Ajankohtaista

Hartwall on aloittanut tuotannon uudessa panimossaan – ”vain taivas on rajana”

Julkaistu:

PANIMO
Suomalaisittain megapanimon kokoinen Hartwall iskee uudella tuotantolinjallaan pienpanimoiden markkinoille.
Hartwall kertoi julkisuuteen keväällä, että se rakentaa Lahdessa 2003 toiminnan aloittaneen panimonsa sisälle toisen, pienemmän panimon.

Ilta-Sanomat vieraili torstaina ensimmäisten joukossa panimossa, joka on saanut nimekseen Mattsson.

Mittavan investoinnin taustalla on olutkulttuurin muutos Suomessa ja muualla maailmassa. Muutos tapahtuu Hartwallin mukaan siten, että maailman suosituimman oluttyylin – vaalean lagerin – lisäksi kuluttajat haluavat kokeilla muunkinlaisia olutmakuja. Uuteen panimoon on käymistankkeja asennettu tusina ja rahaa on mennyt myös pieneen tölkityslinjaan. Investoinnin summaa Hartwall ei paljasta.

Trendi on ollut aistittavissa koko tämän vuosituhannen alun, ja Yhdysvalloissa vielä pitempään. Miksi Hartwall herää tähän nyt?
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

– Ehkä aika on nyt kypsä, pääpanimomestari Hannele Alakarhu vastaa.


Hartwallin sisältä löytyy toisenlainenkin vastaus: valtavirran vieressä kulkevien oluttyylien valmistamiseen on ollut halua jo vuosia, mutta toteutusta ei ole edistänyt varsinkaan se, että perheyhtiö Hartwallista tuli vuosituhannen alussa kiertopalkinto, jonka ovat omistaneet vuorollaan Scottish & Newcastle, Heineken ja nyt tanskalainen Royal Unibrew.

Lahdessa Hartwall keittää niin suuria eriä, että 750 hehtolitran panos kokeilumielessä on pitemmän päälle taloudellinen riski. Panimon sisään kesän aikana rakennetulla tuotantolinjalla pannaan nyt 25 hehtolitran eriä. Se mahdollistaa riskittömämmät kokeilut, ja kokeiluihin löytyy perusteita.

– Myös kuluttajat haluavat kokeilla erilaisia oluita, Alakarhu sanoo.

– Vain taivas on rajana siinä, mitä pystymme jatkossa kokeilemaan, Alakarhu uskoo.

Kouluttautunut panimomestari Alakarhu uskoo, että oluessa on lopulta kyse siitä, että se on laadukasta – kutsutaan sitä sitten erikoisolueksi, bulkkilageriksi tai käsityöolueksi. Sitten hän sanoo jotakin, joka osuu varmasti moneen suomalaiseenkin hipsterioluenkeittäjään.

– Täydellinen vaalea lager on maailman hienoin olut – vaikeinta tehdä, paljastaa virheet helpoimmin... tee se kerran, sata kertaa, tuhat kertaa.

Aina yhtä hyvin.

Siinä punnitaan laadun taso ja oluentekijän taito.


Alakarhu tarjosi ensimmäisille panimon ulkopuolisille vieraille olutta, jonka hän kehitti kesäisten valkoviinimuistojensa pohjalta. Päijäthämäläiset raaka-aineet kohtaavat oluessa panimomestarin mukaan uuden maailman viinit. Alakarhu on nimennyt oluensa Mattsson 149:ksi. Sen maussa runoilu tulee todeksi, sillä suodattamattomassa lagerissa on sauvignon blanc -maailmaan vievää karviaisten aromia ja lisäksi kypsää appelsiinin makua.

Lahtelaisen olutvaikuttajan Henrik Mattssonin (1838–1922) mukaan nimetty panimo saattaa ensimmäiset oluet markkinoille vielä syyskuun aikana. Ne pantiin Hartwallin Polar Monkeys -brändin alle: Polar Monkeys Coordinator APA (4,5 %) ja (tuoreena maistettu erinomaisen pirteä, parfyyminen ja rapeasti jälkihumaloitu) Polar Monkeys Handyman Pale Lager (4,5 %) eroavat panimon isoista merkeistä Lahden Erikoisesta, Aurasta ja Lapin Kullasta.

Taival on vielä alussa, eikä vuotuista tuotantomäärää ole aika pohtia.

– Tähän mennessä olutta on pantu 400 hehtolitraa, panimomestari Bill Brinkmann laskeskelee.

Markkinointipäällikkö Turkka Hirvosen mukaan uuden panimon myötä Hartwall haluaa tarjota Suomessa markkinoiden mielenkiintoisimman olutvalikoiman ja olla edelläkävijä markkinassa sekä luomassa lopulta itse uusia trendejä.

– Ison maun metsästys, Hartwallin tuotepäällikkö Ari Nykänen pukee sanoiksi päämäärän.

Sellainen saattoi syntyä torstai-iltana, sillä Alakarhu, Brinkmann ja Unibrew’n palkkaama konsultti Anders Kissmeyer vetäytyivät torstai-iltana lahtelaiseen ravintolaan mietintämyssyjensä kanssa valmistelemaan yhteistyöolutta.

Kissmeyer maistatti Lahdessa toimittajille omia tuotoksiaan. Jos Mattsson yltää samalle tasolle, kilpailu olutmarkkinoiden prosenttisiivuista kovenee.

Täsmennys: Carlsberg ei ole omistanut Hartwallia. Heineken ja Carlsberg ostivat vuonna 2008 Scottish & Newcastlen, jonka kanssa Hartwall oli fuusioitunut 2002. S&N jaettiin siten, että juomayhtiö Hartwall siirtyi Heinekenin omistukseen ja Baltic Beverage Holdingista tuli osa Carlsbergia.