Palkittu luomujäätelöbrändi paljastaa uuden makunsa – yllättävä maku on ”erikoinen, mutta ei kuitenkaan friikki” - Ajankohtaista - Ilta-Sanomat

Palkittu luomujäätelöbrändi paljastaa uuden makunsa – yllättävä maku on ”erikoinen, mutta ei kuitenkaan friikki”

Uuden Jymyn maku tulee suomalaisen havumetsän antimista. Männystä kerätään nuoret vuosikasvustot jäätelön raaka-aineeksi.

Uuden Jymyn maku tulee suomalaisen havumetsän antimista. Männystä kerätään nuoret vuosikasvustot jäätelön raaka-aineeksi.

Julkaistu: 12.10.2016 8:28

Suomalaisesta metsästä kerätyt havut ovat Jymy-jäätelön Suomi 100 -juhlavuoden jäätelön maun takana.

Pohjoismaiden parhaaksi luomuelintarvikkeeksi viime vuonna valitun sekä Vuoden luomutuote kunniamaininnalla palkitun suomalaisesta luomumaidosta tehdyn Jymy-jäätelön yhdeksäs maku tulee olemaan mänty.

Ensi vuoden alusta markkinoille tuleva Jymy 1917 –niminen luomujäätelö saa makunsa Varsinais-Suomen Karunasta kerätyistä männyn nuorista kasvustoista.

Havunneulaset kerätään käsin suomalaisesta metsästä. Suomisen Maidon Olli Suominen oli mukana keräämässä raaka-ainetta jäätelöön.

Havunneulaset kerätään käsin suomalaisesta metsästä. Suomisen Maidon Olli Suominen oli mukana keräämässä raaka-ainetta jäätelöön.

Mäntymaun takana seisova kokki Jyrki Sukula sanoo maun olevan ylistys suomalaiselle metsälle ja etenkin kankaiselle mäntymetsälle.

– Suomalaisessa metsässä on tiettyä symboliikkaa. Suomi tunnetaan metsästä. Suomalaiseen metsään liittyy tiettyä voimaa ja alkukantaisuutta. Mäntymetsä näyttäytyy suomalaisessa maalaustaiteessa, männystä löytyy tiettyjä parantavia ainesosia ja pihka on vanha kansanlääkinnän raaka-aine. Männyn mausta löytyy tiettyä sukulaisuutta muun muassa vaniljaan ja kardemummaan. Uusi maku on ylistys suomalaiselle metsälle, Sukula kertoo.

Idea makuun Vuoden Kokilta

Sukula myöntää, että idea ei ole puhtaasti hänen omansa. Idea on lähtöisin Vuoden Kokki -titteliä kantavan Toni Kostianin Ravintola Grönin jälkiruuasta.

– Söin Kostianin järjestämällä illallisella tajunnan räjäyttävän jälkiruuan. Kostianin valmistama mäntyjäätelö oli jotain uskomatonta. Se oli sellainen jälkiruoka, että en ole koskaan enkä missään syönyt mitään vastaavaa. Edelleenkin pelkästä ajatuksesta tulee ihan kylmät väreet. Siitä se lähti, Sukula nauraa.

Ravintola Grönissä käytetään luovasti metsän antimia ja villiyrttejä. Kuva villiyrttilounaalta.

Ravintola Grönissä käytetään luovasti metsän antimia ja villiyrttejä. Kuva villiyrttilounaalta.

Sukula selvitti Kostianilta perusperiaatteet ja muutaman keittiökokeilun jälkeen idea lähti jo tehtaalle.

– Ei se ihan helposti syntynyt. Piti selvittää miten tällainen öljypintainen yrtti käyttäytyy, kun sitä lähtee uuttamaan ja miten lämpötila vaikuttaa pihkan sulamiseen. Reseptistä piti kehitellä sellainen, että se toimii ympäri vuoden ja raaka-ainetta on saatavilla tarpeeksi, Sukula kertoo.

Mäntyjäätelön raaka-aineet jatkavat Jymy-jäätelön perusperiaatetta. Kaikki raaka-aineet tulevat läheltä ja ovat luomua. Männynhavut ovat kerätty jäätelöä valmistavan Suomisen Maidon läheltä Varsinais-Suomesta luomusertifioiduista metsistä.

Sukulan mukaan maussa on tuttuja sekä yllättäviäkin elementtejä.

– Jymyllähän on jo puolukka ja mustikka, joten mänty sopii hienosti tähän sarjaan. Tulevathan marjat suomalaisesta mäntymetsästä. Uutamme männyn uuden kasvuston maitoon sekä käytämme myös osan sitä kovaa puuosaa, mihin neulanen kiinnittyy. Siitä tulee omanlaisensa aromi, erikoinen mutta ei kuitenkaan mikään friikki. Maussa on tiettyä sitruksista hapokkuutta, öljymäisyyttä ja karamellisuutta, Sukula kuvailee makua.

Uudessa maussa on omanlaisensa aromi, erikoinen mutta ei kuitenkaan mikään friikki, Jyrki Sukula kuvailee makua.

Uudessa maussa on omanlaisensa aromi, erikoinen mutta ei kuitenkaan mikään friikki, Jyrki Sukula kuvailee makua.

Jymyn maailmanvalloitus on kovassa vauhdissa ja mäntyjäätelöä havittelevat nyt japanilaiset.

– Makua on testattu ulkomaalaisilla ostajilla ja japanilaiset ovat rakastuneet siihen. Vienti Japaniin on alkamassa ja Taiwaniin on juuri lähtenyt makunäytteitä. Lisäksi Jymy on otettu vastaan hyvin Briteissä, Prahassa ja Saksassa sitä on myynnissä muutamissa paikoissa. Ulkomaille meno on meille tärkeää ja se on ollut tavoite alusta alkaen. Haluamme osoittaa, että suomalaisilla elintarvikkeilla on menekkiä maailmalla, Sukula kertoo.

Suomessa on menossa nostalgiabuumi ja jäätelöä massatuotantona valmistavien yritysten rinnalle on kohonnut lukuisia pientuottajia. Ne vievät niin mielikuvamarkkinoinnissa kuin valmistusprosessissa jäätelön takaisin tarinansa alkulähteille – aikaan, jolloin jäätelöä valmistettiin pienissä tiloissa ja yksinkertaisilla menetelmillä ilman lisäaineita, Ilta-Sanomat kirjoitti alkusyksystä.

Jymyä valmistavan Suomisen Maidon hallituksen puheenjohtaja Erkki Mikolakin kuvaa brändiä Ilta-Sanomien jutussa retrohenkiseksi:

– Raaka-aineiden ja tekotavan kannalta tässä on vanhan ajan tekemistä. Tuotannon ja tekotavan kannalta taas olemme paljon kehittyneempiä.

Luetuimmat Reseptit

Tuoreimmat Reseptit