TS: ABC-asemien valepihvejä myytiin 8000 kappaletta – Lihatukku: valmistimme, mitä tilattiin - Ajankohtaista - Ilta-Sanomat

TS: ABC-asemien valepihvejä myytiin 8000 kappaletta – Lihatukku: valmistimme, mitä tilattiin

Pihvit valmistaneen yrityksen hallituksen puheenjohtaja kertoo yrityksen toimittaneen, mitä tilattiin.

ABC-asemilla on myyty Turun Sanomien mukaan tuhansia valepihvejä.

6.8.2016 6:24

Turun seudulla ABC-liikennemyymälöissä myytiin kesän aikana naudan lehtipihvejä, jotka oli kokolihan sijaan valmistettu jauhelihasta. Ilta-Sanomat kertoi asiasta 1. elokuuta.

– Valitettavasti se pitää paikkansa. Meillä ei ollut tästä mitään tietoa, ennen kuin saimme asiakaspalautetta. Lähdin selvittämään asiaa tänään ensi töikseni ja kävi ilmi, että virheen vuoksi näin on päässyt käymään, ABC-ketjun kehitysjohtaja Antti Erikivi kertoi Ilta-Sanomille elokuun alussa.

Erikivi pahoitteli tilannetta ja kertoi ketjun selvittävän asian. Tuote meni myyntikieltoon. Ilta-Sanomat kysyi seuraavana päivänä, onko kyse tahallisesta huijaamisesta.

– Nyt on vain päässyt käymään sellainen tilanne, että on tilattu toista tuotetta, mikä ei ole se meidän ketjutuote, kuului vastaus tuolloin.

Erikivi ei osannut sanoa, kuinka monta jauhelihapihviä on myyty lehtipihveinä, mutta hän totesi määrän olleen marginaalinen.

TURUN SANOMIEN tietojen mukaan pihviskandaalissa ei ole kyse yksittäisestä erheestä. Valepihvien määräkään ei kuulosta marginaaliselta: lehden mukaan valepihvejä myytiin 8 000 kappaletta.

Kohupihvit valmistaneen yrityksen edustaja otti kantaa asiaan lauantaiaamuna julkaistussa Turun Sanomien haastattelussa. Lihatukku Partasen hallituksen puheenjohtajan Jouni Partasen mukaan ei ole tavatonta, että jauhetusta lihasta valmistettua pihviä kutsutaan lehtipihviksi. Härän lehtipihviksi kyseistä tuotetta ei hänen mukaansa olisi kuitenkaan pitänyt markkinoida.

– TOK (Turun Osuuskauppa) on pahoitellut meille aiheutunutta aiheetonta harmia, sillä olemme valmistaneet juuri sitä tuotetta mitä asiakas on tilannut, Partanen kertoo Turun Sanomille.

Markkinoinnin professori Jaakko Aspara kommentoi samassa haastattelussa, että vakiintuneiden käsitteiden venyttäminen on tulella leikkimistä.

– Se on riski maineelle, jos myydään muuta kuin nimi kertoo, Aspara toteaa.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?

Luetuimmat Reseptit

Tuoreimmat Reseptit