Näin syntyy pääsiäisen klassikko – kuvat tehtaalta: Mignon-muna on tarkkaa käsityötä alusta loppuun - Ajankohtaista - Ilta-Sanomat

Näin syntyy pääsiäisen klassikko – kuvat tehtaalta: Mignon-muna on tarkkaa käsityötä alusta loppuun

Vantaalla Fazerin tehtaalla otetaan varaslähtöjä kausijuhliin. Konvehteja valmistetaan kesällä ja pääsiäismunia joulukuussa. Pääsimme katsomaan, kuinka syntyy ikiklassikko Mignon-muna.

26.3.2018 19:00

Fazerin tehtaalla valmistetaan vuodessa 1,6 miljoonaa Mignon-munaa. 52-grammainen muna on laktoositon ja gluteeniton. Munan sisällä on manteli-hasselpähkinänougatmassa, eli siitä ei varsinaisesti voida puhua suklaamunana.

Muna ei ole vegaaninen, sillä se valetaan ihka aitoon kananmunan kuoreen.

– Vegaanisesta munasta on tullut jonkin verran toiveita ja näihin toiveisiin olemme vastanneet tuomalla markkinoille vegaanisia nougattuotteita, muun muassa levyn, Fazer Makeisten viestintäjohtaja Liisa Eerola kertoo.

– Mignon-munan erikoisuus on nimenomaan aito kananmunan kuori, emmekä ole harkinneet sen korvaamista muulla ratkaisulla.

Aidossa kuoressa piilee myös tämän jutun juuri. Halusimme selvittää, kuinka ihmeessä pääsiäismunat saadaan täytettyä ja kaupan hyllyille kuori ehjänä.

Isossa sammiossa on nougatmassa, joka pursotetaan kuorien sisään.­

Kuoret tyhjennetään Kaarinassa, jonka jälkeen ne pestään ja desinfioidaan.­

Käsityötä 1800-luvulta

Mignon-munien tarina alkaa vuodesta 1896. Karl Fazer oli nähnyt Saksassa vastaavia munia ja halusi alkaa valmistaa niitä myös Suomessa. Koska kananmunien kuori on haurasta, pestasi Fazer kaikkein tarkimmat työntekijänsä työskentelemään niiden parissa. Muna löysi ihailijakuntansa, joista yksi oli jopa Venäjän tsaari Nikolai II. Tsaarille kuljetettiin Helsingistä Mignon-munia pääsiäiseksi.

Mignon-munien valmistus alkaa kanalasta. Koska munien valinnassa tasalaatuisuus ja koko ovat tärkeimmät kriteerit, tulee munia sekä virike-, lattia- ja luomukanaloista. Iso osa kanaloista sijaitsee Varsinais-Suomessa.

Kanaloista munat kuljetetaan Kaarinaan, jossa tuoreisiin muniin porataan timanttiporalla reikä. Sen jälkeen munan sisus imaistaan pillillä ulos. Valkuaiset ja keltuaiset pastöroidaan ja kuljetetaan Fazerin leipomoille käytettäväksi. Munan kuoret pestään, desinfioidaan ja kuivataan. Huolellisesti pakatut kuoret kuljetetaan rekoilla Vantaalle, Fazerin tehtaalle.

Mignon-munia valmistetaan joulukuun alusta maaliskuun puoleenväliin ja siinä ajassa niitä valmistuu noin 1,6 miljoonaa kappaletta. Kaupoissa myyntisesonki sijoittuu pääsiäistä edeltäville viikoille.

Kuorien saapuessa Vantaalle, alkaa tapahtua. Munien valmistus tapahtuu hallissa, jota työntekijät kutsuvat munalaksi. Siellä on U-kirjaimen muotoinen linjasto, jossa Mignonit lipuvat liukuhihnalla kennoissa. Linjaston alkupäässä on täyttöpiste, jossa ensimmäisellä paikalla istuu Jonas Donner, 31, valkoisiin suojavaatteisiin pukeutuneena.

Jonas Donner täyttää kuoria nougatmassalla. Jokainen työntekijä on pukeutunut suojavaatteisiin ja hattuun.­

Kun Donner ottaa kennosta tyhjän kuoren, hän tarkastaa ensimmäisenä valoa vasten, ettei sisään ole jäänyt kalvoja. Jos kuori on virheetön, voi sen täyttää nougatmassalla. Työ on tarkkaa – jokaiseen kuoreen pitää saada saman verran täytettä. Mikäli täytettä tulee liikaa tai kuori rikkoutuu, otetaan muna sivuun.

– Yksi vuoro ollaan aina samalla pisteellä, mutta pistettä voi vaihdella vuorosta riippuen. Joskus saman homman tekeminen on vähän puuduttavaa, mutta kun vuorossa on hyvä porukka, aika kuluu mukavasti, Donner kertoo.

Jatkuvaa laaduntarkkailua

Täyttöpisteellä kuoria täytetään kennoittain. Kun täysi kenno on valmis, siirretään se liukuhihnalle, joka kulkee jäähdytystunnelin läpi. Munan matka jäähdytystunnelissa kestää noin 15 minuuttia. Siitä liukuhihna jatkuu tulppauspisteelle.

Metallin värinen jäähdytystunneli viilentää suklaamassaa noin vartin. Myös kotona Mignon-munia kannattaa säilyttää jääkaapissa.­

Munat tulevat ulos jäähdytystunnelista, jonka jälkeen ne jatkavat matkaansa tulppauspisteeseen.­

Tulppauspisteellä työskentelevä Ritva Haatanen, 62, on munalassa monitoimimies ja linjanhoitaja. Haatanen pitää huolen siitä, että hommat kulkevat ja ihmiset on perehdytetty töihinsä. Munia tehdään tehtaalla kahdessa vuorossa, joissa on 19 työntekijää. Yöksi ja ruokatauon ajaksi linjasto pysähtyy.

Muuten tauot pidetään niin, että joku on aina paikalla. Tunnin välein on tauko, jolloin voi venytellä ja jaloitella.

Jos Haatasen pitää valita, on mieleisin työvaihe munien täyttö, sillä se on helppoa ja selälle hiukan armollisempaa. Täyttöpisteellä on tukia, joihin nojata, mutta tulppauspisteellä tuen on löydyttävä omasta keskivartalosta.

Laaduntarkkailua tapahtuu jokaisessa vaiheessa. Jos täyttöpisteeltä on livahtanut eteenpäin vaurioituneita munia, poistetaan ne kennoista.

Ritva Haatanen tulppaa täytettyjä munia. Haatanen on työskennellyt Fazerilla 20 vuotta.­

Ritva Haatanen kertaa videolla mignon-munien valmistusprosessin.

Osa munalassa työskentelevistä on siellä määräaikaisena kiireapulaisena, osalla taas on pitkä työhistoria. Donner on ollut Fazerilla seitsemän vuotta ja Haatanen 20. Kun pääsiäissesonki päättyy, siirtyvät vakityöntekijät muihin tehtäviin. Sesongit seuraavat toisiaan ja esimerkiksi joulusuklaita aletaan valmistaa jo heinäkuun puolessa välissä.

Pitkän työuran tehnyt Haatanen nauraa, ettei Mignon-munia enää tule juuri syötyä.

– Mutta lapsenlapsille maistuu, heille niitä pitää viedä tuliaisiksi!

Tulppauksessa kuoren reikä pursotetaan sokeriherneproteiinimassalla umpeen ja ylimääräinen pyyhkäistään veitsellä pois. Kun kokonainen kenno on jälleen valmis, jatkaa kenno matkaa liukuhihnalla. Ennen kuin kenno saavuttaa pakkauspisteen, menee se vielä metallinpaljastimen läpi. Siinä huomataan, mikäli munaan olisi jostain syystä eksynyt jotain sinne kuulumatonta.

Tulppauksessa käytetään sokeriherneproteiinimassaa.­

Jokainen munakenno kulkee ennen pakkaamista metallinpaljastimen läpi.­

Pikapestistä tuli vakipaikka

56-vuotias Pirjo Holm hakee täytetyn ja tulpatun munakennon linjastolta ja kantaa ne työpisteelleen. Jos Haatasella on takanaan pitkä työura, niin on Holmillakin.

– Olen ollut täällä 35 vuotta. Tulin 22-vuotiaana kiireapulaiseksi ja silloin vannoin, että kun kolmen kuukauden pesti loppuu, lähden pois, Holm nauraa.

Aivan niin ei käynyt, sillä Holm päätyi opiskelemaan ammattinsakin työn vierestä. Vuosien saatossa mikään tietty työtehtävä ei ole kirinyt muiden ohi. Holmille käyvät kaikki.

– Jos jossain on tekemätön työ, teen sen, Holm kertaa työfilosofiansa.

Nyt Holmin tehtävänä on asettaa Mignon-munan päälle sininen Fazerin tarra ja pakata valmiit munat neljän munan pakkauksiin. Lopuksi paketin ympärille kietaistaan vielä pahvikääre ja sen jälkeen munat ovat valmiita kaupan hyllyille.

Holm on joskus laskenut pakanneensa yhden vuoron aikana yli 2000 munaa.

Pirjo Holm ehtii pakata yhdessä vuorossa yli 2000 munaa.­

Jokaisen munan päälle liimaataan sininen tarra.­

Valmiin paketin päälle kääräistään vielä pahvikääre, jonka jälkeen paketti on valmis.­

Mignon-munien kaikki vaiheet ovat käsitöitä. Valmistamiseen ei käytetä robotteja.­

Mignon on yksi Suomen myydyimmistä pääsiäismunista vuosi toisensa jälkeen, mutta myydyin se ei ole, vaan eniten ostetaan Kinder-yllätysmunia. Katso tästä jutusta Keskon ja S-ryhmän myydyimmät pääsiäissuklaat.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?

Luetuimmat Reseptit

Tuoreimmat Reseptit