutta joutui IS-raadin armottomaan sokkotestiin.

Yksi oli ylitse muiden: skottilainen Innis & None Pale ale. Oulun Olutseuran raatilaisten mielestä se oli houkuttelevan tuoksuinen ja miellyttävän makuinen.

– Vaahto säilyy hyvin, tuoksu on makeahko, maultaan sopisi hyvin esimerkiksi aasialaisen ruuan kaveriksi, makusteli Olutseuran puheenjohtaja Milja Seppälä voittajaolutta.

Raadissa mukana olleet Jarno Storhammar ja Ilpo Reinilä pisteyttivät myös Edinburgissa valmistetun oluen testin parhaaksi. Miesten mielestä se on tuoksultaan yrttinen ja selkeän humalainen.

Vähiten pisteitä testissä sai saksalainen Beck´s Blue. Sen maisteleminen sai raatilaiset jopa irvistämään.

– Tämä on imelä ja ruohoisa. Tuoksusta tulee mieleen kuola ja lima, ja se ei ole koskaan oluelle eduksi, raatilaiset totesivat.

Janojuomaksi

Testin toiseksi parhaaksi alkoholittomaksi olueksi raati pisteytti belgialaisen Lasso Zeron. Kolmannelle sijalle nousivat samalla pistemäärällä hollantilainen Bavaria ja kotimainen Koff Crisp vaalea.

IS:n testissä oli mukana kymmenen päivittäistavarakaupasta testipäivänä ostettua olutta. Ne pisteytettiin 0–5 pisteen taulukolla tuoksun, ulkonäön ja maun mukaan. Oluet maisteltiin sokkona eli raatilaiset eivät tienneet mitä milloinkin maistoivat.

Kaiken kaikkiaan alkoholittomien oluiden kirjo yllätti Oulun Olutseuran väen. Muutama niistä kelpaa jo oluenharrastajienkin janojuomaksi.

– Pari niistä voin ottaa omaan käyttöön tilanteisiin, joissa ei voi nauttia alkoholia sisältävää olutta. Muutama hyvä vaihtoehto puuttui tästä testivalikoimasta, totesi Storhammar.

– Aika tyypillisiä alkoholittomia oluita tässä oli mukana. Tuoksusta jo erotti, että kyseessä oli alkoholiton tuote, Reinilä kommentoi testin lopputulosta.

Hinnoissa isoja eroja

Ruokakauppojen olutvalikoima vaihtelee suuresti. Lidlin hyllyssä on vain kaksi alkoholitonta olutta ja lähemmässä tarkastelussa huomaa, etteivät ne ole kokonaan alkoholittomia. Toisen tilavuusprosentti on 0,3 ja toisen prosenttilukema ilmoitetaan väljästi merkinnällä < 0,5%.

Laajin valikoima oli K-Supermarketissa, missä on saatavilla kotimaisten lisäksi saksalaista, belgialaista, hollantilaista ja skottilaista alkoholitonta olutta. Kaikkien tilavuusprosentiksi on merkitty 0,0.

Alkoholittomien oluiden hintahaitari on myös leveä. Halvinta vaaleaa myy Lidl (Finkbräu, 0,34 euroa) ja kalleinta oli testissä mukana ollut K-ryhmän skottilaisolut (Innis & None, 2,14 euroa).

Testin oluet.

Myynti kasvaa hurjasti

Alkoholittoman oluen myynti kasvaa hurjaa vauhtia. Päivittäistavarakaupan ketjujen mukaan nousutahti on ollut jopa 36 prosentin luokkaa alkuvuoden aikana.

Suosion kasvun taustalla ovat maailmanlaajuiset terveellisyytrendit sekä valikoimien laajentuminen.

– Alkoholiton olut on kasvattanut myyntiään selkeästi enemmän kuin oluttuoteryhmä kokonaisuudessaan. Tämä ei ole meille yllätys, sillä taustalla on jo pidempään jatkunut trendi. Suosion kasvu on ollut havaittavissa muutaman viime vuoden ajan, summaa tilannetta osto- ja myyntijohtaja Aki Erkkilä Keskolta.

K-ryhmässä alkoholittomien oluiden myynti on kasvanut vuoden alun aikana peräti 36 prosenttia. S-ryhmässä luku on noin 30 prosenttia. S-ryhmän valikoimajohtaja Antti Oksa arvioi, että myynnin kasvu on ollut ennustettavissa, sillä valikoima on kehittynyt ja vaihtoehtoja on tarjolla erilaisiin makuprofiileihin ja oluttyyppeihin.

– Myynnin kasvun taustalla on terveellisyystrendi, joka saa kuluttajat valitsemaan yhä useammin alkoholittoman vaihtoehdon. Lisäksi tuotteiden maku, laatu ja valikoima ovat parantuneet. S-ryhmä on myös halpuuttanut tiettyjen alkoholittomien oluiden hintatasoa ja nostanut niitä markkinoinnissa, Oksa selvittää.

Lidlin alkoholittomien oluiden myynti on myös kasvanut alkuvuoden aikana, mutta huomattavasti maltillisemmin kuin S- tai K-ryhmällä. Lidl Suomen kaupallinen johtaja Timo Hansio kertoo, että myynti on litroissa kasvanut noin 15 prosenttia.

– Uudistamme ja kasvatamme alkoholittomien oluiden valikoimaa parhaillaan. Meille tärkeää on tuoda tarjolle uusia, maukkaita alkoholittomia vaihtoehtoja, Hansio toteaa.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?

Luetuimmat Reseptit

Tuoreimmat Reseptit