Erotatko hampurilaiset toisistaan? Katso lisää esimerkkejä yllä olevalta videolta.
Kuvataiteilija ja graafikko Ilkka Janatuinen https://www.is.fi/haku/?query=ilkka+janatuinenei voinut olla nostamatta esiin eroa mainoksen ja oikean elämän välillä. Hän tviittasi sunnuntaina 15. lokakuuta kuvan Hesburger-ravintolassa tilaamastaan hampurilaisesta. Kyseessä oli ravintolaketjun kaksi pihviä sisältävä Rehti tupla -hampurilainen, jonka mainoskuvaa vertaamalla voi ymmärtää asiakkaan mahdollisen hämmennyksen.
– Harvoin käyn, mutta nyt päätin käydä lapseni kanssa hampurilaisilla, Janatuinen sanoo.
Mainoksessa tuote näyttää kookkaalta, muhkealta ja myös reilusti salaattia sisältävältä hampurilaiselta, mutta Janatuisen saamassa ruoassa vastaavia elementtejä oli vaikea löytää.
Erityisesti salaatin osalta todellisuus ei vastannut mainosta.
– Nauratti vähän kyllä, hän sanoo.
Nappi suoritus, Hesburger! pic.twitter.com/q5nT8XbhuBhttps://t.co/q5nT8XbhuB
— Ilkka Janatuinen 🐼 (@ilkkajii) 15. lokakuuta 2017https://twitter.com/ilkkajii/status/919523212878405637?ref_src=twsrc%5Etfw
Ilkka Janatuinen ei halua osoittaa sormella ravintoloiden työntekijöitä.
Muuallakin tapahtuu aivan samaa.
Ilta-Sanomat kävi kuvaamassa kolmen ison ketjun hampurilaisia ja vertasi niitä samaisia tuotteita esittäviin mainoksiin.
Esimerkeiksi valikoitui mahdollisimman paljon toisiaan vastaavia, kilpailevia tuotteita. Näitä hampurilaisia yhdistää kokojen lisäksi se, että niissä kaikissa on kaksi pihviä. Hampurilaiset ostettiin ja kuvattiin maanantaina Hesburgerista, McDonald´sista ja Burger Kingistä.



Kommentit
Näytä lisää