Tutkapari hyödynsi Kavioliigan erikoissääntöä – ”Lähdettiin sitten soveltamislinjalle”

Julkaistu:

Kavioliiga
Kylmäveristen Kavioliiga GP:n lähtöjärjestys alkoi muotoutua Santtu Raitalan ja Antti Ojanperän aivoriihen pohjalta.
Tänä syksynä käynnistyneen Kavioliigan säännöt poikkeavat raviurheilun vanhoista tutuista käytännöistä hieman. Yksi erikoisuuksista on, että kauden kohokohtien eli Grand Prix -lähtöjen lähtöradat valitaan osin.

Sarjataulukon kolmen kärki saa valita lähtöpaikkansa ryhmälähtöön, loput seitsemän rataa arvotaan. Säännöstä hyötyvät – täysin ansaitusti – aiempien osakilpailujen onnistujat.

Lämminveristen ratavalinnoissa ei nähty yllätyksiä. Sarjakärki Lexus Dream otti lauantain GP-lähtöön ykkösradan, toisena valinnut Chief Orlando kakkosen ja Workout Wonder radan yhdeksän, mistä voi ottaa Lexus Dreamin selän.

Kun säännöt sen mahdollistavat, kylmäverisissä taktikointi astui peliin. Ylivoimaisessa pistejohdossa porskuttavalle Josveisille otettiin ohjastaja Santtu Raitalan ja valmentaja Antti Ojanperän yhteisellä päätöksellä kolmosrata.

– Ihan jonkin aikaa keskusteltiin, mennäänkö peruskaavalla ja otetaan kakkonen mikä aina yleensä valitaan ensimmäisenä, vai lähdetäänkö aavistuksen soveltamaan. Lähdettiin sitten soveltamislinjalle, Raitala kertoo.

– Tulimme lopputulokseen, että jos otetaan kolmonen, se voi taata meille parhaat lähtökohdat. Pähkäilimme, että eturivin sisäpuoli menisi suurin piirtein noin, miten se lopulta myös meni.

Josveisin jälkeen sarjataulukon toisena majailevalle Vixenille ohjastaja-valmentaja Markus Porokka otti radan kaksi. Sarjakolmoselle Koskelan Akselille Jukka-Pekka Kauhanen valitsi odotetusti ykkösen eli sisäradan.


Yhtenä Raitalan ja Ojanperän ajatuksena oli ilmeisesti, että valintavaihe täyttäisi kolme sisintä paikkaa eturivistä ja vaikeuttaisi siten päävastustaja Välähdyksen tehtävää ainakin hieman. Kun Välähdys jäi arvonnan puolelle vasta viidenteen sijaan oikeuttavan pistesaldonsa vuoksi, ori ei valintojen jälkeen voinut saada nelosta pienempää numeroa GP-lähtöön. Samalla sen todennäköisyys joutua takariviin ja ulos alkumatkan kiihdytystaistosta nousi. Lopulta Välähdys arvottiin kuutoselle.

Taktiikka sisälsi myös pienen riskin. Jos Vixenille olisikin valittu rata yhdeksän takarivistä eikä kakkosta, Josveisin kannalta huonoimmassa tapauksessa Välähdys olisi voinut saada arvonnassa paikan sen sisäpuolelta. Silloin Pihtiputaan tutkaparin taktikointi olisi näyttänyt epäonnistuneelta jälkikäteen.

Tarkoittaako kolmosradan valitseminen myös sitä, että uskotte Josveisin pystyvän pitämään Välähdyksen ulkopuolella kiihdytyksessä?

– Sitä ainakin kaikin konstein yritetään. Viime kilpailuissa ei ole lähdetty ihan täysiä liikkeelle. Esimerkiksi viime lauantaina Kouvolassa näin kiihdytyksen hengen heti ja siellä ei ollut järkeä lähteä lataamaan kaikkea alkuun.

– Tietysti asemia pitää yrittää puolustaa, tosin asia riippuu myös siitä miltä miltä hevonen tuntuu käteen ennen lähtöä ja mitä vastustajat tekevät lauantaina.

Raitalan papereissa Josveis on lauantain Grand Prix -lähdön ennakkosuosikki.

– Suosikkiasema on monen asian summa. Meillä on mielestäni vähemmän mahdollisia kompastuskiviä kuin pahimmalla vastustajalla. Josveis on esittänyt ääretöntä suoritusvarmuutta viime aikoina.

Kyse ole hevosten absoluuttisen paremmuuden määrittämisestä, vaan lauantain kisan ennakoimisesta lauantain kisan lähtöradoilta.

– Jos tietäisi varmaksi, että sekä Josveis että Välähdys menevät ravia lauantaina, tilanne olisi toinen. Mutta kun ei tiedetä, käsittelen Josveisia suosikkina.

 

En koe kuin etuoikeutettua oloa, että saan ohjastaa ruunaa.

Raitala on korostanut voittajahaastatteluissa tällä kaudella monta kertaa, kuinka Josveis on vielä 10-vuotiaanakin löytänyt uusia pykäliä. Se on paitsi hevosen erinomaisuutta, myös taustavoimien kuten valmentaja Ojanperän rautaisen ammattitaidon tulosta.

– Joka vuosi on tullut aavistuksen lisää suorituskykyä, mikä on tietysti viimeisen päälle miellyttävää. Jatkuva kehitys ei ole missään nimessä yksinkertainen asia toteuttaa tai itsestäänselvää. Eikä sellaista kukaan yksin tee. Hevosessakin pitää olla potentiaalia, millä kehittyä.

Raitala on ollut Josveisin vakiokuski viime vuoden lokakuulta. Sitä edeltävät parikymmentä kilpailua ajoi valmentaja Ojanperä.

10-vuotias Josveis on lähes tuplannut voittosummansa reilun vuoden sisään. Koko uran saldo hipoo jo 280 000 euron rajaa.

Entä jos täysosumakausi onkin sen ansiota, että hevosella on nyt taas vakituinen huippukuski?

– En lähde uskomaan, että asia olisi niin. On Antin ja hänen porukkansa ansiota, että Josveis on kohonnut tälle tasolle. En koe kuin etuoikeutettua oloa, että saan ohjastaa ruunaa.

Lähtölistat, Kavioliiga Grand Prix 16.11.2019

Kylmäveriset, Seinäjoki

Hevonen / ohjastaja, Kavioliigan pisteet

1 Koskelan Akseli / Jukka-Pekka Kauhanen, 47

2 Vixen / Markus Porokka, 47

3 Josveis / Santtu Raitala, 100

4 Joriini / Hannu Hietanen, 28

5 Vinksa / Jarmo Saarela, 30

6 Välähdys / Ville Korjus, 34

7 Larvan Hurmos / Juha Länsimäki, 19

8 Polara / Antti Tupamäki, 26

9 Metkutus / Juha-Matti Paavola, 8

10 Nopsan Vauhti / Niko Jokela, 26

Lämminveriset, Vermo

1 Lexus Dream / Ari Moilanen, 50

2 Chief Orlando / Mika Forss, 43

3 Sobel Conway / Olli Koivunen, 33

4 Mr Golden Quick / Iikka Nurmonen, 25

5 Seabiscuit / Jukka Torvinen, 22

6 Bret Boko / Esa Holopainen, 32

7 Pajas Face / Tapio Perttunen, 14

8 Stoneisle Ocean / Hannu Torvinen, 25

9 Workout Wonder / Tommi Kylliäinen, 37

10 Willow Pride / Seppo Markkula, 25

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt