Ajankohtaista

Tiesitkö tätä sokereista? Valitse terveellinen sokeri

Julkaistu:

Terveellinen sokeri
Käytä makeutukseen hunajaa tai etsi sokereista vaihtoehdot, joista löytyy hyviä ravintoarvoja.
Uusimpia trendiherkkuja on kookos- tai kookospalmusokeri, joka ei maistu kookokselta. Täyteläinen ruskea kookossokeri on sokereista rikkainta mineraali-, vitamiini- ja aminohappopitoisuudeltaan.

Kookossokerissa on yhtä paljon kaloreita kuin tavallisessa, mutta kaikista sokereista siinä on kaikkein pienin glykeeminen indeksi.

Palmuja ei kaadeta eikä vahingoita sokerin takia, joten sitä pidetään myös kaikkein ekologisimpana sokerina.

Hinta: 16 euroa kilolta.


Kotoisa koivusokeri

Koivusokeri, eli ksylitoli, sisältää 40 prosenttia vähemmän kaloreita kuin tavallinen sokeri, vaikka se on maultaan yhtä makeaa. Sen glykeeminen indeksi on vain seitsemän, kun tavallisen sokerin on 68.

Raikasta koivusokeria suosivat erilaiset dieetit, erityisesti karppaus, ja se sopii myös diabeetikoille.

Erityisen suosituksi koivusokeri on tullut fastfood-kulttuurissa ja aktiivisten, liikkuvien ihmisten sokerina.

Ksylitoli on suomalaisen lääketieteen keksintö karieksen torjuntaan. Purukumin sijasta sitä voi nauttia hyppysellisen sellaisenaan.

Huom! Runsaammin käytettynä koivusokerilla voi olla laksatiivinen vaikutus.

Hinta: 20–30 euroa kilolta.


Kaloriton Stevia

Makeastevian jauhetuista lehdistä peräisin olevassa puhtaassa steviassa ei ole kaloreita lainkaan. Sen glykeeminen indeksi on hyvin matala ja sekoiteaineen mukaisesti jopa olematon.Makeutusaineena käytettävä steviavalmiste on tavallisesti steviaglykosidien ja joko tavallisen sokerin tai hedelmistä ja marjoista saatavan erytritolin sekoitus.

Hinta: Sekoiteaineen määrän ja laadun mukaan 50 euron kilohinnasta ylöspäin. Stevia saa myös puhtaana uutejauheena, jolloin kilohinta on yli 200 euroa.

Lempeä intiaanisokeri

Aidon intiaanisokerin, eli täysruokosokerin, valmistusprosessi on hidas ja lempeä, ja se säästää muun muassa kasvin tärkeät kivennäisaineet, antioksidantit ja aminohapot. Mitä tummempaa sokeri on, sitä enemmän siinä on jäljellä mineraaleja.

Intiaanisokerissa on runsaasti kivennäisaineita, joten hiilihydraattien määrä on noin 10 prosenttia vähemmän kuin valkoisessa sokerissa.

Raakaruokosokeri houkuttaa täyteläisen pehmeällä maullaan. Se sopii lapsille ja nuorille, paljon liikkuville, urheilijoille ja raskaana oleville. Sokerin sanotaan lisäävän vastustuskykyä ja vahvistavan luustoa.

Hinta: 5–12 euroa kilolta.