Näissä on eniten piilosokeria: Katso, kuinka monta sokeripalaa menee päivässä vahingossa suuhun - Ajankohtaista - Ilta-Sanomat

Näissä on eniten piilosokeria: Katso, kuinka monta sokeripalaa menee päivässä vahingossa suuhun

Lukuisat välipalat ja virvoitusjuomat sisältävät piilosokeria.

Julkaistu: 30.6.2016 10:12

Asiantuntijan mukaan erityisesti lapset ja nuoret saavat sokeria suuria määriä juomista.

EMERITUSPROFESSORI Jussi Huttunen ja ravitsemustieteen professori Mikael Fogelholm arvioivat tiistaina Ilta-Sanomien haastattelussa, että sokeri on paljastumassa vieläkin haitallisemmaksi ihmisten terveydelle kuin mitä aiemmin on arvioitu.

Heidän mukaansa sokeri voikin nyky-yhteiskunnassa olla jopa kovia rasvoja pahempi terveyshaitta, kun kovien rasvojen osuus suomalaisten ruokavaliossa on pienentynyt merkittävästi 1960-lukuun verrattuna.

Nykyisin sokeria livahtaa kuitenkin alas monen kurkusta suuria määriä, vaikka välipalaksi ei popsisikaan suklaapatukkaa.

 Ennen ei ole ollut alle 20-vuotiaiden sukupolvea, joka juo tällaisia määriä sokeripitoisia juomia.

Ilta-Sanomat selvitti pahimmat miinat, jotka eivät ole yhtä ilmeisiä sokerinlähteitä kuin karkit.

Esimerkiksi puolen kilon törpössä juotavaa jogurttia on Kuluttajaliiton selvityksen mukaan 27 palaa sokeria ja 200 gramman makuviilissä kymmenen. Määrä on melkoinen, kun miesten maksimisuositus on noin 26, naisten 22 ja alakoululaisen 15 palaa päivässä.

Näin ollen 10-vuotiaan koululaisen päivän sokerisuositus voi ylittyä jo lasten makuviilistä ja 2 desin lasillisesta tuoremehua. Iso karkkipussi taas voi pitää sisällään aikuisen lähes kolmen päivän sokerit.

TERVEYDEN ja hyvinvoinnin laitoksen erikoistutkija Heli Kuusipalo sanoo, että piilosokerit ovat ravintoon liittyvien tutkimusten valossa ykkösongelma erityisesti lasten ja nuorten kohdalla niiden halpuuden, helpon saatavuuden ja koukuttavan maun takia.

– Eri-ikäiset saavat sokeria eri lähteistä. Lapsilla ja nuorilla suurin lähde on juotu sokeri, jota saadaan tuoremehuista, limsoista, energiajuomista ja maitopohjaisista jogurteista. Ennen ei ole ollut alle 20-vuotiaiden sukupolvea, joka juo tällaisia määriä sokeripitoisia juomia.

Syötävistä piilosokerin lähteistä hän nostaa esille makuviilit, jogurtit ja vanukkaat.

Kuusipalon mukaan nuorten aikuisten naisten kohdalla korostuu puolestaan karkinsyönti, joka on tietoista sokerinsyöntiä.

– Yli 50-vuotiaat taas syövät karkkien, limsojen ja makeiden jogurttien sijaan esimerkiksi pullaa, jossa sokeria ei ole niin suuria määriä.

MYÖS suomalaisten sokerinsaannista kertovat luvut puhuvat sen puolesta, että aikuiset pysyvät saantisuosituksissa lapsia paremmin. Aikuiset saavat tällä hetkellä keskimäärin Maailman terveysjärjestön WHO:n suosituksen mukaiset 10 prosenttia sokeria päivässä, kun taas lapsilla vastaava luku on 13–14 prosenttia.

– Aikuisten kohdalla esimerkki piilosokerista voisi olla tuoremehu. Moni hämmästyy, että se on tosiaan niin makeaa. Sokeroimaton tuoremehu sisältää saman verran sokeria kuin limsa, Kuusipalo sanoo.

– Aikuisväestön kohdalla olisin ennemminkin huolissani liiallisesta suolansaannista. Ruoankäyttötutkimusten mukaan sokeria ei saada syömällä niin paljon, hän jatkaa.

SUOMALAISESSA ruokakulttuurissa sokeria ei Kuusipalon mukaan käytetä niin paljon, että siitä voisi ruokien osalta kehkeytyä yhtä mittava ongelma kuin juodusta sokerista.

– Vispipuuroa voitaisiin pitää ulkomailla vitsinä, kun jälkiruoassa on niin vähän sokeria. Jos taas tehdään tuoremarjakiisseli, johon lisätään vähän sokeria marjojen happamuuden poistamiseksi, ei sekään ole huono asia, jos suomalaiset saataisiin siten syömään enemmän marjoja.

Kuusipalo muistuttaakin, ettei marjojen ja hedelmien syömistä kannata lopettaa piilosokerien pelossa, sillä niistä saatavien luonnollisten sokerien määrää ei rajoiteta saantisuosituksissa.

– Kuluttajat voivat harhautua tässä kohtaa sokeritietoja lukiessaan. Marjoja ja hedelmiä syödään Suomessa aivan liian vähän ja ne ovat terveellisiä.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?

Luetuimmat Reseptit

Tuoreimmat Reseptit