Ajankohtaista

Lisukkeeksi raikas tabbouleh - kokeile Karitan reseptiä!

Julkaistu:

Karita tykkää

Karita Tykkä tuunasi oman versionsa tabbouleh-lisukkeesta.
Rakastan ruokaa. Raaka-aineita, tekstuureja, makuja ja värejä.


Ruoan ulkonäkö on myös tärkeää. Haluan, että ruoka näyttää kauniilta tai ainakin värikkäältä. Nautin mielelläni eri ruokakulttuurien mauista ja tykkään ravintoloiden tarjoamista makumatkoista niin Suomessa kuin ulkomaillakin.

Tykkään muokata ruuista itselleni mieluisia. En käytä juurikaan maitotuotteita, gluteenia, sokeria tai lisäainepommeja.


Yksi ihana lisuke, josta nautin suuresti, on tabbouleh. Tosin en halua nauttia sitä perinteiseen tyyliin vehnän kanssa, vaan teen siitä oman versioni joko palsternakalla tai kvinoalla. Libanolilainen keittiö, johon luuluvat muun muassa hummus, baba ganoush, falafelit ja zaatar-maustetut salaatit, vievät kielen mennessään.


Tänään jaan oman versioni tuosta raikkaasta tabboulehista. Resepti on helppo ja sopii monelle herkkusuulle. Siinä ei ole gluteenia, maitoa, munaa, sokeria, soijaa ja se on vegaaninen. Sen voi tarjota pieniltä salaatinlehdiltä alkupalana tai lisukkeena vaikkapa paistetulle kalalle, lihalle, uunibataateille tai sienille.

Kokeile ja nauti raikkaasta matkasta makujen maailmaan.

Karita tabbouleh (lisukkeena noin neljälle)

1 keskikokoinen kurkku ilman pehmeää keskiosaa pieneksi pilkottuna

2 tomaattia tai iso kourallinen kirsikkatomaatteja pieneksi pilkottuna

kaksi punttia persiljaa (noin 5 dl)

½ dl mintunlehtiä

pieni punasipuli silputtuna

1–2 valkosipulinkynttä hienonnettuna

1 dl sitruunan mehua

1–2 rkl oliiviöljyä

1 tl laadukasta suolaa

hyppysellinen mustapippuria

+ 1,5 dl kuorittua palsternakkaa monitoimikoneessa hienonnettuna tai 1,5 dl kypsennettyä ja jäähdytettyä kvinoaa

+ salaatinlehtiä tarjoiluun

Valmistus:

Sekoita isossa kulhossa kurkku, tomaatit, öljy, sipulit, palsternakka tai kvinoa, sitruunanmehu, suola ja pippuri. Silppua persilja ja minttu pieneksi ja sekoita muiden raaka-aineiden kanssa. Tarkista maku ja tarjoile salaatinlehdiltä lisäkkeenä tai sellaisenaan.

PS. Jos valmistat tabboulehin kvinoan kanssa, liota kvinoaa vedessä noin tunti ja huuhtele huolellisesti ennen kypsennystä niin saat ihanan ilmavan lopputuloksen. Kypsennä noin 15–20 minuuttia.

Lisää inspiraatiota ja terveellisiä ja herkullisia reseptejä löydät SuperLemon-blogistani.

Iloa ja energiaa viikkoon!

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt