Ajankohtaista

IS-raati arvioi energiajuomat: voittajakaksikko oli yllätys

Julkaistu:

Testi
Energiajuomien myynti kasvaa edelleen. Silti erityisesti lapsille niiden sisältämä kofeiinimäärä on helposti liikaa.
Omalaatuinen maku, joka ei ole hyökkäävä. Paras. Näin kuvailtiin Ilta-Sanomien energiajuomatestin voittajiksi kenties hieman yllättäen kohonneita Freeway Up- ja Red Devil -juomia.

– Tasapainoinen kokonaisuus. Ei ole yritetty mitään kikkoja, vaan perusasiat on tehty hyvin, kehui Taloussanomien toimittaja Henrik Kärkkäinen Lidlistä saatavaa Freeway Up -energiajuomaa. 44-vuotias Kärkkäinen juo energiajuomia 2–3 kertaa viikossa.

Red Devil jakoi voimakkaasti raadin mielipiteitä, mutta sai kuitenkin saman verran pisteitä kuin Freewayn juoma.

 

Ihan kuin punainen paholainen päräyttäisi sydämestä läpi.

– Ihan kuin punainen paholainen päräyttäisi sydämestä läpi, hehkutti juoman heti tunnistanut Toni Nokelainen. 25-vuotias Nokelainen juo energiajuomia viikoittain.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Täystyrmäys halvimmalle

Testatuista juomista puolet oli suosittuja merkkejä ja loput olivat vähemmän tunnettuja. Raati kiinnitti heti huomiota siihen, etteivät nuorten keskuudessa suositut ES ja Megaforce olleet päässeet testattavien juomien joukkoon. Toisaalta kukaan ei liiemmin tuntunut kaipaavan niiden makua.

– Kukaan ei oikeasti tykkää ES:stä, mutta kaikki ostavat sitä, koska se on ES, Heidi Lehikoinen, 24, sanoi. Hän juo energiajuomia päivittäin.

– Niin, koska se on halpaa, Nokelainen ja Ilari Vähä-Pietilä, 25, komppasivat. Vähä-Pietilä juo energiajuomia viikoittain.

 

Ainoa syy juoda sitä on, että lähimpänä on S-Market.

Myös S-ryhmän myydyin energiajuoma Megaforce sai täystyrmäyksen.

– Se on vielä pahempaa kuin ES. Ainoa syy juoda sitä on, että lähimpänä on S-Market, Kärkkäinen sanoi.


Suurin käyttäjäryhmä 18–24-vuotiaat

Energiajuomat ovat viime vuosina kasvattaneet suosiotaan ja kuluttajakunta on laajentunut, kertoo valikoimajohtaja Antti Oksa S-ryhmästä. Suurin käyttäjäryhmä ovat Oksan mukaan 18–24-vuotiaat, joskin myös 30–40-vuotiaiden joukossa on paljon energiajuomia nauttivia.

– Energiajuomia myydään reilu 12 miljoonaa litraa vuodessa. Tällä hetkellä myynnin kasvuvauhti on noin 20 prosenttia, Oksa sanoo.

Keskolta kerrotaan energiajuomien myynnin pysyneen tasaisena. Lidlissä energiajuomien myynti on kasvanut, mutta se ei poikkea merkittävästi kokonaismyynnin kasvusta.

Oksan mukaan myydyimmät energiajuomat Megaforcen jälkeen ovat ED, Battery, Red Bull, Mad-Croc ja Rodeo.


Turvallinen raja ylittyy lapsilla helposti

Energiajuomien haittavaikutukset liittyvät sen sisältämään kofeiiniin, kertoo valtion ravitsemusneuvottelukunnan pääsihteeri Arja Lyytikäinen.

– Kofeiinista annetut turvallisen saannin rajat koskevat kaikkia kofeiinia sisältäviä tuotteita, myös esimerkiksi kolajuomia ja kahvia. Usein ajatellaan, että suositukset koskisivat vain yhtä tiettyä tuotetta.

 

Kofeiinista annetut turvallisen saannin rajat koskevat kaikkia kofeiinia sisältäviä tuotteita, myös esimerkiksi kolajuomia ja kahvia. Usein ajatellaan, että suositukset koskisivat vain yhtä tiettyä tuotetta.

Jos siis päivän aikana tulee juotua paljon kahvia sekä energiajuomia, kofeiinin määrä nousee helposti sellaiseksi, että juominen aiheuttaa kofeiinin haittavaikutuksia kuten sydämentykytystä, vapinaa, hikoilua ja unensaannin vaikeutumista. Tärkeintä on katsoa kokonaisuutta: kuinka paljon erilaisia kofeiinia sisältäviä juomia tulee päivän aikana nautittua.

Lyytikäinen muistuttaa myös, että energiajuoma on sokeroitu juoma, kuten useimmat virvoitusjuomat, ja siten haitallinen hampaille. Ennen kaikkea energiajuomaa ei tulisi käyttää janojuomana.

Energiajuomien pakkausmerkinnöistä on löydyttävä tieto kofeiinipitoisuudesta ja suurimmasta vuorokautisesta käyttömäärästä. Lisäksi pakkauksesta pitää löytyä varoitukset raskaana oleville, imettäville ja lapsille.

– Lapsilla ja nuorilla aikuisia pienemmän painonsa vuoksi kofeiinin määrä nousee helposti yli päivittäisen turvallisen käytön rajan, minkä takia energiajuomia ei suositella alle 15-vuotiaille. Raskaana olevilla naisilla kofeiini kulkeutuu istukan kautta lapseen, Lyytikäinen sanoo.

 

Ota kantaa

Pidätkö energiajuomien mausta?

Kyllä 70% En 30%
Ääniä yhteensä 12801

Näin testi tehtiin

  • Testiin valittiin 15 energiajuomaa. Puolet juomista ovat erittäin tunnettuja, loput vähemmän. Maut ovat perusmakuja, eivät vaihtuvia kausimakuja.
  • Juomat ostettiin S-Market Sokos Helsingistä, K-supermarket Postitalosta ja Kampin Lidlistä. Hintatiedot ovat näistä liikkeistä.
  • Juomia maisteltiin sokkona. Raati pisteytti juomat kouluarvosanoin. Plussat, miinukset ja puolikkaat hyväksyttiin.
  • Raatilaisten antamista pisteistä laskettiin keskiarvo. Keskiarvo pyöristettiin lähimpään kouluarvosanaan.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt