Hämmentävä tutkimustulos: Tällainen on suomalainen kahvinjuoja

Julkaistu:

Kahvi
R-kioskin tekemä tutkimus palastaa yllättävän asian suomalaisten kahvinjuontitottumuksista.
Kansallisen kahvipäivän julistanut R-kioski seuraa suomalaisten kahvinjuontia aitiopaikalta. Yritys on jo yli 20 vuoden ajan myynyt annoskahveja ja tällä hetkellä Suomen suurin annoskahvien myyjä. Oman havainnoinnin lisäksi R-kioski päätti tänä vuonna myös tutkia, miten suomalaiset haluavat kahvinsa juoda.

– Kyselystä käy selvästi ilmi, että enemmistö, 67 % vastaajista, haluaa edelleen nauttia päivittäisen kahvinsa vaaleapaahtoisena. Tummapaahtoista kahvia juo ensisijaisesti vasta 14 % kyselyyn vastanneista, R-kioskin markkinointijohtaja Ann-Charlotte Schalin toteaa.

Tummapaahtoinen kahvi jakaa vahvasti suomalaisten mielipiteitä. Kun 4 % vastaajista kertoo, ettei koskaan juo vaaleapaahtoista kahvia, niin vastaava luku tumman kahvin osalta nousee 12 %:iin, R-kioskin tiedotteessa kerrotaan.

– Espressopohjaisia erikoiskahveja kuten lattea nauttii päivittäin tai lähes päivittäin vain 8 % vastaajista. Tässä kuitenkin on nähtävissä selkeitä alueellisia eroja, sillä tummapaahtoinen kahvi ja erikoiskahvit ovat ainakin vielä suositumpia Etelä-Suomessa kuin muualla Suomessa, Schalin jatkaa.

Yllätävä totuus erikoiskahvinjuonnista

Vaikka suomalaiset ovat maailman johtava kahvinjuojakansa, 17 % vastaajista ei ole vielä koskaan maistanut erikoiskahvia. Maailmalla suureen suosioon nousseita kylmiä kahvijuomia ei Suomessa ole vielä juurikaan löydetty, sillä 41 % kyselyyn vastanneista ei ole koskaan maistanut moista herkkua.

– Suomalaisia ei siis ainakaan tutkimuksen perusteella voi vielä nimittää lattekansaksi, vaikka lattemammat ja -isät ovat jo arkikieleemme vakiintuneita termejä.

R-kioskin kahvikyselyyn vastasi 556 kuluttajaa, jotka ovat ostaneet annoskahveja. Kyselyn toteutti Research Insight Finland nettipaneelina heinä-elokuussa.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt