”Jokaisesta ruuasta kysytään yksityiskohtaiset raaka-aineet ja sitten otetaankin vain valkkari” – nämä asiakkaat nostavat tarjoilijoiden karvat pystyyn - Ajankohtaista - Ilta-Sanomat

”Jokaisesta ruuasta kysytään yksityiskohtaiset raaka-aineet ja sitten otetaankin vain valkkari” – nämä asiakkaat nostavat tarjoilijoiden karvat pystyyn

Ravintola-alan työntekijät avautuivat Ilta-Sanomille asioista, joita eivät välittäisi työssään kohdata.

Eräs tarjoilija kertoo asiakkaista, jotka jättävät ruokatilauksensa lopulta pelkkään valkoviiniin, kun eivät lopulta voikaan syödä mitään tarjolla olevaa.­

13.9.2017 15:57

Kirjoitimme viime viikolla Reddit-verkkoyhteisössä käydystä keskustelusta, jossa tarjoilijat kertoivat esimerkkejä siitä, millaiset asiakkaiden tavat heitä ärsyttävät.

Erästä tarjoilijaa ärsyttivät esimerkiksi keskeyttävät, toista ylimääräistä työtä teettävät ja kolmatta ilmaista ruokaa kinuavat asiakkaat.

Kysyimme artikkelin yhteydessä kokemuksia suomalaisilta ravintola-alan työntekijöiltä. Mitkä asiat heitä ottavat päähän asiakkaissaan? Ohessa ote vastauksista.

Somella uhkailua

”Harvan kutsumus on tarjoilijan työ ja kukaan tarjoilija ei osaa lukea ajatuksia koska olisi se hetki, kun voi kysyä, kelpaako asiakkaan itse valitsema ruoka tms. Useimmiten ruoan hotkittuanne päätätte valittaa annoksessa olleen jokin vika ja siinä vaiheessa emme voi hyvittää ja siitäkös riemu repeää.

Huutaminen, kuittitollojen heittely ja sosiaalisella medialla uhoaminen on jo arkipäivää jokaisessa ravintolassa. Ei, en myy alkoholia päihtyneelle, vaikka kirjoittaisit seuraavana päivänä julkiseen mediaan huonosta asiakaspalvelusta. Teen työni Suomen lain mukaan, siivoan jälkenne ja yritän tehdä parhaani viihtyvyyden ja laadun takaamiseksi. Ps. Suomessa ei myydä viskiä tuplana.”

Uhkailen somella!

Nenän niistäminen lautasliinaan

”Takamukselle taputteluja, kun olet juuri ojentamassa viereiselle asiakkaalle ruokalautasta, joka on kuuma. Myös kun kankaisiin lautasliinoihin niistetään räkäinen nenu (sattui olemaan vieläpä vanhempi nainen). Eipä oikein tiennyt pöytää siivotessa, kuinka ja mistä kohtaa sen lautasliinan nappaat käsiisi.”

Ent. tarjoilija

Valitusta ja ekstrapyyntöjä

”Viimeksi tänään lounaalla: sama tyyppi kavereineen tulee ja syö buffasta. Sitten alkaa jokakertainen valitus, liian vähän suolaa, liian mausteista, jne. jne. Aina siis aina yrittää saada jotakin ekstraa! Esimerkiksi viime viikolla syönyt jauhelihapihvin ja nyt onkin keliakia eli haluaa oman annoksen, joka täytyisi tehdä à la carte -listan aineksista…”

heka1

Gluteenittomat hupitilaajat

”Olen kokki ja minua ärsyttävät ihmiset, jotka vaihtavat kaiken mahdollisen ruoasta. Minua ärsyttää sekin, kun tilataan kypsä pihvi sen takia, että ei olisi sitkeitä kohtia. Mutta kypsänähän pihvi menee juuri sitkeäksi ja asiakas marmattaa sitten! Gluteenittomat hupitilaajatkin hidastavat keittiötä. Olen puhunut.”

Minia

Yksivuotias saa syödä itse

”Ärsyttävimpiä asioita ovat sotkevat lapsiperheet. Esimerkiksi 1-vuotiaan lapsen annetaan syödä itse, jolloin aiheutuu valtava sotku, jota perhe yrittää siivota 30 servetillä jättäen kaiken pöydälle tarjoilijalle siivottavaksi, eivätkä edes pahoittele.

Ja aikuiset, jotka katkaisevat käytettyjä hammastikkuja moniin osiin, jolloin tarjoilija joutuu ilman mitään käsineitä poimimaan jonkun muun suussa olleita hammastikkuja.”

