Ajankohtaista

Tällainen on Alkon uusi tiskimyymälä – muistatko, kuinka viinakaupassa ennen asioitiin? ”Löytyisikö teiltä Erkin pikakivääriä?”

Julkaistu:

Alko avasi Helsingin Töölön­torille wanhan ajan tiski­myymälän 85-vuotisjuhlansa kunniaksi.
543210. Tämä maaginen numerosarja liittyy siihen, että Alkon ensimmäiset 48 myymälää avattiin 5.4.1932 kello 10.00. Alko, kuten Ilta-Sanomatkin, viettää siis tänä vuonna 85-vuotisjuhlaansa.

Alko päätti kunnioittaa värikästä historiaansa avaamalla Helsingin Töölöntorille nostalgisen retromyymälän.
  • Yllä olevalta videolta voit katsoa, kuinka Alkossa asioitiin ennen vanhaan. IS yritti ostaa Töölöntorin retro-Alkosta ”Erkin pikakivääriä”.

– Alko on osa suomalaista historiaa. Suomikin täyttää tänä vuonna sata vuotta. Siksi haluamme kunnioittaa historiaamme näin, Alkon viestintäjohtaja Maritta Iso-Aho muotoilee.


Myymälässä on toden totta haettu wanhan ajan ”pitkäripaisen” henkeä. Puupintaisessa pitkässä tiskissä on kolme myyntipistettä. Pulloja saa tosin tutkiskella hyllyillä aivan normaalisti. Aina niin ei kuitenkaan ollut.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Retromyymälän konsepti on nostalginen ja viehättävä, mutta varsinkaan vanhemmat sukupolvet eivät muistele tiskimyymälöitä pelkästään kaihoisalla lämmöllä.

Tuolloin ei tullut kuuloonkaan, että esimerkiksi valikoimien kyykkyviinejä olisi saanut kuikuilla vapaasti asiakastilan hyllyillä. Kaikki pullot olivat tiskin takana. Asiakkaiden täytyi siis jonottaa, että he pääsevät tiskille kertomaan myyjälle, minkä putelin haluaisi hankkia. Varsinkin perjantai-iltaisin jonot saattoivat kasvaa pitkiksikin.

– Myyjät olivat tiskin takana ja asiakkaat jonottivat. Asiakkaiden oli tiedettävä, mitä he haluavat, ja myyjä kävi hakemassa tuotteen tiskin takaa, Alkon liiketoimintajohtaja Kari Pennanen sanoo.

Tiski-Alkojen aikaisia myyjiä kehotettiin käyttäytymään ”kuin virkamiehet”. Hymyily ei siis oikein käynyt päinsä. Monilla asiakkailla oli tiskillä, jos ei nyt arka, niin lievästi syyllinen olo.

– Aikanaan pulloissa oli ostorajoitus. Jos esimerkiksi osti enemmän kuin neljä pulloa kirkasta viinaa, asiakkaalta oli kysyttävä, menevätkö ne varmasti omaan käyttöön, Pennanen sanoo.


Alkoholikulttuurikin oli tiski-Alkojen aikana toinen. Siihen liittyi paljon enemmän häpeilyä kuin nykyään. Moni asiakas osti viinapullonsa kuin aikuisille tarkoitetun tuhman lehden. Vähän kuin aristellen, nolostellen ja ujostellen posket punoittaen.

– Alkon pulloja ei haluttu julkisesti kantaa. Siksi myyjät käärivät pullot paperiin tai piilottivat ne pussiin. Kyllä kulttuuri on muuttunut hirmu paljon, Pennanen sanoo.

Vuosien varrella Alkojen valikoima on kasvanut huomattavasti ja myymälöitä on entistä enemmän. Erityisesti viinivalikoima on kasvanut. Tiski-Alkoissa suurin osa valikoimasta muodostui väkevistä viinoista ja oluista.

– Nykyään asiakkaat tietävät juomista huomattavasti enemmän. Asiakkaiden kiinnostus ruuan ja juoman yhdistämiseen on lisääntynyt. Myös juomaryhmien kuten roseeviinien, kuohuviinien ja alkoholittomien juomien kysyntä on kasvussa.


Monet tiski-Alkojen aikaiset suosikkituotteet ovat hävinneet hyllyiltä. Sellaisia olivat esimerkiksi punaviini ”Erkin pikakivääri” Egri Bikavér, ja valkoviini ”Porvoon lankku” Bordeaux Blanc. Asiakkaiden kehittämät lempinimet saattoivat osin liittyä siihen, että oikeat nimet oli vaikea lausua.

– Kutsumanimiä oli paljon. Se oli aika hauskaa, kun he niitä kehitelmiä tekivät, Pennanen naurahtaa.

Tietyt tuotteet taas ovat säilyttäneet suosionsa vuosikymmenten läpi. Esimerkiksi edullisilla unkarilaisilla Magyarin tai ”Magiksen” viineillä on yhä oma kannattajakuntansa. Samoin kuin aperitiivi Gambinalla. Kummankin suosio on perustunut edulliseen hintaan.

Viimeinen tiski-Alko suljettiin Helsingin Kruununhaassa vuonna 1998. Vaikka nykyään Alkon myyjät ovat entistä ystävällisempiä, ammattitaitoisempia ja ennen kaikkea hymyileväisempiä, heidän perustehtävänsä ei ole Pennasen mukaan koskaan muuttunut perustamisvuodesta 1932.

– Alkon tehtävä on myydä alkoholijuomia vastuullisesti niin, että alkoholista aiheutuvat haitat ovat mahdollisimman pienet. Nykyäänkin kysytään paperit, ikä tarkistetaan, eikä alkoholia myydä päihtyneille, Pennanen toteaa.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt