Yksi rasia otti suklaakonvehtitestissä murskavoiton: ”Lähes täydellinen” - Ajankohtaista - Ilta-Sanomat

Yksi rasia otti suklaakonvehti­testissä murskavoiton: ”Lähes täydellinen”

Hyvä konvehti on kaunis, maistuu raikkaalta eikä jää suuhun asumaan. IS:n makuraati löysi joulun konvehtirasioista niin paperinmakuisia pettymyksiä kuin lähes täydellisen valioyksilön.

19.12.2017 15:35

Joulutrendit tulevat ja menevät, mutta suklaakonvehdit pysyvät. Perinteisimmät konvehdit ovat olleet suomalaisten jouluissa läsnä 1920-luvulta asti, ja makeisvalmistajat ovat tänäkin vuonna valmistautuneet sesongin suklaamenekkiin kesästä asti.

Ilta-Sanomien raati testasi viiden konvehtirasian sisällön. Mukana oli niin perinnekonvehteja (maan myydyin konvehti eli Pandan juhlapöydän konvehdit, Maraboun Symphony ja Fazerin Moments) kuin uudempia ja vähemmän tunnettuja merkkejä (Lidlin Palace ja Halva herkkukonvehti).

Suklaapöydän ääreen kokoontui viisi joulukonvehdeille persoa ihmistä IS:n toimituksesta.

Katso raatilaisten kommentit ja arvio voittajakonvehdeista jutun alussa olevalta videolta.

Lapsuudesta asti makunystyröitään harjoittaneet konvehdistit arvottivat herkkujen laatua koko nautiskeluoperaation mitalta, ensi silmäyksestä jälkimakuun. Elämys alkaa, kun herkuttelija näkee suupalan muotokielen. Syömisen aikana tärkeää on paitsi maku, myös pureskeltavuus ja sopivuus suuhun. Eikä kunnon konvehti jää kummittelemaan suuhun paksuna jälkimakuna tai limakalvoihin takertuvana massana.

Reaktiot vaihtelivat ekstaasista pettymykseen. Lidlin belgialaissuklaa tuntui erään testaajan mielestä suorastaan huijaukselta: pittoreski ulkonäkö lupaili luksusta, mutta suuhun levisikin yhdistelmä kitkerän teollisia makuja. Sen sijaan Fazerin konvehdit miellyttivät niin ulkonäöltään kuin suutuntumaltaan.

Hinta ja laatu eivät aina kohdanneet – kilohinnaltaan halvin suklaa oli kylläkin raadin mielestä selvästi heikkolaatuisin, mutta voittajaksi ponnisti toiseksi halvin. Kilohinnaltaan kallein tuote taas sai testaajilta pyyhkeitä.

Katso alla olevasta grafiikasta konvehtien tiedot ja testaajien arviot. Jos grafiikka ei näy, katso se tästä.

Näin testi tehtiin

Testi tehtiin objektiivisen arvioinnin takaamiseksi sokkona: testaajat eivät tienneet, minkä merkkisen rasian sisältö oli milläkin lautasella.

Fazerin konvehteihin tosin oli painettu valmistajan nimi, jolloin ennakkoasenteiden vaikutusta mielipiteeseen ei välttämättä voinut välttää. Moni tunnisti ulkonäöltä myös Pandan juhlapöydän konvehdit.

Raatiin osallistuivat IS:n toimituksesta Henna Dalman, Matti Järvi, Ina Kauppinen, Anu Kerttula ja Toni Kivinen. Jokainen heistä söi yhden konvehdin kustakin valikoimasta.

Kaikki viisi raatilaista antoivat jokaiselle konvehdille arvosanan asteikolla 0–5. Näistä laskettiin aina yhdelle konvehtirasialle keskiarvo. Testaajia pyydettiin arvioimaan niin makeisten suutuntumaa ja rakennetta kuin makua.

Testituotteet ostettiin Kampin keskuksen K-Supermarketista ja Lidlistä. Hinnat ovat kyseisten myymälöiden hintoja.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?

Luetuimmat Reseptit

Tuoreimmat Reseptit