Pirkkalan panssarivaunu piiput ojossa kohti Kavioliigaa

Julkaistu:

kavioliiga
Hevostensa kanssa varaslähdön Ruotsista kotitallilleen Pirkkalaan ottanut Hannu Korpi tähtää tiukasti Kavioliigan huippulähtöön.
Ruotsissa kaikki viime talvet kilpahevosineen viettäneen harrastajavalmentajan Hannu Korven tallin lippulaiva Grainfield Aiden on saanut puhuttelevan lempinimen, panssarivaunu.

Nimi kuvastaa hyvin jykevää ravihevosta, joka on tuntunut välillä marssivan vaikka läpi harmaan kiven.

Jatkossa kolossimainen ruuna ottaa tähtäimeensä kotimaansa Kavioliiga-lähdöt.

Korpi palasi Ruotsin talvifiliaalista kotiinsa aiottua aikaisemmin jo viime viikonlopun jälkeen. Pääsyy oli yllättävä.

– Treeniolosuhteet olivat tänä talvena valmennuskeskuksessa huonot. Koska runsaan lumen takia hevosia on hyvä treenata Suomessakin, palasimme kotiin kolmisen viikkoa aiottua aikaisemmin. Etenkin Grainfield Aiden alkoi kärsiä siitä, kun sitä ei voinut pöllyttää tarpeeksi kovaa starttien välissä, Korpi kertoo.


Varaslähtö Ruotsista tietää sitä, että Pirkkalan panssarivaunu pääsee osallistumaan loppukuussa kotiradallaan Teivossa ravattavaan Kavioliigan talvietapin GP-lähtöön. Sen voittaja kuittaa muhkean 20 000 euron potin.

Grainfield Aiden ehti kerätä syysjaksolla ennen Ruotsiin lähtöään niin paljon Kavioliiga-pisteitä, että sen GP-paikka on selviö.

Ruuna on sarjataulukossa kuutossijalla. GP:hen mahtuu kymmenen kilpailijaa.

– Hevosesta näki heti, että se ilahtui kotiin pääsystä. Sillä tähdätään tosissaan Teivon GP-lähtöön, Korpi sanoo.

Ennen päätähtäintä Grainfield Aiden on tulessa Kavioliigassa jo tämän viikon lauantaina Porissa, missä ajetaan molempien rotujen viimeiset osalähdöt ennen GP-kisoja.

Korpi uskoo tapansa mukaan kovasti omaansa, vaikka loppuvuonna hurjiin juoksuihin Ruotsin huippulähdöissä venynyt Grainfield Aiden ei ole menestynyt viime starteissaan.


Moni katsoja voi luulla, että panssarivaunulla on alkanut piiputtaa, koska se on saanut niin usein raskaita reissuja surkeilta lähtöpaikoiltaan.

Valmentajan mukaan painajaismaisen heikosta lähtöratatuurista kärsinyt hevonen ei kuitenkaan pode kilpailuväsymystä.

Se on aina valmis ryntäämään töihin kuin partiopoika.

Korpi selvittää, mistä on kiikastanut.

– Toissa kerralla ruunan juoksu ei oikein onnistunut, kun Elian Web väsyi edessä aikaisin. Meidän piti spurtata jo toisessa kaarteessa. Hevonen oli silloin ihan ok.

Valmentajalle jäi myös viime lauantaina jossiteltavaa Tukholmassa.

– Grainfield Aidenilla oli viimeksi pitkästä aikaa hyvä paikka, mistä se näytti lähtönopeutensa. Se olisi voinut ehkä otella jopa voitosta, ellei vastustaja olisi käynyt matkalla kokeilemassa siltä keuloja. Sen jälkeen ruuna rupesi painamaan aika lailla päälle ja taipui loppusuoralla, Korpi kertoo.

Korven mielestä lyhyt starttiväli ja sen aikana reissu Suomeen eivät paina Grainfield Aidenin jaloissa.

– Ruuna ei ole moksiskaan reissaamisesta eikä koskaan oikein mistään muustakaan. Uskon sen olevan lauantaina ihan hyvässä iskussa ja tiukasti voittokamppailussa.

Grainfield Aidenia ohjastaa Porissa valmentajan sijaan Esa Holopainen. Ruuna on tuttu hyvin menestyneelle ammattilaiselle, joka on ajanut sillä muutaman kerran aikaisemminkin.

– ”Eski” pääsee hevosilla lujaa matkaan. Luulisin, että ruuna voisi saada nytkin keulat.


Seitsemänvuotias Grainfield Aiden siirtyi kaksi vuotta Korven valmennukseen ja osittain omistukseen. Kaksikon menestyskulku on ollut sen jälkeen huikeaa.

Ruuna nousi parissa talvessa alasarjoista Ruotsin kultadivisioonalähtöihin. Kilpailemista rakastavan hevosen voittosumma on paisunut Korven käsissä reilusta kymppitonnista lähes 200 000 euroon.

– Ei voi olla kuin tyytyväinen Grainfield Aidenin saavutuksista, Korpi iloitsee.

Jotta Korven tähti olisi mahdollisimman terävänä Kavioliigan GP:ssä, se saattaa kilpailla vielä toisenkin kerran ennen huippukisaa.

– Kahden viikon starttivälikin tuntuu ruunalle pitkältä. Jos löydän Porin jälkeen hevoselle sopivan sarjan, sekin voidaan ajaa vielä ennen Teivon isoa lähtöä, Korpi suunnittelee.

Kommentit

Artikkelin kommentointi ei ole käytössä.

Kommentointiaika on päättynyt.

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt