Ajankohtaista

Nyt on herkkua! Karita Tykän hurmaava suklaasmoothie

Julkaistu:

Karita tykkää
Mielestäni kauneus kuuluu ruokapöytään ja ruokaan. Ruoasta voi nauttia kaikilla aisteilla. Maut, tuoksut, koostumus, värit, tekstuuri ja annoksen ulkonäkö tuovat lisää nautintoja arkisiinkin ruokahetkiin.

Lautasten, kulhojen ja lusikoiden kanssa voi leikitellä ja valita niihin kauniita kuvioita ja värejä. Vaihtelua tuovat myös erilaiset pöytäliinat, servietit ja lautasliinat. Myös valaistus ja musiikki määrittelevät ruokahetken tunnelman.

Meditoi

Läsnäolo ruokahetkessä on kuin lyhyt meditaatio ja antaa keholle ja mielelle hetken tauon. Etenkin smoothiekulhon koristeluvaihe on kuin eräänlainen pieni liikemeditaatio.

Syöminen on sitten meditaation toinen vaihe – ei tarvitse kuin keskittyä ihanaan ruokaan, maisteluun, katseluun, aistimiseen ja nautiskeluun.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Ole läsnä

Keho on myös tutkitusti vastaanottavaisempi ruoan ravintoaineille ja ruoansulatus toimii paremmin, kun syömme läsnäollen ilman puhelimia, tietokoneita tai muita häiriötekijöitä, rauhoittuen ja keskittyen ruokahetkeen.

Aika usein smoothie juodaan kulauttamalla juoma alas, mutta on hyvä muistaa, että ruoansulatus alkaa jo suusta.

Smoothien syöminen kiireettömästi lusikalla auttaa käynnistämään syljenerityksen ja ruoansulatuksen. Aina ei myöskään tarvitse istua lotusasennossa ”ommmmia” lausuen hiljentääkseen mielen, vaan voi ottaa läsnäolohetken keskittymällä ruoan aistimiseen ja nautiskeluun. Ihanaa, eikö totta?

Leikittele väreillä ja koristele aistikkaasti

Smoothiekulho on yksi ihana tapa nauttia helposti kauniista ruoasta ja ruoka-annoksesta.

Leikittele väreillä ja tee suklaasmoothieita, vihersmoothieita tai kauniita marjasmoothieita.

Smoothiekulhon voi koristella syötävillä kukilla, raakakaakaopavun paloilla, kuivatuilla ja tuoreilla marjoilla sekä hedelmillä, siemenillä ja pähkinöillä ja mausteilla.

Samaan kulhoon ja ateriahetkeen saat sisällytettyä paitsi kauneutta, luovuutta ja niin myös huikean määrän ravinteita.

Voit tehdä smoothien tarkoitukseen sopivaksi joko lisäämällä proteiinia esimerkiksi treenin jälkeen tai vaikka makeutta silloin, kun nautit sen herkullisena jälkiruokana.


Tämän päiväsestä suklaasmoothieannoksesta riittää kahdelle pienempään nälkään tai yhdelle isommaksi annokseksi.

Myös päällysteiden määrä vaikuttaa täyttävyyteen. Näillä annoksilla nälkä pysyy loitolla pitkään ja saat huikean määrän kehoa ja terveyttä tukevia ravintoaineita. Voit muokata reseptiä oman makusi mukaan ja jättää koristelun vaikkapa kokonaan pois. Extrat kuitenkin tuovat mukavaa tekstuuria, ravinteita ja erilaisia makuja kokonaisuuteen. Nauti jälkiruokana tai herkullisen päivän piristyksenä.

Suklainen smoothiekulho

yhdelle tai kahdelle

2 jäistä pilkottua banaania

1/2 kypsä avokado

kolme isoa kourallista tuoretta pinaattia tai 1 dl pakastepinaattia

2 dl kookosmaitoa (tai esim. itse tehtyä mantelimaitoa)

ripaus laadukasta suolaa

ripaus jauhettua vaniljaa

2–3 rkl raakakaakaojauhetta

1/2 tl spirulinajauhetta

2 rkl laadukasta heraproteiinijauhetta tai kasvipohjaista proteiinijauhetta

+ tarvittaessa hiukan steviaa, hunajaa, xylitolia tai muuta makeuttajaa

+ mieleisiä tuoreita ja kuivattuja marjoja , banaania, raakakaakaopavun paloja , mehiläisen siitepölyä ja yrttejä, esimerkiksi minttua

Sekoita kaikki raaka-aineet tasaiseksi tehosekoittimessa. Lisää nesteen määrää jos koostumus on liian kermainen. Kaada kulhoon ja koristele annos haluamillasi koristeilla. Mieti makuja, värejä ja tekstuureja ja anna myös luovuudelle tilaa.

Nauti lusikalla.


Karita Tykkä on yrittäjä, ruokakirjailija ja äiti. Hänen intohimojaan ovat terveys, ravinto, ruoka ja kokonaisvaltainen hyvinvointi.

Karita tykkää kehitellä perinteisemmistä ruoista aina hitusen verran terveellisempiä, mausta kuitenkaan tinkimättä. Ruoka-annoksen pitää paitsi maistua hyvältä, niin myös näyttää kauniilta.

Hän kannustaa lukijoita hellimään kehoaan energisoivalla ja entsyymirikkaalla sekä luontaisia ravintoaineita pursuavalla ravinnolla ilman lisäaineita, gluteenia, keinotekoisia makeutusaineita tai prosessoituja sokereita. Oikeaa ruokaa, ei ruoan kaltaisia asioita.

Kotona keittiö on Karitan valtakunta, jonne hän kutsuu tämän blogin kautta myös kaikki teidät. Tervetuloa mukaan!

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt