Luulitko, että rahka on hyvä proteiinin lähde? – Tässä ovat todelliset proteiinipommit

Julkaistu:

THL:n tilaston mukaan rahka ei ole paras mahdollinen proteiinin lähde.
Markettien hyllyt notkuvat fitnesstrendin aalloissa proteiinituotteista: on patukkaa, juomaa ja etenkin rahkaa.

Ravitsemusterapeutti Mikko Rinnan mukaan valmistajat ovat nähneet selkeän markkinaraon.

– Proteiini on nyt ihmisten huulilla. Olipa fitnessammattilainen, terveysalalla tai tavallinen kaduntallaaja, ravitsemuskeskusteluissa korostuu, että proteiinia on saatava riittävästi, Rinta kertoi IS:lle tammikuussa.

Todellisuudessa ihminen tarvitsee proteiinia 1,1–2 grammaa/painokilo vuorokaudessa. 1,1–1,5 grammaa riittää useimmille. Laihduttaja ja lihasmassan kasvattaja voi hyötyä reilummasta määrästä.

– Suurin osa proteiinituotteista soveltuu silloin tällöin välipalan korvikkeeksi tai isomman aterian osana. Patukka tai juoma nautitaan palautukseen voimaharjoittelun jälkeen, mutta useimmiten niistä ei ole ratkaisevaa hyötyä, Rinta ohjeistaa.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen listauksen mukaan ykköselintarvike proteiinimäärältään on liivate. Siinä proteiinipitoisuus on on 85,6 g / annos (annospaino 100g).

Mutta kuka nyt liivatetta syö?

Muita hyviä proteiininlähteitä ovat soijapavut (35,9 g/annos/annospaino 100g). Suhteellisen samoihin proteiinipitoisuuksiin päästään nahkoineen marinoidussa, uunissa kypsytetyssä, broilerissa, vähärasvaisissa juustoissa, grillatussa naudanlihapihvissä, poronlihassa, ultrakevyessä meetvurstissa ja naudan jauhelihassa.

Entäs se rahka?

Rahka sijoittuu THL:n listassa vasta sijalle 773. Profeel-proteiinirahkan proteiinipitoisuus on 11 g / annos (annoskoko 100g).

Katso koko THL:n lista tästä.

Ota kantaa

Syötkö proteiinirahkaa?

Syön 42% En syö 58%
Ääniä yhteensä 52544