Libero

Köyhäily

”En tajua näitä köyhäileviä asiakkaita, jotka pyytävät loppuruuat kotiin vietäväksi. Syöt mitä syöt ja loput saa jäädä.”

outoja tapoja

Astioita ei viedä kärryyn

”Ihmiset, jotka eivät vie astioita astiakärryyn. Firma ei tule ikinä palkkaamaan vain tuota tehtävää varten ylimääräistä työntekijää (tai jos niin jostakin syystä tapahtuisi, hinnat tulevat nousemaan palkkakustannusten takia).

Eli koska sinä et jaksa viedä astioitasi pois, joudun minä ne siivoamaan ja näin ollen aikani on pois joko muusta siivoamisesta tai kassatyöskentelystä, jolloin muut asiakkaat joutuvat odottamaan. Ja kaikesta muusta mitä työpäivääni kuuluu.”

:(

Kännikalojen jorinat

”Olin ennen ravintola-alalla ja minulla oli jopa ”oma” pikku baari. Se mikä minua otti eniten päähän, olivat (jopa ystävälliset) kännikalat, jotka valittivat joka kerta samoista asioista (siis omasta elämästään). Se ainainen sama laulu otti tosissaan päähän!”

Slash

Otetaankin pelkkä valkoviini

”Kun tuot pöytään jotain, joku tilaa lisää, kun tuot sen, tilataan taas yksi jne. Jos nyt kerralla vaikka kolme. Hidastaa kaikkien saamisia.

Kun olet kipaissut laskemassa kaikille eri laskut, tehdään muutoksia, kaivetaan joku lounasseteli tai alekuponki.

Kun jokaisesta ruuasta kysytään yksityiskohtaisesti raaka-aineet ja tekotavat ja sitten otetaankin vain valkkari, kun ei voi syödä sitä eikä tätä.

Ei katsota silmiin, mutistaan metelin keskellä. Onhan näitä.

P.S. Vaihdoin alaa!”

Exwaitress

Heiluttelu ja napsuttelu

”Nuorena tein vuoden verran tarjoilijan hommia ja eniten ärsyttivät ”mykät” käsien heiluttelijat ja sormien napsuttelijat, jotka eivät voineet tehdä tilausta sanomalla selvästi mitä haluavat. Laskun jakamisen voisi myös kertoa heti, niin tilaukset voi lyödä suoraan omille laskuille eikä tarvitse lopuksi, yleensä kiireessä erittelemään.”

NN

Likaiseen pöytään istujat

”Oletko sinä niitä asiakkaita, jotka tullessaan ravintolaan menevät suoraan istumaan likaiseen pöytään, vaikka vieressä olisi puhdas ja katettu siinä uskossa, että tarjoilija tulisi palvelemaan sinua nopeammin? Saatat myös siirtää astiat siihen viereiseen puhtaaseen pöytään. Olet silloin meille tarjoilijoille täysin ilmaa.”

Maistuks se ?

Pöytien omatoiminen siirtely

”Asiakkaat, jotka omatoimisesti alkavat siirtää pöytiä ravintolassa voivat jäädä himaansa sisustelemaan. Kanta-asiakaskortit ja etusetelit voisi heittää pöytään siinä vaiheessa, kun pyydetään laskua eikä sen jälkeen, kun lasku on jo tuotu.

Tarjoilijalle on turha kitistä, jos keittiössä on ruuhkaa ja tilauksessa menee aikaa, me emme voi tehdä asialle mitään. Todellakaan emme etsi sinulle kännykän laturia. Asiakkaasta itsestään riippuu, millaista palvelua hän tulee saamaan, ylimielisyys ja töykeys ovat tarttuvia.”

Maistuks se

Tarjoilijan haukkuminen huonosta ruoasta

”Asiakaspalvelutyö on vaativaa ja erityisen vaativaksi sen tekee, jos asiakkaalla ei ole minkäänlaisia käytöstapoja tai hän olettaa olevansa kaikkitietävä kuningas. Itseäni ärsytti opiskeluaikoina tarjoilijana ollessani ihmiset, jotka haukkuivat minut pystyyn, jos annos ei ollut mieleen.

Otan kyllä vastaan palautetta ja vien palautteen keittiöön, jonne se kuuluu, mutta en koe olleeni ruuan laadusta vastuussa ja ansaitakseni niitä haukkuja.”

Henrika

Tarinan opetus

”Jos on epäystävällinen ja hankala asiakas, hän saa vain kaiken minimin ja ei niin hirveän nopeasti. Jos taas on mukava ja ystävällinen, hänelle vie mielellään nopeasti ja oikein kivalle vähän jotain ekstraakin.

Tämän opin nuorena tarjoilijana ja menee automaattisesti näin. Asiakas siis voi hyvin pitkälle itse päättää, minkälaista palvelua saa.”

Metsä vastaa

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?

Luetuimmat Reseptit

Tuoreimmat Reseptit