Ajankohtaista

Hernerouheesta proteiinia arkiruokiin - katso vinkit resepteihin!

Julkaistu:

Makaronilaatikko, kasvispihvit ja kaalisalaatti valmistuvat myös näin.
Hernerouhe on hyvä kasviproteiinin lähde. Se tulee läheltä, se on terveellinen, edullinen ja laadukas raaka-aine. Hernerouheessa on 21 grammaa proteiinia sadassa grammassa, joka on enemmän kuin possun-,
naudan- tai broilerinjauhelihassa.

Kuivattu herne koetaan hieman hankalaksi käyttää, koska sitä pitää liottaa ennen keittämistä useita tunteja. Kuorittu hernerouhe on kätevämpi ja nopeampi. Herne valmistuu nopeammin käyttöön, ja voit lisäillä sitä todella monipuolisesti vain puolen tunnin liotuksen jälkeen erilaisiin ruokiin. Se sopii keittoihin, murekkeisiin, pyöryköihin, pihveihin, salaatteihin,  uuniruokiin ja patoihin. Sitä voi käyttää sellaisenaan tai korvata esimerkiksi osan jauhelihasta murekkeessa sillä.

Näin lihan kulutuskin pienenee ja ruokavalioon tulee lisää hyvää kasviproteiinia.

– Hernerouheen käytössä on muitakin hyviä puolia. Herneen kuori on  poistettu. Se osa hernettä sulaa elimistössä huonosti ja aiheuttaa monelle ilmavaivoja. Kuoritun hernerouheen käyttö helpottaa tätäkin ongelmaa, kuorittua hernerouhetta valmistavan Milletti Oy:n omistaja Erkki Ristolainen sanoo.

Hänen omia suosikkireseptejään on mureke, jota hän tekee niin ison satsin, että sitä riittää vielä leivän päälle siivuiksi, sekä sosekeitot vihanneksista ja hernerouheesta. Näissä ovat proteiinit kohdallaan ja ne valmistuvat nopeasti.

Hernerouhe keittiössä - reseptit


Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt